|
Inlägg #1: Postat: 2010-02-16 11:45:00
|
|
Martin Ekdahl |
Vill man inte resa så långt så är även Rostock ett utmärkt alternativ. Staden ligger ej långt från Sverige, på den tyska nordkusten, och kan nås med färja via Trelleborg eller danska Gedser. Belägen vid Östersjökusten ligger denna hanseatiska pärla med mysiga barer, caféer och vackra kyrkor i nordisk gotik. Väl sevärd är julmarknaden norra Tysklands största, Hansesail Tysklands större och roligare alternativ till Tall ships race samt den ölskummande festivalen KTV Mach Blau i vibrerande studentstadsdelen Kröpeliner Tor Vorstadt. Många svenskar känner enbart Rostock för inköp av billig alkohol, men detta är en pärla som bara måste ses.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-02-16 13:34:00
|
|
Janne B |
Vill ni slippa allt det som Martin räknar upp så res till Dals Rostock...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-02-16 15:02:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Tyskar är dessutom oftast trevliga.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-02-16 21:36:00
|
|
GunnarL |
1/ Alla de gamla Hansestäderna utmed Östersjökusten äv väl värda ett besök! Men vill man åka lite längre söderut rekommenderar jag varmt "die romantische Strasse" i Bayern. Sträckan Würtzburg-Füssen. Små pittoreska städer med mycken medeltida bebyggelse kvar. Speciellt vacker är Rothenburg ob der Tauber, där jag för övrigt miste min svendom 1963 på hotell "Roter Hahn". Det ryktades att Gustav II Adolf sovit på samma hotell men jag vet inte om det är sant - jag kände mig i alla fall som en kung. Under alla förhållanden en härlig stad som jag besökte tillsammans med hustru och barn i början på 1990-talet. Lite förundrad över de fantastiska julmarknader som frodades i mitten av juli. Tyskland är ett klart underskattat turistland som jag själv gjort misstaget att bara se som en transportsträcka som skall passeras på vägen till Alperna. Tyskland som gammalt kulturland har självklart massor att bjuda på.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-02-16 23:39:00
|
|
Leif-Arne |
#4 Instämmer, har kört sträckan med mc, i stället för den monotona lunken i ioch för sig frifart på "banan". Tyskland ÄR ett underskattat turistland. Inte det underbara Berlin att förglömma. PS, även om Norge nu ligger under med 0-2 i guld mot Sverige, så har i alla fall Norges curlingherrar OS coolaste brallor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-02-17 00:31:00
|
|
Lasse i Gatan |
#5/ Tycker det ser ut som långkalsonger och det är nog klokt att spela i för isen kyler runt klockspelet.
|
| |