Valt inlägg:
Jag var i kyrkan senast i dag. Jag berördes illa av predikan, som handlade om att "Du ska inga andra gudar hava jämte mig".Prästen talade om avgudar och att alla dessa ska bort. Han inbegrep buddisterna ex.vis. Detta berörde mig väldigt illa, eftersom buddismen är en betydligt äldre troslära än kristendomen och är för mig en mild och fin "religion" En buddistmunk sa till mig en gång framför enförsamling, att jag var den mest toleranta människa han sett i sitt liv, vad det gällde att acceptera andra trosinriktningar. Det hade han rätt i.
Vad jag upplevde i kyrkan i dag, var att jag kan sätta mig över snack om avgudar och annat trams.För mig är världens olika religioner, en del kallas "hedniska" av de kristna, lika mycket värda. Eftersom människor lever i olika miljöer och har olika förutsättningar på jorden, har religionerna antagit olika former.Man kan inte urskilja en trosinriktning och säga"vår är bäst, din är sämst!"
Vad det gäller avbilder, så kan jag säga , att avbilder symboliserar olika saker, så även Maria med barnet statyerna och Jesus på korset, så man ska inte sätta sig på sina höga hästar och strida om olika gudar, när det uppenbarligen finns bara EN och det är ingen "Han" som man presenterar "honom". Gud är ingen människa. Inte tror jag, utan vet jag.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?