Islam allt mer intolerant

Den här tråden diskuterar artikeln Islam allt mer intolerant.
Showing page 10 of 17: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17
Inlägg #181: Postat: 2010-01-16 23:01:00
ingloz
#176/ Utforskaren jag har inte tänkt byta religion.
Inlägg #182: Postat: 2010-01-16 23:02:00
Adamo
#179 / Det är ju det som är problemet i Sverige och i flera andra länder i Europa där man censurerar allt som kan uppfattas som kritik mot islam, det kommer att bli förödande om det fortsätter så.
Inlägg #183: Postat: 2010-01-16 23:03:00
Utforskaren
Skönt att höra Ingloz, Gud vare med dig.
Inlägg #184: Postat: 2010-01-16 23:08:00
Adamo
#180 / Ingloz: skönt att du håller med, då är vi flera...!
Inlägg #185: Postat: 2010-01-16 23:09:00
Utforskaren
Jag håller med Janne man behöver inte vara religiös för att man har en tro och jag går ett steg längre, att tron på en högre makt är en privatsak som i man sin övertygelse inte behöver fråga någon annan till råds om. Annars är man inte en troende person om man söker den bekräftelsen hos präster och prilater, åtminstone en tvivlande troende mer eller mindre.
Inlägg #186: Postat: 2010-01-16 23:12:00
ingloz
# 178, #179/ Att skriva ned Sharialagarna här på sourze tycker jag vore en utmärkt idé. Är det någonstans man kan vara öppen så är det väl just här.
Inlägg #187: Postat: 2010-01-16 23:24:00
ingloz
#182/ Ja, Adamo, den faran är jag fullt medveten om. Och jag tycker det är bra att den här frågan diskuteras sakligt och utan att munhuggas - men för att kunna göra det behöver vi alla matas med samma sanna information.
Inlägg #188: Postat: 2010-01-16 23:30:00
Utforskaren
Ingloz, jag kan inte hela registret av Sharialagarna, men två saker hakar jag upp mig på och det är det nedskrivna att demokrati har vi inte någon rätt till att fodra för det har inte Muhammed sagt någonting om och än mindre att vi ska vara logiskt tänkande för det har Allah inte heller sagt någonting om och därför existerar inte någon logik. När muslimer får det här till livs så har man all anledning att kritisera Islamsk ideologi. Sedan finns det mycket mycket mer som handlar om patriarkatets påstådda överlägsenhet gentemot kvinnan. Därför är jag förbannad på feministerna som inte hjälper och stöttar de muslimska kvinnorna i Sverige, men å andra sidan sett så ser de sin roll som naturlig och vad gör man då?
Inlägg #189: Postat: 2010-01-16 23:47:00
GunnarL
Jag gratulerar Lars Nilsson till att ha fått så många relevanta kommentarer till sin artikel och samtidigt uppmanar jag alla Sourzeläsare att ta ett grepp i plånboken och skänka en slant till de nödlidande på Haithi. Där lever folk just nu i ett rent helvete!
Inlägg #190: Postat: 2010-01-16 23:59:00
Lars Nilsson
#189. Ja, man är inte särskilt imponerad. Vissa tycks dessutom ha obegränsat med tid! För övrigt håller jag med Dig om Haiti. Jag var där en gång och det var ingen höjdare. Märkligt nog var Haiti, det första självständiga landet i Latinamerika. Och där majoritetsbefolkningen dessutom är svart. Men galet har det gått. På alla de sätt.
Inlägg #191: Postat: 2010-01-17 00:11:00
jonjovan
#145 lars, Jag har inte nämnt att någon organisation skulle vara buddhistisk, det var du som hävdade att buddhister inte är terrorister, men en sådan här debatt närmar sig hårklyverier. Det intressanta var din artikel, och jag är av motsatt åsikt. Min övertygelse är fortfarande att avmilitarisering ifrån västs sida är en bättre idé, än hårdhandskar.
Dessutom finns det självklart terrorism även i rika västländer, såväl kristen,oklahoma bomberna, var en hämnd för Waco som buddhistisk. Aum Shinrikyo, ni kanske minns gasattacken i Tokyos tunnelbanaoch judisk stern ligan mördade ju som bekant Bernadotte. Dessutom finns det en lång tradition av politisk terrorism över hela världen. En annan viktig poäng som vi inte nämnt är att politiska organisationer i muslimska samhällen ofta av oss tolkas som religiösa, medans de igentligen bör betraktas som politiska. Ingen tror väl exempelvis att PLOs eller Hamas terrorism främst var och i hamas fall är en konsekvens av deras religiösa övertygelse utan främst en politisk handling. Att sedan Islam erbjuder ett martyrskap för död i strid, amvänds snarare som, ett rättfärdigande av handlingar som är konskvenser av något annat, nämligen en ofrihet och ett konsekvent underordnande, såväl ekonomiskt, socialt som historiskt. Ojämlikhet föder ilska, att vi aldrig kan lära oss det?
