Feminism – osäkerhetens alibi

Den här tråden diskuterar artikeln Feminism – osäkerhetens alibi.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-02-19 15:21:00
Bizon
Alla särartsfilosofier som exkluderar andra särartsgruppers berättigande att existera utifrån sina särarter kommer att gå in i väggen förr eller senare och ju förr dess bättre. Feminismen har ett berättigande som synliggörande faktor. Olyckligt dock att den från början ställt sej på kant med en maskulism som från början i det närmaste var omedveten, men som genom feminismens angrepp reaktionärt konsoliderat sin ställning. Feminismen borde aldrig ha angripit person eller könstillhörighet utan från början ha inriktat kampen på det strukturella förtryck som drabbar alla oavsett könskategorisk tillhörighet. Även namnet "feminism" är olyckligt valt därför att det exkluderar halva befolkningen innan någon vet vad det egentligen handlar om - ett namn som "Ansvarism" tillexempel skulle kunna tas emot utan könsintoleransens bitterhet. Vi är alla människor, och vi drabbar hela tiden av de förtryckskulturella roller som utser oss till antingen förtryckare eller offer - roller som dessutom växlar flera gånger om dagen. Ansvarismen skulle kunna vara en nutidsstuderande vetenskapsideologi som riktar sitt intresse mot att synliggöra det förtryck vi utför och utsätts för använder sin energi att kontinuerligt utveckla verktyg och förhållningssätt att bemästra dessa båda medberoende roller skulle kanske kunna öppna en möjlighet för en friare och mer jämlik mänsklighet bestående av människor modiga nog att leva sin särart utan att därför spela rollen som förtryckare. Ett sånt scenario skulle ALLA vinna på.
Inlägg #22: Postat: 2010-02-19 15:23:00
Thomas L. Aabo
Utforskeren inlägg 19, du fick mig att le, tack för det.
Inlägg #23: Postat: 2010-02-19 15:26:00
Bizon
#22 Ursäkta - min förvirrade svenska - men jag hade för bråttom
Inlägg #24: Postat: 2010-02-19 15:42:00
Utforskaren
#22 Bizon helt rätt, du är absolut inne på en sund tankegång men som du vet får inte sådana värderingar nämnas allt för högt" för då strider man mot det politiskt korrekta hur dumt det än låter som förklaring från deras sida.
Inlägg #25: Postat: 2010-02-19 16:13:00
Utforskaren
Det är valår, så ta råd av denna kvinna hon vet vad en feminist behöver. Länk: docs.google.com
Inlägg #26: Postat: 2010-02-19 16:29:00
Sufi
Jag blev glad av att läsa dina ord ... och det var länge sen jag läste/hörde ngt. Så Klokt och Insiktsfullt .. som det du framför i din artikel .. Darja ! Allt .. börjat inom oss själva ! Söker vi .. så finner vi sedan balansen mellan Yin och Yang .. vilket Du insett :-
Inlägg #27: Postat: 2010-02-19 16:36:00
Alexander Berg
När en så välskriven artikel kommenteras av någon som ger uttryck för sitt eget kvinnoförakt hamnar fokus helt fel "Utforskaren"! Förstår du inte att dina kommentarer faller helt i händerna på radikalfeministerna? Eller du kanske är ironisk? I så fall har du inte lyckats förmedla det till oss andra. Artikeln handlar om feminismens negativa sidor som skapar ilska och hat och inte på något vis leder till att skapa jämställdhet. Vi kommer ingen vart med att offerstämpla respektive förövarstämpla de olika könen. Inte heller leder det någon vart att förneka olikheter mellan könen i ett missriktat försök att radera ut orättvisor.

Återigen en välskriven och behövd artikel i en radikal värld!
Inlägg #28: Postat: 2010-02-19 16:43:00
Utforskaren
#27 Alexander, du kan ha rått i vad du säger, men läs gärna Bizon #22 som jag håller med om så förstår du vad grundfelet ligger med feministrörelsen.
Inlägg #29: Postat: 2010-02-19 16:53:00
GunnarL
19/ Den var faktiskt ganska rolig Utforskaren!
Inlägg #30: Postat: 2010-02-19 17:11:00
Isak
Välskriven, insiktsfull och väldigt annorlunda artikel. Otroligt befriande att läsa om din utveckling. Glädjs åt ditt nya jag och hur attraktiv det får dig att framstå som.
Inlägg #31: Postat: 2010-02-19 19:40:00
Jocke-sourzial
27 Instämmer - en saklig, skarp och satirisk kritik mot allsköns feminism! Motsatsen, rena könsangrepp som självändamål,som ändå är mycket mer ovanliga bland män än de som feminister ofta kläcker ur sig!, ger bara vatten på kvarnen, och splittrar kritiken. Även på sourze som synes.
Inlägg #32: Postat: 2010-02-19 20:17:00
Martin Ekdahl
Darja, din artikel var bland det mest läsvärda jag har läst på mycket länge. Tillsammans med Lena Endre öppnar du en ny dörr i en diskussion som alldeles för länge har grävt ned sig i skyttegravar och försvarat slutna positioner. Jag tillhör också dom som blev intresserad av teorier om könsmaktsordning och likhetsfeminism då jag studerade på universitetet. Under en lång tid försvarade jag även denna position tills jag inte längre kände att mina argument vägde upp det faktum att det feministiska teoribygget var en båt full av hål. Det läckte överallt och var lönlöst att skopa bort det inforsande vattnet med snack om konstruktioner och symbolisk maktutövning. Likhetsfeminismen hade fel i sak och jag insåg det då jag började intressera mig för människor som gjorde könsbyte. Dessa människor kände att de tillhörde ett kön och var beredda att gå igenom svåra operationer, fysiskt lidande och social utsatthet för att få den kropp som deras själar var skapta för. Vilka är då likhetsfeministerna att påstå att de har fel, att könstillhörigheten är en konstruktion och att det faktum att flickor gillar Barbiedockor är ett uttryck för det patriarkala förtrycket? Inga! Jag upplever ett feministiskt förtryck då tyckare säger att Lena Endre är ett viljelöst offer då hon spelar Macbeth utan en tråd på kroppen. Om Lena Endre vill spela naken så är det hennes val, som kvinna och individ. Hon är inget objekt utan ett viljestarkt subjekt som fattar sina egna beslut. Det är sann kvinnokamp. Basta!
Inlägg #33: Postat: 2010-02-26 21:46:00
arga gubben
Läste artikeln. Nu fick jag lite att tänka på.
Inlägg #34: Postat: 2010-03-16 16:50:00
eva
Du tar på dig offerrollen som kvinnor gjort i tusentals år. Gör inte det. Då kommer du aldrig att kunna bli fri.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...