Inlägg #1: Postat: 2010-01-22 15:29:00
|
Thomas L. Aabo |
Den svenska grundlagen är värdelös. Därför att man inte har en grundlagsdomstol där man kan pröva om politiker och andra verkligen följt grundlagen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-23 19:33:00
|
Sunny |
Ja någonting i sytemet är helruttet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-23 21:43:00
|
ingloz |
"Värdelöst och helruttet" Kattskit med andra ord!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-24 00:01:00
|
Rolf Nilsson |
Det känns varken demokratiskt eller att alla människor är lika mycket värda och lika inför lagen. Då vi som inte är politiker eller tjänsteman gör något "simpelt" brott enligt lagboken, kan utan att blinka domstolen rasera hela familjers möjlighet till att aldrig kunna leva ett "normalt" liv igen.
Då känns det jävligt fel när de vi röstar fram även om namnen redan är bestämda människor som ska företräda oss, helt öppet med allas goda minne hånflinande bryter mot de mest grundläggande lagar för att ge människor möjlighet till ett värdigt liv utan påföljd. Den värsta påföljden är att det blir färgbyte på makten. Då har de sittande fått "pöbelns" utslag för brotten de dagligen under fyra år med runt 70 00o i månadslön stått för. Det paradoxala i hela denna sörja av lögner, är att vi tror oss ha något val genom de så kallade olika partierna, det är synd om människorna sa Strindberg. Något som skrämmer mig ännu mer är att vi gång på gång trots alla uppenbara brott vad gäller bland annat "rätten till bostad, vård och omsorg för de människor i behov av detta, är det dessa frågor alla partier lyfter fram och lovar göra något åt vid valåret. Om inte detta är att idiotförklara alla människor förutom dem själva, vad är det då?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-24 08:58:00
|
Janne B |
..och ändå så har nog över 90 av oss bostad,skolgång,arbete, en slant på banken, fantastisk sjukvård, pensioner, löner,....trots helt värdelösa partier och politiker. Du är överdrifternas man Rolf med ditt speciella perspektiv.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-24 09:02:00
|
Janne B |
Thomas / om vår grundlag är fullständigt värdelös...hur kan det då komma sig att Sverige fungerar så oerhört bra - även med en meters snödrivor. Utan att jag har behövt betala en krona så sitter jag sjuk och handikappad i en av zsamhällets finaste lägenheter. DET är humanitet och civilisation på TOPP.En offentligt rökande Dronning är botten...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-24 11:10:00
|
Pia K |
Jag har också funderat i de banorna som du Janne, men det är så länge man håller sig i skinnet det! Och det har ju både du och jag gjort, tror jag:-men jag för står också den andra sidan av saken. Människor lämnas åt sitt öde, om de inte har krafter att sätta emot. Fördomarna mot människor är många, på samma gång som en grav narkoman kan få all hjälp som en annan skulle behövt bättre. Folk går med trasiga tänder, obetalda räkningar och blir pålurade fler skulder de inte kan betala, för att till slut ha en kraschad ekonomi hela livet. Det är just dessa människor som skulle haft en mer adekvat hjälp, bland andra. Du hör inte dit Janne.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-24 11:12:00
|
Pia K |
tillägg: pengar på banken? jo, jo, det är svårt att få ha........ och få ha kvar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-24 11:24:00
|
Janne B |
Dagligen blir fler på väg mot sin ekonomiska undergång för att de inte kan SÄGA NEJ HÖGT O TYDLIGT. Dagligen får jag ekonomiska erbjudanden per telefon eller skriftligt. Jag säger dem som ringer att de är bedragare som inte vill hjälpa mig utan lura mig. Jag frågar dem hur de kan ringa sjuka, gamla, handikappade i avsikt att försämra, förstöra deras liv.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-24 11:28:00
|
Janne B |
TRO aldrig att någon riger dig för att göra dig gladare och lyckligare. De ringer för att tjäna på dig....har jag sagt till hundratals människor jag mött genom åren på min socialbyrå.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-24 11:33:00
|
