Valt inlägg:
#13, 14. Jodå, jag varit på Haiti. Reste dock inte dit i businessklass utan på ett helt annat sätt, som Du skulle ha svårt att tro, om jag berättade. Men som jag skrev på någon annat ställe här på Sourze så förvånades jag över skillnaden - i allt - mellan Haiti och Dominikanska republiken, trots att båda länderna haft diktaturregimer under lång tid och ligger på samma ö. Vad sedan gäller frågan om protektorat, så är det ganska många som tagit upp den frågan, både före och efter katastrofen, som enda utväg ur landets fattigdom. Nu tror jag inte ögonblick på att USA skulle vara hågad för en sådan lösning, vare sig man haft god, eller som nu, usel ekonomi. Däremot har man gjort det lättare för de haitierna, som finns i landet att få uppehållstillstånd och för barn mfl att få komma och stanna i USA. I Miami är för övrigt inslaget av haitier, inom vissa branscher ganska påtagligt. Tex taxi och andra typiska invandrarjobb.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?