Rock på spanska

Den här tråden diskuterar artikeln Rock på spanska.
Inlägg #1: Postat: 2010-01-19 14:24:00
sunny fri
Visst finns det en massa fin musik på spanska.Inte bara rock.Baccara till exempel var en slags spansk Abba men en duo. Jag erkänner att jag gärna lyssnar på Abbas spanska versioner:det blir vackrare.Mina döttrar har båda spanska som tredjespråk för de reser ju mycket o det talas på så många platser.Jag hade ambitioner när vi bodde i Spanien men i den by vi hade hus var alla de 58 husägarna alltig utom spanska.Språken var tyska,engelska o olika nordiska språk.Bara poolkillen var spanjor.O barnen gick i Svenska skolan.De hade spanska oxå o jag förhörde dem på läxorna men sonen fortsatte inte när vi kom hem.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-19 14:33:00
Leif-Arne
Min spanska är rätt yxig, det lilla jag kan har jag lärt mig genom trial and error och diverse stök och bök främst i Barcelona, så min spanska är dessutom kontaminerad med en del katalan. Ändå, även ett yxigt språk är en tillgång. Det är oerhört viktigt tror jag, att de som är unga idag inte nöjer sig med att lära sig engelska som enda språk, helst ytterligare två främmande språk.
Inlägg #3: Postat: 2010-01-19 14:39:00
Leif-Arne
En av mina absoluta musikaliska favoriter är de cubanska seniorerna i Buena Vista Social Club Länk: youtube.com Snacka om musikalitet, 80 hela bandet men så närvarande i sin musik.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-19 15:07:00
Utforskaren
LA 14:39 inte några dåliga grejer, verkligen trevligt att lyssna på och inte minst för deras samstämmighet som du också påpekade. Jag förmodar att de sjöng en ballad, synd bara att man inte kan språket. Någonting jag saknar är Dixiland musiken där sju man spelade en egen melodi samtidigt" som lustigkurrarna ville ha det till.
Inlägg #5: Postat: 2010-01-19 15:43:00
Jocke-sourzial
Visst finns det en massa intressant musik på spanska, även rock. Men också i Spanien är det rätt mycket engelsk rock som spelas, iaf i turistområdena. En TV-kanal som visar spansk musik, rock, salsa och lite smörigt också är "Latino", kanske kan man få in den på internet-TV.
Sedan saknar jag Santana i listan, han som väl kanske banade vägen för spansk/latinamerikansk rock? "Oye como va", få låtar oavsett ursprung slår den i svänget! Också Shakira, också latinamerikansk, som väl är mer popig men svänger rätt bra på sitt sätt...
Inlägg #6: Postat: 2010-01-19 16:00:00
Leif-Arne
Carlos Santana har jag inget emot att ha på listan.
Inlägg #7: Postat: 2010-01-19 22:35:00
Lars Nilsson
Kul och intressant artikel.
Inlägg #8: Postat: 2010-01-23 21:27:00
ingloz
Wow! Vilken häftig musik! Bra och varierande urval, det här måste jag lägga bokmärke på. Första gruppen, Tito & Tarantula, påminner mej om Adept som min brorsonson, tobbe, spelade med under flera år.
Laddar...