|
Inlägg #141: Postat: 2010-01-16 16:59:00
|
|
Pia K |
Alla dessa kommentarer har jag inte läst, men jag har min åsikt om ämnet. Tur att jag inte är rädd för"muslimerna" som många faktiskt är. Jag träffar så många varje dag, men jag har fortfarande min svenska identitet här i Sverige. Diskuterade "Muhammedteckningen" i går med en kollega från Marocco. Han är ateist, det är inte jag, men vi kom överens om, att "dansken" skulle ha bett om ursäkt om han kränkt en trosuppfattning. Man klagar inte om det gäller en småsak och i det här fallet kunde det vara vägen till ett närmande mellan religionerna. Anser jag. Detta eviga stridande är inte bra för världen. Ibland måste man göra eftergifter. Det vinner man på i längden.Hade det varit jag, hade jag offentligt bett om ursäkt. Inte för att jag är rädd, men för att det var heligt för muslimerna. Vi borde också ha våra heliga "saker" utom handavhuggning förstås!
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2010-01-16 17:02:00
|
|
Utforskaren |
jonjovan 16:14 Det har du faktiskt rätt i jag har varit och kollat. Tänk att mäster själv missade det. I sak märker man hur religion har politiska förtecken och så har vi vissa här som inte kan inse detta, sorligt men sant att vara så dumt envisa att försvara maktpåvar mitt i den sk skenheliga religionen som jag ser det, att de försöker med alla buds stående medel vinna landsdelar. Till exempel Albanien som med USA och FN medgivande har fått Kosovo i present och större gangsterland bland muslimer får man leta efter som gör allt för att jaga bort serbierna från Kosovo.
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2010-01-16 17:02:00
|
|
Lars Nilsson |
#140. Fel. Dom utför inga dåd i Buddas namn. Och det är det som är skillnaden. Att det sedan finns väpnade revolter är en helt annan sak. Men inte utför man terrordåd i väst, även om man inte alltid gillar USA. Sedan är nog svårt att hävda att maoistgerillan är särskilt präglade av ett buddistiskt tänkande. Snarare kommunistiskt.
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2010-01-16 17:10:00
|
|
Utforskaren |
Tänk att en del anser att Muhammed är värd att be om ursäkt till. Appropå hundar borde muslimer be om ursäkt för att de kallar oss för otrogna hundar och våra flickor för horor.
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2010-01-16 17:10:00
|
|
Lars Nilsson |
#143 forts. Och vad jag vet så gör de tamilska tigrarna på Sri Lanka en stor sak av att man är utpäglat ICKE religiös. Så Du hade flera fel där.
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2010-01-16 17:13:00
|
|
Jocke-sourzial |
Apropå kommunism och global "frihandel" s.k. Många har varit skeptiska mot att Volvo blir kinesiskt, av "hemlig teknik" skäl bl.a. Inte du LN? Men det är ju så att kinesiska staten subventionerar sina företag på olika vis. Som bl.a därför kan konkurrera med, eller köpa upp, utländska företag. Likaså Hongkongföretaget som väl tog hand om tunnelbanan? Försvarar du som kapitalisttroende sådan kommuniststyrd frihandel LN? OCH dessutom Kina ingår väl i din lista av "hårdföra diktaturer"? Är det bra, tycker du?
|
| |
|
Inlägg #147: Postat: 2010-01-16 17:14:00
|
|
Pia K |
Tycker man att religion är "skenhelig" så förstår jag din åsikt. jag tycker att "välfärdssamhället " är skenheligt.
Har man ingen grundide´om att allt liv är heligt, så barkar allt åt helvete. Skitsamma om det är en maktpåve eller "hundtecknare" som utför handlingarna.
Den som aldrig haft någon andlig längtan, kan ju hålla sig till majoriteten, dvs de som tror att de själva är världens medelpunkt. Politiska taktiker räcker inte för att styra ett land med framgång.
Referenser: Moder Theresa, Nelson Mandela och Mahatma Ghandi.
|
| |
|
Inlägg #148: Postat: 2010-01-16 17:21:00
|
|
Pia K |
Det är ju inte Mohammed man ber om ursäkt, det är ju de som känner sig förorättade. Det där snacket om "horor" är klart inte ok., men det har inget med nidbilden att göra. Jag känner många muslimer som inte är reaktionära.Men , jag kommer i kontakt med problemen varje dag på marknivå och jag är den första att försvara "vår" svenska särart. Alla som känner mig vet det. Men , jag anser inte att vi ska förlöjliga en religion som vi inte tillhör och inte sympatiserar med. Vi är inte muslimer. De flesta vet inte vad en vanlig muslim är.
|
| |
|
Inlägg #149: Postat: 2010-01-16 17:23:00
|
|
Jocke-sourzial |
Själv har jag inget emot verklig frihandel, inte heller i viss mån med diktaturer, det går varken att negligera dem eller att alltid döma dem fullt ut. Utom t.ex. vid uppenbara brott mot mänskliga rättigheter. Jag har heller inget emot att Kina och Indien slår oss på fingrarna i väst, global inkomstutjämning är nödvändig!
