| Inlägg #1: Postat: 2010-01-25 19:09:00 | |
|
Lars Nilsson |
Kan ju tyckas makabert när en naturkatastrof inträffar, som naturligtvis ingen kan förutse, ställa den frågan. Men de bör ställas, åtminstone när det gäller infrastruktur och stabilitet i landet för att kunna minska katastrofens omfattning. Förklaringarna till laglöshet och fattigdom skylls som vanligt, när det gäller fattiga länder, på andra. Frankrike och USA är självklart i blickfånget. Få jämför med den andra delen av ön: Dominikanska republiken. Varför är levnadsstandarden där så mycket högre? Har USA glömt den delen av ön i sin utsugarprocess? Något av idiotin i alla förklaringsmodeller tycker jag Kalle Solkirk fångat i skämtteckningen där en person får frågan: Vad tror Du jordbävningen i Haiti beror på? Han svarar: "Öhhh.. Den måste bero på den globala uppvärmingen, eller öhhh... Israel". Ungefär i liknande infantila tankebanor går ofta diskussionen i Sverige. Tyvärr.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-01-25 19:32:00 | |
|
Jocke-utsourzad |
"Kan ju tyckas makabert när en naturkatastrof inträffar, som naturligtvis ingen kan förutse, ställa den frågan." Precis, du inser det ju själv i tre första orden! Strö salt i såren som här, eller illa dold skadeglädje i andra mindre allvarliga fall. Och att USA och Frankrike skall få lite superlativer just nu! Vad har de med saken att göra? Vänta tills liket har stelnat, inte det? Vart vill du komma?
Kalle Strokirk, ja... Honom har jag samarbetat en gång med. Synd att han bara blir mer och mer reaktionär bara. Varför det blir som det blir, för individer eller för komplexa mänskliga system, är en invecklad procedur som inte alltid kan beskrivas genom förenklade politiska ideologier. |
| Inlägg #3: Postat: 2010-01-25 19:59:00 | |
|
Jocke-sourzial |
Strokirk heter han alltså. Men vad har hans här helt irrelevanta skämtteckning, eller debatten Sverige med Haiti och jordbävningen att göra? Och vilka haitier skall skylla sig själva? Alla, kollektivt, de som är döda, de som är invlidiserade? Klart att det gått snett från början i landet. Att de är för många. "Miljöpartiet vill stoppa överbefolkningen" skrev du ungefär nån gång, anklagande. Och New Orleansborna, hade inte de också "sig själva att skylla"? Osv, osv. Arvssynden i LN-tappning?
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-01-25 20:26:00 | |
|
Lars Nilsson |
Bra Jocke! Ett rätt. Stavningen. Men annars allt fel. Man skall bara tycka synd, ställa andra till svars, och inte ställa några mera långtgående frågor. Då det blir det fy och skampåle. Och själv har Du inga svar. Fattas bara. Den här tendensen till undflyende finns i både stort och smått. Argentina, för att ta ett exempel har under de senaste 30 åren varit experter på att förklara sina problem förvisso inte lika allvarliga som Haitis på omvärlden. Fast alla initierade vet att man själva skapat sina problem köper man oftast argentinarnas självömkan om att det är USA:s eller Världsbanken som rår för allt elände. Själv har jag här på Sourze skrivit om Iran och befolkningens kollektiva ansvar. Länk: sourze.se Men sånt är det fult som faan att tala om. Går det bra för ett land är befolkningens förtjänst, går det åt helvete är det den sittande regimens fel. Ungefär som i den svenska sjukvården. Dör man till följd av felbehandling så är det fel på rutinerna och aldrig läkaren eller sjuksköterskans fel.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-01-25 20:32:00 | |
|
Lars Nilsson |
Usel infrastuktur och laglöshet fanns även om Jocke tycks tveka där faktiskt innan jordbävningen och förstärkte naturligtvis problemen när en naturkatastrof av denna magnitud händer.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-01-25 20:38:00 | |
|
Jocke-sourzial |
Då tar vi det igen: "Varför det blir som det blir, för individer eller för komplexa mänskliga system, är en invecklad procedur som inte alltid kan beskrivas genom förenklade politiska ideologier."
Visst, man har rätt att kräva ansvar, på alla nivåer. Innan. Men att skuldbelägga så här i efterhand med tanke på läget, ger inte det en dålig smak i munnen när man själv förnöjt kan unna sig ostron? Politik är så pass invecklat, att det t.ex. i Tyskland för inte så länge sedan hände i princip något liknande, fast av delvis andra orsaker till slut. Det är kanske "vårt fel", som inte varnat Haiti? Världssmfundets fel att vi får nu betala för det får vi för Haitierna fick köra på bla bla? Eller Frankrikes, varför inte? Rätt ta betalt för slavars frigivning? |
| Inlägg #7: Postat: 2010-01-25 20:43:00 | |
|
Jocke-sourzial |
"Tycka synd om"? De som jobbar där nu, tror du inte de känner rmedlidande snarare än att skuldbelägga offren de behandlar? Du måste Är inte det naturligt? Det var en man i Tyskland, som sa sig förakta medlidande. Du har kanske har förläst dig på Nietsche eller liknande?
