Mer pengar måste in i pensionsfonderna

Den här tråden diskuterar artikeln Mer pengar måste in i pensionsfonderna.
Inlägg #1: Postat: 2011-02-17 22:44:00
Mats Persson
Man kan lösa det mesta. Bara någon annan betalar. Nu får man ju notera att "de som tjänar mycket" ju betalar mer. Linjärt eftersom man betalar 16 2,5 procententer av arbetsgivaravgiften och det betalas mer för den som tjänar mer. Att ha progressiv arbetgivaravgift/egenavgift verkar till förstone rätt radikalt.
Om man vill se det fördelningspolitiskt kan man ju notera att den som tjänar mycket inte får några pensionsrätter för den delen av inkomsten som ligger över 7,5 basbelopp per år. Vi som har ringare inkomster får tillgodoräkna hela vår inkomst.
Inlägg #2: Postat: 2011-02-17 23:53:00
Aguirre
Det som avgör hela saken är ju att man har dumpat ut det mesta av våra pensionspengar i gapet på börshajarna...Sverige är väl det enda land som har tvångssparande på börsen för innevånarna ? Vem tror vi tjänar på det ? Vill man se det fördelningspolitiskt så har ju alltid börs och bank vunnit.
Inlägg #3: Postat: 2011-02-18 07:11:00
Mats Persson
De arton procentenhetere som betalas till inkomspensionen är rena transfereringar. Där har ju fyrtiotalisterna gjort stora inbetalningar som dom skall hämta ut senare så där är en del, men förhållandevis mycket liten, som ligger i AP-fonderna. De har ju "parkerats" i allt från aktier och obligationer till fastigheter. Sedan har vi premiepensionen som ju helt riktigt placeras i fonder. Säkert i hög grad i börspapper. Men att påstå att 2,5 procentenhet plus AP-fonderna utgör "det mesta av våra pensionspengar" är som vanligt långt, långt ifrån sanningen.
Inlägg #4: Postat: 2011-02-18 08:42:00
Aguirre
"Den största delen av dina pensionspengar, 16 procent av din lön, går till inkomstpensionen. Värdet på din inkomstpension följer den allmänna inkomstutvecklingen i samhället. Pengarna förvaltas av statens allmänna pensionsfonder"....är det den förvaltningen du menar med "rena transfereringar" ?
Inlägg #5: Postat: 2011-02-18 19:29:00
Mats Persson
Nej, jag menar precis vad jag skriver. Huvuddelen av inkomstpensionen inbetalas av arbetsgivaren via skatteverket och pensionsmyndigheten till de personer som idag uppbär inkomstpension. En, i sammanhanget, obetydligt del sparas på olika sätt.
Inlägg #6: Postat: 2011-02-18 19:41:00
Mats Persson
Eftersom Din grundtes är att alla tjänstemän är oärliga fähundar är det logiskt att Du valt en annan källa än till exempel pensionsmyndigheten. Men här är det förklarat på aktiespararnas sida: "Här är upplägget:Totalt går 18,5 procent av din bruttolön till pensioner. 16 procent går till inkomstpensionen och betalas ut till dagens pensionärer. 2,5 procent sparas till premiepensionen och dessa pengar får du själv välja hur de ska placeras, ofta förknippas de med det orangea kuvertet"
Inlägg #7: Postat: 2011-02-18 20:18:00
Aguirre
Min tes : "man har dumpat ut det mesta av våra pensionspengar i gapet på börshajarna" Tror du på fullt allvar att jag med det menar att de pensionspengar som inte förvaltas , utan utbetalas direkt ?...i så fall bekräftar du ju bara den tes du påstår att jag har...Jag får väl uttrycka mig så här då...- Med förvaltning av pensionspengar menar jag de pengar som förvaltas..allaq andra pengar räknas inte som förvaltade pengar !..hmm..korkat värre
Inlägg #8: Postat: 2011-02-18 20:52:00
Aguirre
och Mats..brist på civilkurage och självkänsla...gör inte tjänstemannen till en "oärlig fähund"...det gör honom till en lydig vakthund...men jag anser att tjänstemännens känslor här är totalt underordnade offrens..att ens diskutera tjänstemännens kränkthet är ju barockt..när offren t.o.m. går och dräper sig medans snyftningarna över den egna arbetssituationens otack droppar på myndighetens wienerbröd vid fikat.Jag har vägrat att som tjänsteman utföra barocka men legala order vid ett otal tillfällen och hänvisat till samvetsskäl...det gick bra...lite sneda blickar men det gav respekt..testa på FK.
Inlägg #9: Postat: 2011-02-18 22:01:00
CMO
CITAT 1: ”civilkurage är en otroligt karriärhämmande faktor på en myndighet.” - Aguirre 2011 -02-18 20:29