Det jag vänder mig emot är onödig slösaktig "frihandel" och sådan som skadar natur. När Japan köper upp skogar i Indonesien för engångsätpinnar, eller oljepalmsplantager. Eller USA:s tidigare bananrepubliker, eller för hamburgerkossor. Eller subventionerar sitt ris till nackdel för U-länders export. Samt omoralisk export av miljöfarligt elektronikgods till "hårdföra diktaturer" som Nigeria!
|
| |
|
Inlägg #150: Postat: 2010-01-16 17:29:00
|
|
Lars Nilsson |
#146. Att Hongkongföretaget skulle vara subventionerat av kinesiska staten för att kunna lägga anbud på Stockholms tunnelbana, visar bara hur lite Du vet om anbud inom kollektivtrafiken. För övrigt sörjer jag inte en minut över att 100-tals miljoner kineser har fått det drägligt. Vi som besökt Kina sedan slutet av 50-talet ser skillnaden. Sedan är det så min vän, att allt detta beror på att man mer och mer övergår till marknadsekonomi. Snart är säkert kommunismen ett minne blott, men visst är Kina fortfarande en diktatur. Och vilken skröna Du gått på: att Volvo eller SAAB skulle ha hemlig teknik! Folkhemssvenskarna slår till!
|
| |
|
Inlägg #151: Postat: 2010-01-16 17:39:00
|
|
Jocke-sourzial |
Å fasicken, så du, och SL, vet exakt detta Hongkongföretagets förhållande till kinesiska staten? Imponerande, inte jag, erkänns. Men nu var de bara ett exempel på "onödig frihandel", från början. Att Volvo folkhemskt, vadå, det är väl amerikanskt!? har säkerhetssteknik, tekniska lösningar och annat som kan intressera kineserna är väl inte märkligt? Det är ju så det ofta börjar, man härmar efter industriprodukter till man blir skickligare och får egna ideer. Du är kanske inte gammal nog att komma ihåg när japanerna härmade våra badmadrsser, med t-märke från Trelleborg. Det var längesen, men utländsk teknik är nåde Kina och Indien ute efter. Men nu börjar det här likna Hasse och Tage i "jag har gott om kaffe..."
|
| |
|
Inlägg #152: Postat: 2010-01-16 17:46:00
|
|
Lars Nilsson |
#151. Jag Du är "folkhemsk". Tror Du verkligen att kineserna, som bla gör satelliter, har ett nära samarbete med bla Audi, inte förmår att plocka sönder en Volvo och kolla deras "hemliga" teknik. För övrigt har vår dotter jobbat på Volvos utvecklingsavdelning.
|
| |
|
Inlägg #153: Postat: 2010-01-16 17:57:00
|
|
Utforskaren |
Om inte Muhammed tål att ses, bortsett en löjlig bild av honom så måste du väl ändå hålla med om att Muhammed inte hade rent mjöl i påsen som rövarhövding för de brukar inte ha det och därför vill han inte vara med på bild. Du vet ju hur modernt det är av pressen att inte visa bild eller namn om en invandrare har begått ett brott. Så det finns något att tänka på innan man ska be någon om ursäkt
|
| |
|
Inlägg #154: Postat: 2010-01-16 18:39:00
|
|
Jocke-sourzial |
152 Jag vet inte vart du vill komma i detta fall. "Jag du är folkhemsk". Jag har aldrig haft mycket med folkhemmet att göra iofs, men "folkhemsk" kan jag nog vara. Har du gott om kaffe? Själv skall jag öppna en flarra rött.
Klart dom kan plocka ner en Volvo. Kina stödjer sin industri, antagligen mer än den miljard som fortfarande är fattig, bönderna. Och väst blir av med en del. Helt OK för mig, så länge det varar!
|
| |
|
Inlägg #155: Postat: 2010-01-16 19:59:00
|
|
Pia K |
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget ska häckla saker man inte förstår??
Varför kan inte vi svenskar gå tillbaka till 6-7-800 talet? Vi har ju ändå inte utvecklats mer än vi hade då. Ingenting är heligt. Eller hur?
|
| |
|
Inlägg #156: Postat: 2010-01-16 20:04:00
|
|
Jocke-sourzial |
155 Öh, det där låter ju som ren folkhemsrasism! Både Reinfeldt och Sahlin skulle bli ledsna om de såg det här, så hårt som de satsar på svenskar.
|
| |
|
Inlägg #157: Postat: 2010-01-16 21:16:00
|
|
Lars Nilsson |
#154. Ja, Du är "folkhemsk", skulle det stå, men jag förstår att det övergick Din slutledningsförmåga. Men hoppas vinet är gott! Trevlig helg!
|
| |
|
Inlägg #158: Postat: 2010-01-16 21:35:00
|
|
Jocke-utsourzad |
Nejdå, ditt skrivande övergår inte mitt förstånd, jag är rätt härdad. Gott Riojavin, fast ej eko. Trevlig helg själv, nu blir det nog lite biljard. Fast inte snooker, än!
|
| |
|
Inlägg #159: Postat: 2010-01-16 21:40:00
|
|
Adamo |
Varför skulle inte muslimerna i Sverige eller i Europa inte vilja införa islamiska sharia lagar när och om tillfället ges? Det är ju vad muslimerna brinner för och är beredda att dö för.
Kolla vad muslimkramare inte vill att ni ska se:
Länk: youtube.com - 3 kyrkor attackerades i Malaysia, Allah feud:
Länk: hosted.ap.org
|
| |
|
Inlägg #160: Postat: 2010-01-16 21:45:00
|
|
ingloz |
#148 / Pia K, jag håller med dej hela vägen. Vi har absolut ingen rätt att trampa på andra religioner bara för att vår egen inte respekteras av de flesta. Och som du säger om "Muhammedteckningen" - en offentlig ursäkt av tecknaren är det enda rimliga i det här läget. Han måste ha tappat huvudet totalt när han fick denna "lysande idé" om hur han skulle få allmänhetens fokus på sej själv i tidernas reklamkupp.
|
| |