Islam allt mer intolerant

Den här tråden diskuterar artikeln Islam allt mer intolerant.
Showing page 14 of 17: 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17
Inlägg #261: Postat: 2010-01-17 21:55:00
ingloz
#236/ Du har rätt, jonjovan, visst bör vi titta på vår egen kultur först och ägna oss åt lite självkritik innan vi slår ner på dem som är olika oss - men ständigt möts man av inlägg som förkastar återhållsamhet och anser att vi ska betala igen med samma mynt, annars är vi fega ... Jag trodde, dumt nog, att en städad debatt där alla läst samma grundmaterial skulle leda till samförstånd till slut, men det tror jag inte längre är möjligt ... Din erfarenhet av hur snabbt oenighet kan leda till grova stridigheter, mord och förödelse är skrämmande, och jag kan inte se det som feghet att vilja undvika den situationen.
Inlägg #262: Postat: 2010-01-17 22:23:00
Adamo
Det finns ingenting som kan rättfärdiga de grymheter som islamister begår mot oskyldiga människor idag. Islamister mördar fler människor varje år än under alla 350 år av den spanska inkvisitionen. Muslimerna kommer att skratta glatt åt er återhållsamhet om ett par generationer då de har fått fotfäste i nästan hela Europa.
Inlägg #263: Postat: 2010-01-17 22:45:00
Leif-Arne
#260 Oavsett hur många korancitat du hittar med stollig 600 tals retorik, eller youtubeklipp med fundamentalisttokar du länkar, så gör du likväl självmål med dina bisarra överdrifter. Musslorna är rena småhandlarna vad gäller etnisk rensning, folkmord krig etc. De som folkmördat i ríktigt stor skala är av annan eller oftast ingen alls tro.
Inlägg #264: Postat: 2010-01-17 23:07:00
Adamo
#263 / Oh, vad jag saknade dig… jag vet, för vissa spelar ingen det roll hur mycket verklighet de får skuffad genom halsen, de förblir döva och blinda ändå. Chamberlain var också en optimist och återhållsam diplomat som trodde att bara man gav hitler några eftergifter skulle han lugna ned sig, men icke, ju mer eftergifter han fick desto mer aggressiv han blev. För mig är ni som systematiskt försvarar islamisternas grymheter genom att hitta på syndbockar som är bisarra.
Inlägg #265: Postat: 2010-01-17 23:40:00
Leif-Arne
#264 Nu är det ju så att din verklighet har en mycket påtaglig bias. Ett mycket konkret exempel: Du påstår:"under mer än tusen år har Islam varit civilisations seriemördare, decimerat kulturer och religioner, utövat etnisk rensning, folkmord, krig och terrorism. Islam är idag direkt eller indirekt involverad i konflikter eller terrorism på nästan alla kontinenter." civilisationens seriemörare? Om du med serie avser många mord som hör ihop, dvs massmördare, genocide. Vilka är då de största massmördarna och vilken religion hade de? En sites som kallar sig Mikes blog har en sammanställning en snabnt överslag visar att den verkar rimlig. Länk: mikesocialpsychology.blogspot.com De största massmördarna trodde förmodligen inte på något alls. Din uppgift är alltså inte korrekt.
Inlägg #266: Postat: 2010-01-17 23:54:00
Leif-Arne
Det går att länka ohyggligheter som begåtts i namn av olika religioner och därmed ge alla som delar den tron en kollektiv skuld. De hutuer som utförde massaker på tutsis var många katoliker, är därför katoliker en religion som har massmord på sitt program? Nej det tycker vi är orimligt. ´Mladic som lät mörda hela Screbrenitsas ? manliga befolkning för att de var muslimer var själv grekortodox, är därför grekortodoxa massmördare? Stalin gick själv i prästseminarum i Georgien, är därför georiska präster mordiska? Nej knappast.Genom att ensidigt lägga fram rysligheter som du tillskriver muslimer så vill du utmåla en bild som är mycket ensidig. PS. Jag påstår inte att du stöder massakern av hutuer för du inte skrivit om den, en sådan slutsats vore ju orimlig eller hr?
Inlägg #267: Postat: 2010-01-17 23:59:00
Adamo
#266 / Lyssna nu, hur länge har Maos eller Stalins eller Hitlers massmord pågått? Hur många århundraden har dessa herrar mördat sina offer? Islamisterna har fört krig mot otrogna sedan islam grundades!
Hursomhelst, jag har ju aldrig försvarat grymheter som dessa herrar har begått, deras grymheter rättfärdigar dock inte vad islamisterna har begått och fortfarande begår idag! Och detta här handlar om islam inte om andra ideologier eller religioner. Ni missar aldrig ett tillfälle att bortförklara alla era muslimpolares grymheter... märkligt eller hur?
