Christer Björkmans mord på svensk schlager

Den här tråden diskuterar artikeln Christer Björkmans mord på svensk schlager.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-02-08 07:52:00
Per WWW
Neeej! Inte "julen är här" igen! Sedan var du taskig mot Christine Meltzer. Hon var både charmig och snygg på ett personligt sätt. Måns däremot tråkigt "mainstream".
Inlägg #2: Postat: 2010-02-08 10:09:00
Peter Zoom
Aha, Billy, men om en yngre generation än Björkman tar över, är du säker på att det blir mer traditionell schlager då? Tillåter mig att tvivla.
Inlägg #3: Postat: 2010-02-08 10:17:00
Jocke-sourzial
Ja, det är väl bara att tacka Krister Björkman då! Men Bert Karlsson är väl delmisstänkt? Hur det är med dig själv Billy B, känner jag inte till, men tydligen har du synts i kretsarna?
Så får vi hoppas att musiken så småningom tar över den tomma scenen...och att liket inte går igen! :-
Inlägg #4: Postat: 2010-02-08 10:25:00
Billy Butt
Till Peter Zoom: Jag menar inte att Melodifestivalen ska bara bestå av traditionella schlagers utan snarare ska den bestå av den musiken som speglar svenska folkets musiksmak, och sådana låtar som framfördes av Pain of Salvation, och Jenny Silver speglar definitivt INTE vår svenska musiksmak!
Inlägg #5: Postat: 2010-02-08 10:36:00
Utforskaren
Billy hur sjukt får det bli att en rappare får ställa upp. Hipp hopp är bland det sjukaste man kan lyssna på!
Inlägg #6: Postat: 2010-02-08 11:12:00
Peter Zoom
#4 Billy, "Speglar svenska folkets musiksmak", kan man verkligen generalisera så?
Inlägg #7: Postat: 2010-02-08 11:18:00
Billy Butt
Ja Peter Zoom - det kan man..... men jag orkar inte förklara det för dig just här och nu. Kanske jag skriver en artikel om detta lite senare Vi får se.

Till Utforskaren: Inget fel med Rapp musik. Vad sägs om Eminem, 50 Cents, Ice Cube mfl... Och Vi har haft en hel del framgångsrika rappartister i Sverige genom påren Dr Alban, Rob nRaz, mfl Men jag kan hålla med om att rapp musik knappast placeras i Melodifestivalen.
Inlägg #8: Postat: 2010-02-08 11:32:00
inglos
Tackar vet jag hipp hopp o beatboxing! Det är rajtan tajtan! Snacka om kultur!
Inlägg #9: Postat: 2010-02-08 11:43:00
Utforskaren
Billy att prata i takt, innebär att vi kan sluta och sjunga och det bekräftar ju samtidigt tesen att alla kan lära sig att sjunga om de håller takten, melodin är överflödig. För mig finns tre mått tillsammans för bra musik som takt, melodi och rytm. Sedan tillkommer artikulation och helst en vacker röst dessutom. Hipp Hopp är till för de tondöva och jag som trodde att du Billy hade musiköra?
Inlägg #10: Postat: 2010-02-08 12:04:00
inglos
Beat o beatboxing o scratching, det är konst det!
Inlägg #11: Postat: 2010-02-08 13:29:00
Billy Butt
Till Utforskaren. Du skriver om traditionell musik. Jag gillar den sorts musiken också. Men Hip Hop och rapp är också former av musik konst. Din sågning av dessa saknar grund. Det finns en hel kultur bakom rapp och sådant. Man behöver inte nödvändigtvis tycka om den, men man kan inte blunda för att den finns och att den är populär. Världsartisten och rapparen Eminem har sålt miljontals Cd skivor och följs av en hel generation av ungdomar
Inlägg #12: Postat: 2010-02-08 13:32:00
Billy Butt
FORTS..... När jag var ung på 50 och 60 talen klagade den äldre generationen över dåtidens popmusik som de kallade för "dunka-dunka" - I dag hyllas Elvis Presley, The Beatles m.m. för att de förändrat den civiliserade världen och givit oss en ny kulturarv. Därför ska man inte hacka på hiphop och rapp. MEN... jag säger fortfarande att den slags musik har ingenting i Melodifestivalen att göra.
Inlägg #13: Postat: 2010-02-08 13:32:00
Billy Butt
FORTS..... När jag var ung på 50 och 60 talen klagade den äldre generationen över dåtidens popmusik som de kallade för "dunka-dunka" - I dag hyllas Elvis Presley, The Beatles m.m. för att de förändrat den civiliserade världen och givit oss en ny kulturarv. Därför ska man inte hacka på hiphop och rapp. MEN... jag säger fortfarande att den slags musik har ingenting i Melodifestivalen att göra.
Inlägg #14: Postat: 2010-02-08 13:56:00
Utforskaren
Billy visst många generationer får uppleva i sin ungdom nya musikstilar och den sämsta hitintills är ju rappen. Vad det anbelangar Elvis och hans varierande musik och sång är nog den främsta världsartisten världen har skådat och är man född med hans musik så blir rappen ett hån mot sången i första hand. Ta operan där man sjunger repliker och monologer hur populär är den hos ungdomar. Den minnesgoda kommer ihåg på sextiotalet hur källarbanden inte fick uppträda offentligt i radio och TV. Vad hände ok då, vi släpper fram dem får vi se vad de kan och går för och då kom popmusiken igång på allvar, när vem som helst kunde få uppträda utan att varken kunna sjunga eller spela och på samma sett kom rappen till för att offentligt visa upp folk från samhällets baksida med vidriga texter som fortsätter än idag! Vad för hemskt kommer härnäst? och kan den bli värre än hipphoppen? Att du måste försvara smörjan är ju självklart eftersom det är ditt levebröd och affärsidè att ge det skit åt folket som de vill ha i brist på musiksmak och dito sinne.
Inlägg #15: Postat: 2010-02-08 14:01:00
Pia K
Jag tycker Salem al Fakir är en världsartist. En frisk fläkt i allt det efterhämliga som bl.a Linda Pritchard och några andra artister stod för. Jag menar, låt bli att härma redan kända artister, folk gillar inte det. Linda Pritchard var bra, om man gillar Shakira, men helst hade man sett Lindas egna verk.
Beyonces efterapning var inte heller bra. Kom på jumboplats.