Janne B |
PIA K / Jag var totalt under isen på 1990 talet trots att jag var skötsam. Men jag var sjuk,handikappad, arbetslös mm Det tog mig nio års samarbete med Fogden o andra o komma på rätt köl igen...Numera har jag alltid några tusenlappar över...men det känns som att vara miljonär efter tidigare erfarenheter.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-24 11:45:00
|
Utforskaren |
Jag tror om vår värld ska få ett fogligt folk, så måste varje politisk instans och person vara programmerad för demokratisk rättvisa och det faktiska förhållandet är genomgående det motsatta.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-24 13:57:00
|
Rolf Nilsson |
Om vi ska få en demokratisk rättvisa och framförallt ett samhälle där vi ser alla människor som en gemensamhet. Då kan vi inte fortsätta bygga vårt samhälle på ord som bygger på trygghet och konkurrens. För mig är dessa ord en stor fara då det gäller vårt samhälle jag tror på. Även om det kanske låter tryggt att befinna sig i trygghet har det den konsekvensen att tryggheten skjuter människor ifrån varandra. Detta minskar viljan till förståelsen att vi i grund och botten är lika som individer med olika egenskaper och förutsättningar, vilket enligt mig inte är en anledning till att tycka mig vara bättre eller sämre än någon annan. Men den synen fråntas barn redan tidigt. Jag hörde redan på ett dagis i somras barn jämföra sig och uttala orden "jag är bättre än du". Vad skapar det för syn?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-24 14:17:00
|
Leif-Arne |
Nog var det bättre förr, vi ungar som ännu inget dagis hade satt i skogen och täljde pinnar. Sedan brukade vi se vem som kunde pinka längst, den som vann fick stor ära av detta medan den som lyckats sämst fick nesan att kallas "lillpink". I denna brutala och otrygga miljö växte vi upp och blev hejjarns anpassade samhällsmedborgare. Dagens ungdommar däremot är alldeles för trygga, lite mer ångest och dödskräck skulle göra dem gott.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-24 15:11:00
|
Janne B |
JA detta borde gälla alla andras ungar men inte mina barn och barnbarn. ;-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-24 15:24:00
|
Janne B |
L-A. Fjorton år tror jag visst att jag var, då jag byggde en fästning av stenbumlingar ovanpå ett flyttblock i allmänningen Gryten. Blocket var nog 5ggr5ggr5m och var rätt besvärligt att ta sig upp på och langa upp sten på. Därför har denna fästning ännu inte intagits av någon fiende. Ja varken norsk eller dansk!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-24 15:31:00
|
Leif-Arne |
Det skulle behövas någon rent Bergmansk politiker som genom framkallande av dämomer, känslokalla fäder och rakade män i svarta kåpor och bärande shackspel, såg till att inte folk sprang omking och var sådär störande tillitsfulla. Staffan W. åter till SvT, ut med Björne in med Storpotäten. Pot pot pot.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-24 15:40:00
|
Janne B |
Kanske jag för en liten tid skulle gå omkring så klädd på samhället. Jag har ingen ära att vinna eller försvara. Jag är en fri pensionär...Ibland då jag möter täckta kvinnor på gatorma här funderar jag på att dra ner min Stenmarksmössa ned till hakan...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-24 20:51:00
|
Tomasz Striner |
Den svenska regeringsformen fyller ingen funktion. Den är bara en massa programförklaringar utan juridisk tillämpning. I andra länder, exempelvis USA, används grundlagen praktiskt i juridiken.
När det gäller socialstyrelsens riktlinjer så har de tillämpning endast i fantasins värld. Riktlinjer utan sanktioner kan jämföras med en vilja utan mål och mening.
I grund och botten är bostadsbristen en klassfråga som visar på vilka klyftor som skapats mellan de som har allt och de som inget har i det så kallade svenska välfärdssamhället.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-24 21:23:00
|
Janne B |
Tomasz. Jag har inte hört någon annan uttrycka sig så i denna fråga. Jag vet att i USA så prövar HD ständigt frågor mot Författningen. Men jag har för lite aktuella kunskaper i denna fråga.
|
|