Inlägg #268: Postat: 2010-01-18 00:15:00
Lars Nilsson
#260. Du tycker inte Din avsky går över alla gränser när Du skriver: "Under mer än tusen år har Islam varit civilisations seriemördare, decimerat kulturer och religioner, utövat etnisk rensning, folkmord, krig och terrorism"? Snacka om fundamentalism. Slutsatsen av den salvan borde logiskt vara att Du förordar att samtliga muslimska länder snarast borde bombas sönder och samman och kanske därefter asfalteras för att möjligen kunna duga till parkeringsplatser.
Inlägg #269: Postat: 2010-01-18 00:18:00
Leif-Arne
#267 Vilken tidsperiod är du mest intresserad av då, inte vår egen? 1600 talet? om du aldrig hör talat om det så pröva att Google, mycket mer krig mer religiösa förtecken och så även om det då som nästan gentligen handlade o realpolitik
1500 talet? Utplåningen, utav Karibiens indiaer, man ville rättfärdiga folkmorden med att frälsa hedningarna men det handlade mest om guld. Slutligen, att i debatt med dig påpeka de våldsamma överdrifter och den bias din verklighetsbeskrivning har är inte att bortförklara, det är bara ett lågt debattknep du tar till. De knepen tar bara debattfuskae till, jag tor inte du egentligen vill vara en debattfuskare.
Inlägg #270: Postat: 2010-01-18 00:30:00
Janne B
FÖRR berodde folkmord på guld. Nu beror den folkmord ofta på olja men fortfarande även på en rad mineraler. Beröva olika folk dess vatten är att inleda folkmord.
Inlägg #271: Postat: 2010-01-18 00:32:00
Adamo
#268 / nu lägger du ord i min mun... sade jag verkligen det? nej, det sade jag inte, det vad ju du som sade det! jag bara vill upplysa och göra er medvetna om vad är som pågår, muslimerna har gång på gång visat världen vad de är kapabla till, sedan islam grundades till idag. Jag har inte uppmuntrat till krig mot arabländerna inte eller till förföljelse av muslimer som lever i Europa, men har de flytt från förtryckande islamistiska regimer borde de åtminstone inte åberopa död till UK, död till Danmark eller "Europa is a cancer Islam is the answer" allt detta tillåts fast det handlar om ett uppenbart hot mot värderingar av det samhälle som gav dem skydd mat och tak över huvudet.
Inlägg #272: Postat: 2010-01-18 00:37:00
Pia K
Det förekommeer lika mycket fundamentalism i de kristna kyrkorna, som i moskeérna tror jag. De kristna fundamentalisterna är lika goda kålsupare som de fundamentalistiska muslimerna.För min del, är jag inte förvånad över att en troslära blir fundamentalistisk. Om den inte vore det, skulle den ju inte praktiseras.Man borde ju inte praktisera en troslära halvdant, då blir det ju ingen mening. Men- sen tolkas ju religionen på alla möjliga sätt. Dern som tolkar en troslära på ett krigiskt och våldsamt sätt, har tolkat fel. Gudstro ska vara kärleksfull och allt det där med straff är relativt. Jag tror på en kärleksfull Gud och inte en domare.Därför blir allt bombande och krigsförande ogudaktigt och okunnigt för mig och därmed hopplöst att ens diskutera.Makt , girighet och ondska har inget med religion att göra ö.h.t. anser jag. Men det är jag det.
Inlägg #273: Postat: 2010-01-18 00:38:00
Adamo
#269 / det jag har sagt är att alla dina exempel på folkmord eller grymheter som har begåtts av andra kan inte rättfärdiga de som har begåtts och *fortfarande* begås av islamisterna. Håller du inte med? tycker du att det ena rättfärdiga det andra?
Inlägg #274: Postat: 2010-01-18 00:44:00
Janne B
PIA K / jag lägger märke till att du ibland först säger en sak mkt bestämt och sedan lägger till "TROR JAG". Så jag måste fråga hur många besök du gör i kyrkor och moskeer per år för att samla in fakta. Jag har i femtio års tid besökt kyrkor av olika slag minst en gång i månaden och jag har aldrig hört någon hets mot andra etc.// OBS du skriver ofta bra o begripligt också...
