Inlägg #1: Postat: 2010-01-26 09:00:00
|
Inger Olsson |
Jag ser livet i ett biologiskt sammanhang, ja texten berör mig illa. Det finns ingen rättvisa, men allt liv har ett värde, som även döden har. Däremot tror jag inte att det är hoppet som är det sista som l ä m n a r oss - utan vanmakten! När jag inte ens, som individ, kan söka en optimal väg att gå, måste jag ge upp. Det beror inte på "känslighet". Däremot är det en brist att vara okänslig; har man ingen förmåga till empati hugger man mekaniskt först, skjuter hellre på den fågeln som sitter på stenen...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-26 14:38:00
|
Jocke-sourzial |
Ja, vad skall man säga? Man förstummas, för ett tag. Den obönhörliga och grymma verkligheten rusar emot oss från framtiden! Jag måste fundera lite, och kolla om jag kan se filmen här på SVT Play. Sådant här har jag försökt föra fram ett antal gånger på sourze, dock ej i artikelform. Kan bara hoppas att denna enormt välskrivna och mycket engagerade text kan intressera många fler. Haiti och kometer till trots, här gäller det ett totalt, globalt och människoframkallat hot!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-26 21:32:00
|
avicenna |
Vad nära vi har kommit "du sköna nya värld".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-27 13:54:00
|
Jocke-sourzial |
Kunde ej se filmen från där jag befinner mig. Ser att en person gett lägsta betyg, det är väl på sätt och vis talande för människans beklämmande och närmast kriminella inställning till naturen, den grenen som vi själva sitter på. Och för ointresset. Här på sourze är visst en eventuell komet visst mer sannolik är den klimatförändring som det råder vetenskaplig 90 enighet om. Och den eviga diskussionen här om Guds existens, väcker mer intresse än vår egen hotade existens. Undrar vad en eventuell Gud skulle tycka, och om han kan tänkas sträcka ut en hjälpande hand när den stora krisen står för dörren...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-28 11:54:00
|
ingloz |
Det är fullständigt ohyggligt med denna girighet som människan besitter. Man tycker att ju mer kunskap vi får om skövlingarnas effekter på djur och klimat borde den bromsa upp skändandet av naturen - Men, tvärtom! Och desto skamligare blir girighetens rofferi. Naturkatastrofer skulle kunna vara det rättmätiga straffet för skövlingen, men de drabbar alltid oskyldiga stackare. Det känns som all rättvisa är utrotad.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-02-18 00:31:00
|
Bizon |
Ja,,, de fem inlägg som hitintils kommit in uttrycker i alla fall förståelse för vad det handlar om i slutändeen - vi håller på att skapa en värld utan liv. Om man bortser från krigsromantiken och hjälte porträtten i filmen AVATAR så har vi kontentan av filmen "Den sisa Orangutangen" i populär och pubikdragande tappning. Jag kan inte säga att Avatar inte är värd att se - snarare skulle jag vilja att så många som möjligt skulle se den och när dom nu ändå ser den så önskar jag att dom kunde förstå vad dom ser. Tyvär är det inte så säkert, det är inte så vanligt att biopubliken verkligen förstår det dom tittat på. Skulle tro att de flesta som sett "Den sista Orangutangen" inte heller låter filmens budskap komma till uttryck i tilex. andra val som konsument. Men kanske det inte tjänar nått till att deppa - se filmen AVATAR !
|
|