Inlägg #192: Postat: 2010-01-17 00:53:00
Pia K
Ja, man ska skilja på politik och religion, tycker jag.
Jag skulle inte orka leva, om jag inte trodde på människans inneboende godhet. Kanske låter löjligt men, det är faktiskt sant.
Vi har alla inom oss en tro och ett hopp om det goda, knappast inte ett katastroftänkande.
Sharialagarna är jag inte familiär med och de gäller ju inte heller i Sverige och muslimerna kommer aldrig att ta över Sverige, så....Glöm inte att traditionen är stark och att många kvinnor uppmuntrar sitt muslimska levnadssätt, med slöja och allt.
Inlägg #193: Postat: 2010-01-17 00:59:00
Janne B
Ett land där man hyllar den avlidne etiopiske kejsaren som Gud - eller har jag färväxlat mitt i natten ? Ja Haiti gjorde uppror mot den franska slavhandeln som först i världen!
Inlägg #194: Postat: 2010-01-17 10:42:00
Jocke-utsourzad
Här står om "hudud" som sägs vara straff utfärdade av Allah för fem allvarliga brott, men som visst ej nämmns i Koranen idag. Dessa straff anses ha uttalats av Aisha, Muhammeds hustru. Sharia tolkas helt olika i olika länder, och oftast tillsammamsn med "vanliga lagar". De två länder som har sharia officiellt är Saudiarabien och Iran.
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #195: Postat: 2010-01-17 10:53:00
Janne B
Ja sharia är inte ett enhetsbegrepp för alla muslimer. Det är lokalt tillyxat.
Inlägg #196: Postat: 2010-01-17 11:07:00
Lars Nilsson
#191. Du har naturligtvis rätt i att PLO inte har någon religiös agenda. Däremot ser man inom Hamas en tydlig sådan. Sedan får alla terrorhandlingar, vare dessa sker under ivrigt rabblande av religiösa teser eller ej, politiska konsekvenser på ett eller annat sätt även om inte ens syftet skulle vara politisk. För övrigt har vi haft politiska attentat sedan antikens dagar, så det är inget nytt. Det som däremot skiljer den moderna terrorismen/attentaten från tidigare, i åtminstone modern tid, är att dessa står på så uttalat och tydlig religiös grund. Något som saknas inte ens Sternligani de exempel Du anger på terrorism. Och vad gäller buddhismen var det mer ett stickspår. Däremot tror jag inte att undfallenhet är bästa bot och där skiljer vi oss.
Inlägg #197: Postat: 2010-01-17 12:24:00
Jocke-utsourzad
Man får väl prova olika metoder, "morot och piska". Piska har dom ju i dessa länder, nyligen avskaffat på engelska internatskolor? Och morötter finns ju i...lite här och där. Men hittillsvarande metoder har de facto varit både kostsamma och i huvudsak misslyckade. Dialog måste vara utgångspunkten. Förr eller senare, helst förr.
Inlägg #198: Postat: 2010-01-17 12:38:00
Jocke-utsourzad
Apropå buddism och fredlighet resp terrorism och liknande. 138 Vietnam är ju i huvudsak buddistiskt. Nordvietnam, och Vietcong verkade mot USA. Burma, budistiskt med sin militärjunta, liksom vacklande Thailand. Ceylon, som nämnts, och med kvinnliga diktatorer bl.a. och hårda nypor mot tamilerna. Dessa länder, en viss besvikelse för alla oss som en gång i viss mån såg buddismen som ett möjligt religiöst alternativ. Religion och politik, var går gränsen och vilket utnyttjar vilket? Jag tror obs! att islamismen ofta kan bero på bevikelse mot politiken i dessa länder. Som sedan ibland opportunistiskt tar över islam.
Inlägg #199: Postat: 2010-01-17 13:24:00
Adamo
Sharia är ett arabiskt ord som betyder "vägen". Det handlar om en omfattande samling av islamiska lagar som reglerar de offentliga och privata aspekterna av muslimernas liv. Sharia består av fyra källor som juristerna hänvisar till. De första två källor är Koranen och Sunnah och de andra två kompletterande källor är konsensus ijma och Qiyas. Vidare har vissa tankegångar accepterat andra sekundära källor när de första fyra primära källorna tillåter.
Inlägg #200: Postat: 2010-01-17 13:25:00
Adamo
Sunnimuslimerna lägger också till konsensus ijma av Muhammeds följeslagare Sahaba och islamiska jurister Ulama i vissa frågor, samt drar analogier från "gudomliga principer" och tidigare domar Qiyas. I situationer där inga konkreta regler finns enligt källorna, använder lagens forskare Qiyas, vilket är olika former av resonemang och även analogier.
Showing page 10 of 17: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17
Laddar...