Inlägg #1: Postat: 2010-02-15 14:27:00
|
Per WWW |
"We can work it out" är en Beatleslåt och den är dessutom bra till sklillnad från detta! Får man plagiera titlar hur som helst?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-02-15 22:31:00
|
Billy Butt |
Det är inte plagiat. Man får visst använda sig av titlar som redan finns på andra verk så länge text och melodi i själva låten inte är exakt samma som i någon annan låt. Det finns massvis med exempel i Stims register av låtar med samma titel... Här är ett utdrag ur Stims register som jag fick när jag sökte "We Can work it out" 59 st låtar med denna titel: här är dom: John Lennon och Paul McCartney finns med på listran någonstans... he he... Nu vet ni.
BEATLES CONCERTO GROSSO NR 3 F FLÖJT OCH KA V AR BREINER PETER
2 WE CAN WORK IT OUT O CA ASRAOUI ROBIN RAWI
3 WE CAN WORK IT OUT O CA SÖDERLUND RABBE
4 WE CAN WORK IT OUT O CA HEARD LARRY
5 WE CAN WORK IT OUT O CA ZIMMER HANS
6 WE CAN WORK IT OUT O CA WILLIAMS HANK
7 WE CAN WORK IT OUT O CA SIGLER BUNNY
8 WE CAN WORK IT OUT O CA WILBUR SANDRA BETH
9 WE CAN WORK IT OUT O CA HUDSON KEITH LINBERG
10 WE CAN WORK IT OUT O CA ROSE WESLEY
11 WE CAN WORK IT OUT O CA GRIFFIN REGINALD D
12 WE CAN WORK IT OUT O CA GRAHAM JACOBS RAYMOND SCOTT
13 WE CAN WORK IT OUT O CA GIRTY CYNTHIA LOUISE
14 WE CAN WORK IT OUT O CA TAYLOR D
15 WE CAN WORK IT OUT O CA MUSTO TOMMY
16 WE CAN WORK IT OUT O CA FAKOYA FEYI
17 WE CAN WORK IT OUT O CA WLADEN W G
18 WE CAN WORK IT OUT O CA DUNCAN DARRYL STEPHEN
19 WE CAN WORK IT OUT O CA LANE CHRIS GB
20 WE CAN WORK IT OUT O CA KIDDY COLIN NEVILLE
21 WE CAN WORK IT OUT O CA CRUTWELL JONES ANDREW PETER
22 WE CAN WORK IT OUT O CA WASHINGTON KEITH
23 WE CAN WORK IT OUT O CA LIPSKER SCOTT LEWIS
24 WE CAN WORK IT OUT O CA PRICE JR DOCK
25 WE CAN WORK IT OUT O CA MORRIS TERENCE
26 WE CAN WORK IT OUT O CA MARTIN PORTIA Y
27 WE CAN WORK IT OUT O CA SOULE GEORGE HALBERT JR
28 WE CAN WORK IT OUT O CA PERRY WAYNE
29 WE CAN WORK IT OUT O CA SMITH RICKY DARNELL
30 WE CAN WORK IT OUT O CA HENDRYX NONA BERNIS
31 WE CAN WORK IT OUT O CA LORENZ TREY
32 WE CAN WORK IT OUT O CA WEBSTER CHARLES EDWARD
33 WE CAN WORK IT OUT O CA NELSON MARC K US 1
34 WE CAN WORK IT OUT O CA STONE ROSETTA
35 WE CAN WORK IT OUT O CA FABER SHANE HARBIN
36 WE CAN WORK IT OUT O CA COMBS SEAN PUFFY
37 WE CAN WORK IT OUT O CA THOMAS DAWN ANN
38 WE CAN WORK IT OUT O CA GISCOMBE JUNIOR
39 WE CAN WORK IT OUT O CA MCCARTNEY PAUL JAMES
40 WE CAN WORK IT OUT O CA FERNANDEZ RAY V
41 WE CAN WORK IT OUT O CA JORDAN MONTELL DU SEAN
42 WE CAN WORK IT OUT O CA VAN ECK GEMMA B W M
43 WE CAN WORK IT OUT O C DAANSEN JOHAN
44 WE CAN WORK IT OUT O CA ROSE MICHAEL
45 WE CAN WORK IT OUT O CA HARDIN EDDIE
46 WE CAN WORK IT OUT O CA GAD TOBIAS
47 WE CAN WORK IT OUT O CA LARSEN KENNETH
48 WE CAN WORK IT OUT O CA VIRNIK OLIVER
49 WE CAN WORK IT OUT O CA BRANTLEY DAN
50 WE CAN WORK IT OUT O CA GOLDSMITH KINGSLEY
51 WE CAN WORK IT OUT O CA RALSGÅRD ANDREAS PÄR ÅKE
52 WE CAN WORK IT OUT O C FARGETTA MARIO
53 WE CAN WORK IT OUT O CA UNKNOWN COMPOSER AUTHOR
54 WE CAN WORK IT OUT O CA MULLER RANDY
55 WE CAN WORK IT OUT V CA MCCARTNEY PAUL JAMES
56 WE CAN WORK IT OUT O CA LYBERG KRISTIAN LINNE
57 WE CAN WORK IT OUT O CA ØKSENDAL HELGE OLAV
58 WE CAN WORK IT OUT O CA AKANE
59 WE CAN WORK IT OUT SOMEHOW O CA DANIELS ERIC SYLVESTER
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-02-16 06:28:00
|
Per WWW |
59 titlar med samma namn men olika artister, ja, men hur många är covers på Beatles låt?? Den första BEATLES CONCERTO NR 3... är väl en variant på Beatleslåten?. Hur många unika verk med titeln "We can work it out" finns det?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-02-16 06:39:00
|
Per WWW |
Så jag kan skriva egna sånger som heter "Julen är här" och "White Christmas" ??