Nej, Al Fakir fick en helt rättvis bedömning, om man gick efter känsla och välbefinnande, när man lyssnade på låten. Det tyckte tydligen fler än jag.
Inlägg #16: Postat: 2010-02-08 14:33:00
mada
Gammal man gör så gott han kan men dansar fan så illa
Inlägg #17: Postat: 2010-02-08 14:59:00
inglos
#11/ Billy har helt rätt! För tjugo år sedan tyckte jag inte speciellt mycket om hip hop, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sej. För när jag fick höra en bekant yngling beatboxa föll jag direkt. Nu älskar jag allt som hör till hip hop-kulturen. Den har sin givna plats tillsammans med många av våra duktiga svenska utövare i musikbranschen. Alla ska med!
Inlägg #18: Postat: 2010-02-08 19:40:00
custenklar
Jag tycker att låtarna var jättebra och jag tycker att låtarna som gick vidare var väldigt bra. Jenny Silvers låt gillade jag jättemycket även om scenframträdandet var lite skumt. Pain of Salvation var också bra.

Jag är ingen musikexpert på ngt sätt men har märkt att de låtar jag gillar i Eurovision oftast är de som får bra poäng, många gånger de som vinner. Jag tror inte att Europa vill ha svensk schlager, med vissa undantag så är det mer modernt som gäller nu. Jag tror inte heller vi svenskar vill ha schlager, vi vill ha bra låtar och det fick vi igår! Dessutom är det en musiktävling, tiderna går framåt- de låtar som var schlagers på 50-talet är inte samma sorts låtar som är schlager nu; det behöver inte ens vara schlager!
Inlägg #19: Postat: 2010-02-09 00:06:00
Billy Butt
Till "Custenklar" : KUl att du gillade låtarna. Jag menar INTE att Europa ska ha svensk schlager. Jag menar att hela Eurovision Song Contest, eller åtminstone den internationella tävlingen gynnar varken svenska artister eller den svenska musikindustrin därför att de låtarna som vinner brukar inte ha så långt liv i svenska radio och teve. Svenska folket springer inte ute i skivaffärerna och köper den internationella vinnarlåten och svensk radio spelar den sporadiskt bara för att vara schysst mot vinnaren. Dock springer svenska folket till skivbutiken och köper den svenska Melodifestivalens Cd skiva. Man går och nynnar låtarna som gick i Globen. Förra året, förutom Malena Ernmans vinnarlåt blev "Moving on" av Sara Dawn Finer och Caroline af Ugglas "Snälla Snälla" stora hits. Hur många av låtarna i den internationella tävling kan vi nynna i dag ? Inga. Jag menar att vår inhemska svenska Melodifestivalen är mycket viktigare för oss än den där Eurovision tävlingen som Christer Björkman tycks vara fixerad på - och en sist sak...vår svenska Melodifestival sopar banan med den internationella tävlingen - det går inte att jämföra dem. Våran har mycket högre kvalitet än den Internationella eländet.
Inlägg #20: Postat: 2010-02-09 10:00:00
Inger Olsson
Att en yngre förmåga skulle ta över Christer Björkmans roll är väl inte något problem? Man har kanske missat att det har varit inne att lyssna på kvalitativ sådan och även lyssna på dansband? Ett ord som Billy använder är "kalkonhet" och det förklarar mycket. En melodi som s i t t e r direkt är ett första kriterium för bra schlagers. I denna första deltävling fanns inte direkt någon sådan låt. Fakirs låt lät som en "kopia" av Elton John och melodin var dessutom f ö r enformig. Trodde i n t e den skulle röstas fram p g a schlagerkravet på melodi, därför undrar jag om det finns en "lobbyverksamhet" bakom? Jag tänker även på att en sådan låt skulle inte heller hålla fullt ut på ett dansgolv, då majoriteten inte skulle dansa.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...