| Inlägg #1: Postat: 2010-02-17 11:18:00 | |
|
Leif-Arne |
Tja, kolla med Fältbiologerna, de är engagerade och har massor med tips. En utmärkt förening jag själv tillhört för länge sedan och som till min glädje, en mig närstående person, numera tillhör. Hon har särskilt engagerat sig för Sveriges enda kallvattenskorallrev.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-02-17 12:26:00 | |
|
Per WWW |
Så länge Ryan Air tiillåts skänka bort flygresor, kan väl ingen ta klimathotet på allvar inte det politiska systemet i alla fall. Det är skamligt att lägga ansvaret på de enskilda flygpassagerarna.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-02-17 12:32:00 | |
|
Per WWW |
Det finns fler isbjörnar än någonsin; Havsnivån i Stilla havet har inte stigit; Jordens medeltemperatur har inte stigit under de senaste 10 åren; Glaciärerna i Himalaya kommer inte att smälta under översiktlig tid. Så lyder några färska seriösa rapporter. Jag tillhör inte någon av de fanatiska "klimatförnekarna", men något är korrupt och ruttet med IPCC, som borde ersättas av någon annan grupp med ett bredare uppdrag och som man kan lita på.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-02-17 12:37:00 | |
|
mats hägglöf |
Var med och startade SFU, Fältbiologerna, i slutet av 1940-talet. Drog dessutom igång första föreningen utanför Stockholm, den i Umeå där SFU firade 50-årsjubileum. Men, när SFU-are kedjade fast sig vid ett av Sveriges kärnkraftverk och protesterade med godkännande av SFU:s ledning mot kärnkraften, då gick jag ur!
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-02-17 15:19:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Se det hela i ett riktigt lång perspektiv. De senaste femtiotusen åren har vår art upplevt en helsickes massa klimatförändringar. De senaste tiotusen årens stabila klimat är en anomali, en avvikelse.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-02-17 16:40:00 | |
|
Sufi |
Global uppvärmning pga. av mänsklig påverkan .. är en MYT .. konstruerad av krafter som vill tjäna pengar på utsläppsrätter och CO2 skatter .. krafter som också verkar för skapandet av en världs regering ... vilket uttalats av bla. Banki Moon .. FN´s generalsekreterare !
Dessutom .. så börjar FN´s klimatpanel´s sk. kallade "vetenskapliga bevis" för "man made global varming" att krackelera . Sök information .. och .. Tänk själva ! |
| Inlägg #7: Postat: 2010-02-17 19:32:00 | |
|
Kenneth Åhrlin |
"Sufi" har helt rätt ang. global uppvärmning. Ännu finns inget vetenskapligt bevis för att människan ha kunnat påverka klimatet. Bilden som visade en stor isbjörnshane som tuggade i sig en annan isbjörn, förmodligen en unge, är inte så ovanligt. Inom alla björnpopulationer lever björnungarna farligt om de kommer för nära en fullvuxen hane. De tar gärna en björnunge som lunch om de kommer åt. På 1600-talet kunde man bli stenrik på tulpanlökar. I dag blir somliga, Al Goore t.ex rika som troll på att sälja "utsläppsrätter". Någonting som har noll substans tar man betalt för. FN:s klimatpanel, IPCC, är en skam för FN:organet. Amatörer som leker vetenskapsmän. Följ "Sufis" råd: Sök information och tänk själv!
Hälsningar |
| Inlägg #8: Postat: 2010-02-17 19:45:00 | |
|
Jocke-sourzial |
Minsann, minsann! Nu kan vi visst lägga ner IPCC, och FN i samma svep? Det hela är bara en konspiration för att bla bla bla...! Och väck med alla klimatforskare som bara är ute efter att tjäna pengar, och andra engagerade, ja främst då Al Gore. In med ett antal bloggare och kommentatorer, vilka, med något undantag, varken är eniga eller har något direkt svar på nånting om vad som händer på planeten. Men här har vi tydligen det nya gänget som förklarar allt! Inga namn! Och som väl tar ansvaret också, om det visar sig att de har helt fel? Fast alldeles för sent?
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-02-17 20:09:00 | |
|
Kenneth Åhrlin |
FN:s hittills goda namn och ryckte krackelerar när man håller sig med en skara amatörer som tillåts komma med direkt osanna rapporter. Det som läckt ut genom "Klimatgate"är synnerligen komprometterande för organet.Al Goore är inget annat än en charlatan på klimatets altare.Hans film om "klimathotet" förbjöds bl.a. i England för dess osakliga och felaktiga innehåll. Vad som sedan händer på planeten? Ingenting större i klimathänseende. Men för all del: Kan vi ändra på havsströmmarna, vända monsunvindarna, se till att inte jordaxeln "wobblar", hindra den kosmiska instrålningen så...? CO2 som det talas så mycket om kan man bara konstatera att utan CO2, inget liv. Global uppvärmning då. Möjligt att vi får. Men i så fall är det snarare till nytta. En avkylning skulle få betydligt mer katastrofala konsekvenser.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-02-17 21:37:00 | |