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-02-16 10:57:00
|
Billy Butt |
De är inte alls samma Beatleslåt. En del är varianter av Beatles låten, men de flesta är andra låtar - ett exempel är Hank Williams version - den skrevs ju långt innan Beatles föddes. Finns flera sådana exempel i den listan. Och Ja Per... du skulle kunna skriva femtionio olika låtar med titeln "Julen är här" eller "White Christmas" så länge du inte plagierar text och melodi i låtarna. Det finns flera låtar som heter "Julen är här" - den senaste som släpptes var en ny "Julen är här" skriven av Keith Almgren och utgiven på Lotta Engbergs Julskiva som gavs ut nu i julas. Per... Kan du inte istället skriva en ny "Vår Julskinka har rymt"? : :
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-02-16 10:58:00
|
Billy Butt |
FÖRRESTEN.... på den listan ur Stims register är namnen INTE på artister utan på UPPHOVSMÄNNEN.... så du har fel när du skriver 59 artister - det är 59 Upphovsmän. Stim listar inte artisterna utan endast upphovsmännen och förlage
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-02-16 15:14:00
|
Per WWW |
Där ser man! OK! You win. Jag tycker ändå att det är simpelt att knycka Beatles titel. Googlar du på "We can work it out" så får du träffar nästan bara på Beatles låt i början. Det är den som är känd.
"Vår julskinaka har rymt", "Det var grymt". Räcker det?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-02-16 15:22:00
|
Per WWW |
I övrigt håller jag med om vad du skrev om Pauline
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-02-17 09:32:00
|
Per WWW |
Boktitlar kan registreras och skyddas men inte låttitlar. Varför det? Det är ju konstnärliga verk i bägge fallen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-02-17 11:03:00
|
Billy Butt |
Det finns en skillnad mellan boktitlar och låttitlar. En boktitel är någonting som författaren skapar för att "fronta" sitt verk. Titeln är en slags frontfigur för hela bokens innehåll men behöver inte nödvändigtvis spegla några särskilda rader i bokens text. Men en låttitel är till 99,9 hämtade ur någon rad i själva texten i låten och den raden i nästan 99.9 av alla låtar upprepas flera gånger under låtens framförande.. Man kan tycka att det är konstigt att det går att skydda en boktitel och inte en låt titel - men copyright lagarna ser annorlunda på böcker och musik , åtminstone ur titelsynvinkel.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-02-17 11:12:00
|
Leif-Arne |
Detta med skivtitlar, som 13 åring trodde jag att jag gjort ett kap då jag köpte en LP betitlad "The eternal sound of Jimi Hendrix". Så besviken jag sedan blev då det visade sig att det var en tysk som gjorde sitt bästa för att låta som just Jimi. Jag lärde mig åtminstonde att läsa det som stod på konvoluten efter detta.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-02-17 11:30:00
|
Billy Butt |
Jadu - man ska inte bara läsa vad som står på konvolutet utan man ska ibland be att få lyssna på låten/arna innan man stoppar handen i plånboken. I julas blev en tant i Malmö skitledsen när hon kom hem med Lotta Engbergs nya Julskiva. Hon såg på konvolutet att en av låtarna heter "Julen är här" - När hon satte på CDn visade det sig att det inte var min låt "Julen är här" som hon samlade på i olika versioner utan det var en helt annan låt med samma titel!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-02-17 12:15:00
|
Per WWW |
#10 Kan så vara, men ta t ex just Beatles låt "A day in a life", där förekommer inte den strofen en enda gång i texten.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-02-17 12:19:00
|
Per WWW |
Förresten Billy: Kan titeln på ett album LP eller CD skyddas?
Den kan väl liknas med en boktitel?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-02-17 16:06:00
|
Billy Butt |
Såvitt jag vet så kan ett album titel inte skyddas. Man får komma i håg att böcker har funnits i flera hundra år medan skivor har bara funnits i organiserad form under de senaste 75 åren. Det är kanske därför. Vad vet jag? Charles Dickens förde en stor och ganska uppmärksammad kamp när det gäller Copyright lagar i Storbritannien i mitten av 1800 talet. Jag är tyvärr ingen expert i detta område men vet bara vad jag läst här och var.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-02-18 22:22:00
|
Billy Butt |
"A Day in the life" - är ett undantag. Det finns massor av sådana "undantag" -t.o.m. på svenska - Vad sägs om Magnus Ugglas "Astrologen" som ett exempel?
|
|