CITAT 2: ”Jag har vägrat att som tjänsteman utföra barocka men legala order vid ett otal tillfällen och hänvisat till samvetsskäl...det gick bra...lite sneda blickar men det gav respekt..testa på FK.” - Aguirre 2011 -02-18 20:52

Vilket av citaten ska vi tro på?
Inlägg #10: Postat: 2011-02-18 22:07:00
Jocke S-43
9 Inom offentlig sektor i Sverige gäller numera båda alternativen. Det som avgör generellt är det kön som är i beroendeställning.
Inlägg #11: Postat: 2011-02-18 22:10:00
Mats Persson
Det är möjligt att det är språkförbistring mellan svenska och skånska men Du skriver faktiskt:"Det som avgör hela saken är ju att man har dumpat ut det mesta av våra pensionspengar i gapet på börshajarna". Med "det mesta av våra pensionspengar" avser jag - just det, det mesta.
Du kastar Dig hit och dit i debatten så det är inte lätt att hänga med. Kan Du hjälpa mig att reda ut vem som har diskuterat "tjänstemännens kränkthet" eller "arbetssituarionens otack" i den här tråden?
Inlägg #12: Postat: 2011-02-18 22:42:00
Aguirre
Tja..Mats...du ansåg ju att min tes var att ni alla var "oärliga fähundar" jag antar att du grundar det på på dina känslor....?
Kastar mig hit och dit i debatten ?? ..det är väl för tusan självklart att jag menar de pengar som förvaltas..inte de som betalas ut ?
CMO...nu fick du att grubbla på...det enkla svaret var att jag lämnade av egen maskin min tjänstemanna roll..respekt och karriär är inte samma sak.
Inlägg #13: Postat: 2011-02-18 23:00:00
Mats Persson
Nä, Aguirre det är inte alls självklart.
Vet Du, när Du och jag inledde en dialog här på Sourze om bland annat tjänstemannarollen trodde jag att skillnaden mellan Dig och mig var vår olika syn på det bäst fungerande samhället. Jag trodde därför att jag hade något att lära. Men det är så här att jag varje dag träffar riktiga människor som dessutom har olika bakgrund och väldigt olika förutsättningar. Jag arbetar i verkligheten. Jag lever i verkligheten. Men jag besöker Internet. Det är det som är skillnaden mellan Dig och mig, Aguirre. Ha ett bra liv.
Inlägg #14: Postat: 2011-02-18 23:08:00
Aguirre
Detsamma Mats...att du konsekvent avslutar diskussioner du ger dig in i med ett stött avsked...och antydningar om att de som inte tycker som dig lever i en skyddad verkstad nånstans, och inte vet hur den "hårda verkligheten" i en myndighetskorridor ser ut...det mönstret kan du ju ta till dig och lära av.
Inlägg #15: Postat: 2011-02-18 23:31:00
CMO
#13 Mats, Aguirre är tyvärr ett ovanligt tröttsamt och fegt troll, han ändrar förutsättningar, låtsas missförstå, och vinklar in absurdum, allt i avsikt, verkar det som att ”ta poäng” och för allt i världen, inte tappa ansiktet. Hoppas att du inte tröttnar utan fortsätter att skriva här. Gud vet att det finns ett stort underskott behov av sansade debattörer med insikter från verkligheten.
Inlägg #16: Postat: 2011-02-19 02:34:00
Aguirre
Ja CMO..det vore bra om Mats fortsatte skriva...men ha inga förhoppningar om att dra ut honom till era trakter i det blåbruna träsket...han har bara bryderier med sig själv kontra sin yrkesroll...inte alls i er kaliber CMO.
Laddar...