|
Jocke-sourzial |
9 Möjligt att vi får? Hur varmt kan det bli utan ev problem tycker du?
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-02-17 21:57:00 | |
|
Kenneth Åhrlin |
Hur varmt eller kallt det skulle kunna bli torde ingen kunna svara på. Problem behöver vi nog knappast räkna med om den eventuella temperaturstegring skulle bli av. Skulle det däremot bli två, tre grader kallar så blir konsekvenserna betydligt allvarligare. Sämre skördar, hårdare vintrar,svalare och kortare somrar. År 1868 inträffade faktiskt en mycket kall sommar och resultatet blev missväxt och hungersnöd. Vad det skulle medföra i form av ökad import av livsmedel, energi osv. kan man bara gissa. Lite varmare och det skulle bli det omvända. Att temperaturen skulle stiga så mycket att vi får ett rent tropiskt klimat torde knappast inträffa. Återigen den så omtalade CO2 halten ser till att balansera värme och växtlighet. Men så mycket står klart att klimatcyklerna har alltid svängt under århundradena och kommer så att göra i fortsättningen också.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-02-17 22:25:00 | |
|
Jocke-sourzial |
11 Visst. Men det har väl aldrig Al Gore eller IPCC förkastat? Har du inget annat framforskat, eller en länk? Med lite vetenskaplig förankring då...Här följer en, som förklarar en del om det komplicerade samspelet mellan jordaxelns lutning, koldioxid och havens roll i det hela. Al Gore är också med!
Länk: uppsalainitiativet.blogspot.com |
| Inlägg #13: Postat: 2010-02-18 15:48:00 | |
|
Kenneth Åhrlin |
Skulle man hänvisa till alla länkar där forskare uttalat sina tvivel på den globala uppvärmningen blev det en hel sida med länkar. Sök på nätet. Både de som sväljer uppvärmningsteorin rakt av och de som är tveksamma och så de som helt avvisar tanken på mänsklig påverkan. Läs, begrunda och tänk själv. Sök på universiteten där det finns åtskilligt att hämta. Men så länge vare sig Al Goore eller något annant orakel lagt fram full bevisning så tillåter jag mig mer misstänka att det är penningen som styr klimathotet. Då och då poppar det upp fenomen som tas till skyarna som en fastslagen sanning. Många bubblor har spruckit och förr eller senare kommer det att ske med klimathotet också.
Må det bli en varm sommar, men säker vet vi inte. Skall kanske fråga oraklet Al Goore. Men hälsningar. |
| Inlägg #14: Postat: 2010-02-18 16:04:00 | |
|
Jocke-sourzial |
Aaah, konspiration, global, vetenskaplig, politisk och t.o.m. industriellt spridd! Tjäna pengar, jaha?!
De som tror på stor risk och därför försiktighet för en gångs skull: enligt ovan: "Sväljare". De andra som vill tuta och köra mot en eventuell avgrund: "Tänkare". Bubblor? Inget kan jämföras med annat, mer än att vi ett antal gånger och särskilt nu, har skitit i signaler från både naturen själv och från forskare på området, inklusive inom miljö och resursområdet. Att bara tuta och köra är ansvarslöst, dessutom kommer peak oil att inträffa en dag. Men inget har gjort så mycket för att mildra verkningarna mot denna framtida energibrist, som klimathotet, verkligt eller ej! Äntligen tog det vansinniga hästkraftkriget slut delvis och en modern bil drar idag bara ca en fjärdedel mot gårdagens jänkare. En av flera frammgångar, oavsett. Tror folk på nätet fått pippi på konspirationer...Gomiddag! |
| Inlägg #15: Postat: 2010-02-20 14:44:00 | |
|
Blackie |
Jocke: Ta det lugnt.. jag vet hur jobbigt det är att behöva inse att det mesta man trott på tidigare, helt enkelt är falskt. Det är en jobbig process, men det går snart över!. *kram*
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-02-20 19:00:00 | |
|
Jocke-sourzial |
15 Öh? Blackie. Jag kramar inte okända personer, och du är anonym. Som jag skriver här bredvid: Den som negligerar jordklotets och naturens signaler saknar ansvar! Så länge som forskare i allmänhet anser att det är mycket stor sannolikhet/risk för AWG, så tar de sitt rimliga ansvar, och detta stödjer jag. I det fallet kan man alltid ångra sig OM de skulle ha fel. Gudskelov så följer de inte ett antal i huvudsak nättyckares åsikt. Som om¨de/vi skulle göra det och desssa ickeforskare med några undantag skulle ha fel, skulle kunna innebära en katastrof! Det är vad saken handlar om. Men jag inser att det för många är en jobbig process att förstå att vi därmed måste ändra en del i våra liv? ilket vi blir tvungna med i vilket fall som helst med 9 miljarder invånare till 2050 av miljö och resursskäl, och för att många fattiga med all rätt vill ha högre standard. Så hoppas du förstår nu om det inte varit fallet tidigare! Det här var nämligen argument till skillnad från en av alla dessa lösryckta "kramar" som florerar här och där...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.