|
Inlägg #1: Postat: 2010-02-05 07:37:00
|
|
Per WWW |
10 floskler!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-02-05 11:18:00
|
|
Leif-Arne |
En modell som liksom andra modeller är väldigt endimensionell och utgår från "allt annat lika", till dessa förhållnings ord för att undvika fattigdom kanske bör tilläggas: Satsa på en utbildning i ett bristyrke där löneläget är gott, bli inte arbetslös, bli inte sjuk, skilj dig inte, välj välbärgade föräldrar, se till att du blir en snygg en och inte en stygg en, välj en partner som har ett välavlönat jobb och pengar på banken, köp inte hus utan först gjort en rejäl besiktning.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-02-05 11:49:00
|
|
Jocke-sourzial |
Öööh, men hur hamnar man i repektive väska, från början alltså? Ja alltså "den minst framgångrika väskan", repektive "den mest framgångrika väskan"? Fast det var ju jyst att du erbjuder en väska som inte kostar något! De e bara miljonärer som kan jobba gratis, fast inte så många som gör det!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-02-05 12:01:00
|
|
Leif-Arne |
#3 Det är det som är knepet, det gäller att redan som spermie välja i vilken scrotum mam bildas, de riktigt framgångsrika ser till att ha framtidsplanerna klara och en spermiecoach.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-02-05 12:15:00
|
|
Utforskaren |
LA själv har jag jobbat mig upp ifrån två tomma händer utan att mina föräldrar var rika givetvis. Om vi fick välja våra föräidrar är inte någon garanti för ens person att lyckas här i världen, mitt koncept har varit att umgås med rätt personer som har dragit fram mig till framgång där min egen image har varit av rätt karaktär. Jag har råd att vara kaxig ibland och behöver inte be om ursäkt för att jag existerar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-02-05 12:18:00
|
|
Per WWW |
LA:s råd är mycket bättre en artikelförfattarens. Säg floskeln "Låt pengarna jobba åt dig" till ett sjukvårdsbiträde eller fattigpensionär och du får en snyting tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-02-05 12:20:00
|
|
Per WWW |
#5 Jobbat upp dig till vadå?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-02-05 12:46:00
|
|
Utforskaren |
perwww jag har två yrken det ena tjänade jag samhället för en ringa slant men det egentliga yrket som fixare gjordes det pengar, alltså pengar föder pengar och det utnyttjade jag genom konsultarvoden bl.a med rådgivande uppdrag, för att nästa gång ta på mig rena detektivuppdragen som folk betalade bra för när det handlade om att de själva skulle tjäna grova pengar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-02-05 13:03:00
|
|
Per WWW |
Svartjobb alltså?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-02-05 13:57:00
|
|
Jocke-sourzial |
4 Precis, fast det är väl knappast där valet sker, utom t.ex. för antroposoftroende.
Och i verkliga livet vill även feminister helst ha en som tjänar mer...medan majoriteten av män förstås av olika skäl sällan kan ställa sådan krav!
"Hemmafruar är lyckligast"
Länk: slate.com
Lopez: Whats the single most important finding from your study?
Wilcox: Mens emotional engagement is absolutely crucial for wives happiness.
Lopez: The most surprising?
Wilcox: Even feminist-minded women are happier when their husbands take the lead in breadwinning.
Undersökning från University of Virginia
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-02-05 14:11:00
|
|
Leif-Arne |
#10 Nåjo men vill man ha en som är både snygg och snäll som därtill tjänar bra så får man ligga i, tvätta hakan byta lakan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-02-05 14:28:00
|
|
Janne B |
Jag började med två tomma händer och slet hårt med dem och läget är oförändrat...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-02-05 14:46:00
|
|
Utforskaren |
perwww vadå, svartjobb? nej du, min revisor gick inte med på det.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-02-05 16:23:00
|
|
ingloz |
Nej, det är sant! - Visavi Viss Väska, kära politiker, så det är second hand och vintage som gäller nu!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-02-05 18:03:00
|
|
Inger Olsson |
Charlie Söderberg: inledningsvis instämmer jag i din framställan om en allvarlig ekonomisk symtombildning i Sverige, men de 10 punkterna förklarar inte o r s a k e r n a fullt ut, menar jag. Dessa blir snarare en svart och vit bild, d v s din egen bild av "lycka", av den mest framgångsrika alt. motsatsen. Dock, tycker jag det framgår mellan raderna att du vill lyfta fram egenskaper som personligt ansvar/besinning/uthållighet/balans satt i förh. till optimism/drömmar.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-02-05 18:27:00
|
|
Inger Olsson |
Vad är det som gör att "sjukvårdsbiträdet" ställde upp i Big Brother" och knullade för att bli sedd? Vad är det som gör att unga, till vilket pris som helst, ställer upp i "Idol", fast rösten inte bär längre än till "Sala", typ?
Vad är det som gör att först lånar vi och tänker sen, och kanske också känner otroligt mycket o skyller på regeringen, därför att Staten inte vill betala vår kronofogdeskuld?
Vad är det som gör att kriminell verksamhet även kan vara "inne" idag? "Snabba cash", alltså.
Vad är det som gör att man i Sverige problematiserar och får a l l a problem till att handla om fattigdom, genus och etnicitet?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-02-05 18:57:00
|
|
Jocke-sourzial |
16 Ja det var väl bra frågor! Tycks inte vara så mycket svenska ideal kvar att hylla heller...Men nu väntar vi bara på svaren!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-02-05 19:46:00
|
|
GunnarL |
17 kommentarer, vad tycker du? står det i den lilla rutan intill artikeln. Svar: Jag tycker att artikeln och i synnerhet de tio budorden är rent svammel utan någon som helst verklighetskontakt!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-02-06 09:22:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke: Personligen tror jag inte att de egenskaper som nämns i #15 med hänvisning till artikeln är utmärkande för svenska ideal - utan för livet i sig självt. Även elefanten strävar efter optimala förhållanden. Men vad är det som gör att så många i Sverige finner det "normalt" att slösa energi på allt man i n t e är bra på, utföra detta även offentligt, och sen, enkelt, lägga skuld på andra om det går åt helvete? Dessutom finns tid till det också, så uppenbart stressar vi negativt och det frivilligt? Räknar vi kallt med att den offentliga sektorn ska "ta hand" om oss efteråt? Här träder den n o r m a t i v a sociala ingenjörskonsten in, 3-perspektivsmodellen! Konsekvensen skulle kunna bli av en sådan kollektiv människosyn att det är mer "lönsamt" att i n t e kämpa och ist söka m i n s t a motstånd och i n t e ta ansvar för sina handlingar?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-02-06 10:15:00
|
|
Jocke-sourzial |
19 "den offentliga sektorn ta hand om oss". Tja, jag har skrivit om denna sektor. Den är ju enligt min mening "kvinnosamhället", mostsvarande "manssamhället" som ju också kan säga finnas. Den offentliga sektorn har stor, delvis godtycklig, makt över medborgarna, och det är mest kvinnor 70-80 som jobbar där. Och som svar på 19 - Den offentliga sektorn har kanske blivit ett substitut för en mamma som delvis försvann? Med vårt könssekulariserade samhälle?
Länk: sourze.se
Finns även en del II
|
| |