|
Inlägg #21: Postat: 2010-02-06 10:57:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke: den, sammanfattningsvis, polariserade idén om att "privat ä r politik", blir då bärande, vilket genusforskarna introducerade på 80-talet. Alva Myrdahls idéer lever kvar... Så långt har vi kommit.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-02-06 12:46:00
|
|
Jocke-sourzial |
Mjahaa, så det blir en syntes mellan Alva, 70-talsvänstern och nyfeminism, i god svensk tappning...system-kontrollerat förstås. Kanske dags för lite nytänkande? Slopa genusmotboken?
Gärna då ekologi, på naturens villkor, för människans bästa!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-02-07 14:12:00
|
|
Bitel E A B |
Jag känner en tjej som är ur arbetarklass, som när hon var cirka 18 år valde att bli kund hos S-E-Banken, för att hon hade nära till ett av deras kontor, och nästan den första frågan hon då fick av banktjänstemannen, det var om hon skulle ha kontokredit.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-02-08 05:48:00
|
|
Inger Olsson |
Bitel E A B: intressant är att den nyligen stora finanskrisen i USA, och senare även här, hade i grunden med förtroendet för banker och övr. finansvärlden! På 80-talet, "yuppietiden" skedde en "mindre sådan", då man lånade på namn ist för säkerhet. Om finansvärlden inte inser bereppet h u s h å l l n i n g med resurser, då blir det direkt kaos -i s t för kris?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-02-08 06:08:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke: det behövs både mod och ett rejält nytänkande. Det "bästa" med genuskonstruktionen, och flummet därtill, är att 1 orsaken till att den har fått en så stor makt, beror helt enkelt på kvinnans grundläggande "osynliga" makt. 2 naturvetarna har i lugn och ro fått arbeta ostört och nu kommer motbevisen...
Såg Lennart Nilssons film i¨går om cellens innersta. Han är bara en otrolig människa och även om jag kände till det mesta, är jag fortfarande tagen. Har funderingar på att koppla ihop mikro- med makrovärlden i ett försök att få den gripbar.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-02-08 10:23:00
|
|
Jocke-sourzial |
25 Instämmer med 1! Och som man bör man visst inte klaga, fortfarande över ens detta! Vi är ju så priviligierade, och roffar åt oss! Víssa gör det förstås!
Att det finns en koppling nellan mikro och makro har jag länge anat och faktiskt hävdat en gång. Utan att jag vet så mycket om någondera fältet. Men det är väl samma naturlagar ändå...?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-02-09 00:03:00
|
|
sunny fri |
Du har säkert rätt.Själv äger jag ingen handväska o behöver heller ingen .Har aldrig gjort det:Det verkar bökigt att konka runt med en väska.Som yngre hade jag fickor o i vuxen ålder har jag klarat mig bra med en magväska både på tågluffar o på teatern här hemma.O en rygga på resor förståss.Händerna fria.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-02-09 13:04:00
|
|
Janne B |
Jag har några sjuka dagar men ska väl piggna till Ja
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-02-09 15:33:00
|
|
ingloz |
#28/ Janne B, hoppas du kryar på dej snabbt, för du behöver verkligen sätta sprätt på sourze :
|
| |