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-01-25 20:56:00 | |
|
GunnarL |
Cyniskt i överkant att skuldbelägga ett folk där hundratusentals människor förmodligen har dött, åter hundratusentals är svårt skadade och lemlästade, där barn är utan föräldrar och föräldrar letar efter sina barn, där folk varken har sjukvård, mat eller vatten. Att i den situationen utbrista att "det är ert eget fel" är sannerligen en otrolig cynism!
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-01-25 20:58:00 | |
|
Janne B |
I dag har något mkt positivt hänt på EU-nivå. Spanien och Frankrike kommer att sända 300-500 poliser snarast för att upprätthålla ordningen - ta tag i plundrare mm. Väldigt bra att just spansktalande och fransktalade nu kommer som goda gäster och inte som främlingar. Andra stater har åtagit sig att göra vägarna framkomliga igen. Vattentillgången har starkt förbättrats de senaste dagarna.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-01-25 21:00:00 | |
|
Lars Nilsson |
För övrigt tror jag att haitierna, även före katastrofen, men särskilt nu naturligtvis, om man själva fick välja, med entusiasm skulle föredra att landet skulle bli ett protektorat till USA. Ungefär som US Virgin Island eller Puerto Rico. En lite udda grej jag påminner mig är när jag träffade en haitier på Seychellerna, av alla ställen, var denne förbluffad över att hon förstod språket trots avståndet mellan länderna. Och det berodde naturligtvis på att båda länderna talade en sorts kreol!
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-01-25 21:03:00 | |
|
Lars Nilsson |
#8. Nå Gunnar, vem har sagt "det är ert fel". Inte jag i alla fall. Du lägger in mer i vad jag skriver än nödvändigt. Men OK, jag brukar också tillgripa den metoden understundom. Men den är bra för det.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-01-25 21:10:00 | |
|
Janne B |
Under ca 50 års tid så vanskötte och utsög Pappa Doc och Baby Doc detta land. De gjorde inget för att modernisera det men höll på med trollerier som borde vara lätta att hitta på söket.Sedan de dött undan så kvarstod en hemsk säkerhetspolis och en totalt korrupt administration. De har fram till nu i stort sett låst all utveckling i landet...Kan det bli nystart nu???
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-01-25 21:11:00 | |
|
Jocke-sourzial |
Jaha, så fick du in den ögruppen också. Och du har ju "varit på Haiti". Reguljärflyg, businessklass? Businesshotel? Hur länge? Och vet därefter liksom med andra liknande ställen, vad som felas, och hur problemen skall lösas. Turister, affärsmän och andra tillfälliga besökare med tvärsäker uppfattning borde kanske användas fär att lösa u-ländernas problem?
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-01-25 21:18:00 | |
|
GunnarL |
11/ Nå, titeln "Jaså, Haitierna har själva ingen skuld?" tolkar jag i alla fall som ett skuldbeläggande. Och att Haiti skulle vilja bli ett protektorat under USA är väl om något en högst personlig uppfattning -baserad på egentligen ingenting! För övrigt så verkar det som om flera här överskattar USA:a ekonomiska resurser något alldeles otroligt. I själva verket kommer en återuppbyggnad av Haiti att kräva resurser som USA inte är i närheten av att klara av. USA:s ekonomi befinner sig i ett uselt tillstånd med skenande budgetunderskott och hög arbetslöshet samtidigt som man för två ytterst kostsamma krig.
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-01-25 22:02:00 | |
|
Lars Nilsson |
#13, 14. Jodå, jag varit på Haiti. Reste dock inte dit i businessklass utan på ett helt annat sätt, som Du skulle ha svårt att tro, om jag berättade. Men som jag skrev på någon annat ställe här på Sourze så förvånades jag över skillnaden - i allt - mellan Haiti och Dominikanska republiken, trots att båda länderna haft diktaturregimer under lång tid och ligger på samma ö. Vad sedan gäller frågan om protektorat, så är det ganska många som tagit upp den frågan, både före och efter katastrofen, som enda utväg ur landets fattigdom. Nu tror jag inte ögonblick på att USA skulle vara hågad för en sådan lösning, vare sig man haft god, eller som nu, usel ekonomi. Däremot har man gjort det lättare för de haitierna, som finns i landet att få uppehållstillstånd och för barn mfl att få komma och stanna i USA. I Miami är för övrigt inslaget av haitier, inom vissa branscher ganska påtagligt. Tex taxi och andra typiska invandrarjobb.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-01-25 22:30:00 | |
|
Jocke-utsourzad |
Tänk om det blvit jordbävning just när du varit där? DÅ hade du fått skylla dig själv, som frivlligt där, till skillnad från de som föds på plats. Sen får du ju faktiskt skylla dig själv som svensk, nu när Moderaterna lägger sig platt för feminismens diktat! Och du som bor i Sverige är förstås medskyldig! Eller helnöjd möjligen? "En nations problem är summan av samtliga dess medborgares delskuld". Nilssons lag...
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-01-25 22:45:00 | |
|
Lars Nilsson |
#16. Jag inser att Ditt inlägg tillkommit efter träget tankearbete. Men det blev inte bättre för det. Tyvärr!
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-01-25 23:06:00 | |
|
Jocke-utsourzad |
"Skydda oskulden och bemöt ej argument och fakta". Nissons andra lagJag använder inte onödig tankemöda, i de här fallen iaf. Det kommer spontant genom viss personkännedom. Din rubrik avslöjar dig!
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-01-25 23:07:00 | |
|
Jocke-utsourzad |
Glöm Nietsche. Han blev tokig också!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.