Inlägg #275: Postat: 2010-01-18 00:45:00
Pia K
"Europa is a cancer Islam is the answer" allt detta tillåts fast det handlar om ett uppenbart hot mot värderingar av det samhälle som gav dem skydd mat och tak över huvudet".På sätt och vis har du rätt. På ditt sätt.Du vill varna, men ingen lyssnar, eftersom vi har aldrig stått under muslimskt välde. Skulle inte gå i Sverige. Vi är ett naturfolk. Vi går inte under, om vi ser nakenhet eller naturlighet. Det ska vi värna om, tycker jag. Att dölja sig under slöjor, skapar bara mer nyfikenhet och spänning. Men man kan i.o.f.s. förstå var muslimernas rädsla kommer ifrån, när man ser hur snett det gått på många håll i västvärlden.De håller ihop. Det är deras styrka.
Inlägg #276: Postat: 2010-01-18 00:51:00
Pia K
Janne-Jag säger "tror jag", för att inte uppfattas för besser wisser kanske . Hur ska jag veta allt, om jag inte har tillförlitliga fakta om alla dessa ämnen som diskuteras här av betydligt kunnigare människor än jag. Men- jag vill framhålla mina funderingar i olika ämnen som intresserar mig. Det är ju kommentarer till artklar vi läser och många byter ju ämne stup i kvarten också.Du vill vet ahur många gånger jag går i kyrkan?
Inlägg #277: Postat: 2010-01-18 00:59:00
Janne B
Bästa PIA. Kanske jag var lite magsur nyss? God natt. Ja
Inlägg #278: Postat: 2010-01-18 01:02:00
Pia K
Jag var i kyrkan senast i dag. Jag berördes illa av predikan, som handlade om att "Du ska inga andra gudar hava jämte mig".Prästen talade om avgudar och att alla dessa ska bort. Han inbegrep buddisterna ex.vis. Detta berörde mig väldigt illa, eftersom buddismen är en betydligt äldre troslära än kristendomen och är för mig en mild och fin "religion" En buddistmunk sa till mig en gång framför enförsamling, att jag var den mest toleranta människa han sett i sitt liv, vad det gällde att acceptera andra trosinriktningar. Det hade han rätt i.
Vad jag upplevde i kyrkan i dag, var att jag kan sätta mig över snack om avgudar och annat trams.För mig är världens olika religioner, en del kallas "hedniska" av de kristna, lika mycket värda. Eftersom människor lever i olika miljöer och har olika förutsättningar på jorden, har religionerna antagit olika former.Man kan inte urskilja en trosinriktning och säga"vår är bäst, din är sämst!"
Vad det gäller avbilder, så kan jag säga , att avbilder symboliserar olika saker, så även Maria med barnet statyerna och Jesus på korset, så man ska inte sätta sig på sina höga hästar och strida om olika gudar, när det uppenbarligen finns bara EN och det är ingen "Han" som man presenterar "honom". Gud är ingen människa. Inte tror jag, utan vet jag.
Inlägg #279: Postat: 2010-01-18 01:14:00
sunny fri
Pia.Du har rätt i sak.Särsklit de tre "brodersreligionernan" kristendommen,judendommen o Islam som alla har gemensam rötter har genom 2000 år nu visat upp sin fundamentalism. Den kristna skärselden som skulle skrämma de fattiga att betala ett avlats brev:detta var ju psyisk terror.Den heliga inkvisitionen: Man kunde tas in för förhör precis när som helst för att bränns som kättare.Ungefär som under Stalin så knackade de ofta på hos folk mitt i natten.Kristedommens förföljelse emot kvinnor pågår ännu.På kyrkomötet på 300 talet diskuterade de länge om de skulle fastslå om kvinnor kunde tänkas ha en själ eller inte.Sedan har de intill modern tid försökt hävda att kvinna själv inte är kapabel att hantera hur många barn hon kan/ orkar/ vill ha/ har råd med.De kristna männen ville styra helt sina kvinnor så oj vad det har fått kämpa för preventivmedel o fri abort sedan Elise Ottessen Jensen startade RFSU för 70 år sedan här i landet om prevetivmedel fast hon ofta hade polisen hack i häl:de var olagliga då.Det finns många historier om hur hon fick prova in en pessar på de utslitna bondkvinnor på familjens utedass.Den hade ofta en rejäl hasp ifall man hörde länsmansbilen komma åkande. Ottar finns kvar men bara som tidning.
Inlägg #280: Postat: 2010-01-18 01:37:00
Adamo
#278 #279 / Hur kan dessa grymheter som kristna eller andra religiösa grupper har begått före i tiden rättfärdiga eller ursäkta de grymheter som muslimer har begått och fortfarande begår idag? Jag har aldrig hört talas om en kristen som hade sprängt sig själv för att ta med sig massa andra i döden. Detta gör muslimerna nästan dagligen t.o.m. mot varandra.
Showing page 14 of 17: 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17
Laddar...