Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#145 lars, Jag har inte nämnt att någon organisation skulle vara buddhistisk, det var du som hävdade att buddhister inte är terrorister, men en sådan här debatt närmar sig hårklyverier. Det intressanta var din artikel, och jag är av motsatt åsikt. Min övertygelse är fortfarande att avmilitarisering ifrån västs sida är en bättre idé, än hårdhandskar. Dessutom finns det självklart terrorism även i rika västländer, såväl kristen,oklahoma bomberna, var en hämnd för Waco som buddhistisk. Aum Shinrikyo, ni kanske minns gasattacken i Tokyos tunnelbanaoch judisk stern ligan mördade ju som bekant Bernadotte. Dessutom finns det en lång tradition av politisk terrorism över hela världen. En annan viktig poäng som vi inte nämnt är att politiska organisationer i muslimska samhällen ofta av oss tolkas som religiösa, medans de igentligen bör betraktas som politiska. Ingen tror väl exempelvis att PLOs eller Hamas terrorism främst var och i hamas fall är en konsekvens av deras religiösa övertygelse utan främst en politisk handling. Att sedan Islam erbjuder ett martyrskap för död i strid, amvänds snarare som, ett rättfärdigande av handlingar som är konskvenser av något annat, nämligen en ofrihet och ett konsekvent underordnande, såväl ekonomiskt, socialt som historiskt. Ojämlikhet föder ilska, att vi aldrig kan lära oss det?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?