|
Inlägg #81: Postat: 2010-01-15 20:11:00
|
|
Adamo |
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2010-01-15 20:51:00
|
|
Leif-Arne |
Länkarna är förmodligen förfärliga, men lika lite som de repressenterar alla muslimer repressenterar the Lords Liberation army alla kristna. Sternligan som mördade Folke Bernadotte repressenterar inte alla judar. Du beskriver en svartvit situation, situationen har liksom verkligheten många fler nyanser än så.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2010-01-15 20:53:00
|
|
Lars Nilsson |
#64. Visst Jocke, Du lever i en drömvärld, men om Du för ett ögonblick släpper Dina utrikespolitiska stöttepelare, kvällstidningarnas kunskapsrika löpsedlar, så finner Du rätt kvickt att majoriteten av FN:s medlemsstater inte är lika tjusiga som Du tror. Jag är ledsen, att jag därmed förstört hela Din livslånga politiska åskådning. Men; shit happens!
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2010-01-15 21:01:00
|
|
Utforskaren |
Peter Zoom 12:24 Du skrev någonting om att bli förenade i demokratins namn även om vi hade några nationer kvar. Ett bra svar ska du få. Att kunna leda och att acceptera att bli ledd är en grundförutsättning för varje organisation och samhälle om det ska fungera, vi klarar inte ens utav det i Sverige precis som om det vore något fult hur ska vi då kunna klara av det utan nationsgränser då vi inte har något större intresse än över oss själva, eftersom vi har inte något specifikt att värna om, varför skulle vi ingå i någon organisation då och för vad då egentligen?
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2010-01-15 21:03:00
|
|
Utforskaren |
Rättelse, om vi inte hade några nationsgränser
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2010-01-15 21:24:00
|
|
Adamo |
# 82 / Det enda du har bevisat hittills är att vi inte är överens... Och jag har aldrig påstått att alla muslimer är likadana precis som inte alla nazister är likadana eller inte alla kristna är likadana. Men mig veterligen har jag inte hört att en kristen eller en jude eller en buddist har sprängt sig själv och urskillningslöst dödat hundratals människor i guds namn... Jag vet inte i vilken planet du bor i… Har du nånsin läst koranen eller delar av? allt finns skrivet där, muslimer som genomför terrordåden följer koranen, punkt och pricka! Minns du när jag tog upp exemplet om att Stalin sa att bara 1 var ideologiskt övertygade kommunister medan 50 var opportunister och 49 var nyttiga idioter? Samma sak tillämpas hos islam: du har en majoritet som följer strömmen nyttiga idioter eller opportunister medan andra som är fundamentalister och har makt att skrämma och tvinga de andra är dessa som kommer att diktera dagordningen när tiden är mogen.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2010-01-15 21:28:00
|
|
Adamo |
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2010-01-15 21:29:00
|
|
Leif-Arne |
Kära nån, har du inte hört om eta eller ira, jag kan inte se någon avgörande skillna i terror on gärningsmannen flyger i luften eller inte, de som dör av bomben är lika död i vilket fall.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2010-01-15 21:30:00
|
|
Jocke-sourzial |
83 Visst Lars N, jag lever i en drömvärld sedan länge, en verklig och en ideell, och du med. Och jag vet vilken. Ingen förnekar, trots vår klagan mot landet, att vi har det rätt bra. Är dock ej där och några sådana löpsedlar läser jag alltså inte.
Nämnde du inte "ömhudad" en gång? "Hårdföra diktaturer", enligt dig närmre 100 nationer. Nästan halva FN, det är de där man jagar folk på gatan. Med den distinktionen så var USA en diktatur på -60-talet när de svarta inte fick röra sig som de ville, hotades osv. USA som också både stöttar och skapat flera diktaturer, direkt eller indirekt. Sverige i någon mån också. Men jag håller med om att de är för många. Fast inte "hundra hårdföra." Var rädd om de politiska adjektiven!
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2010-01-15 21:33:00
|
|
Leif-Arne |
Vad gäller Zenbuddister så hade de som bekant en särskild sots självmordsbombare under slutfasen av ww2. De gjorde detta i Kejsarens namn, kejsaren som hade gudomlig status.
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2010-01-15 21:35:00
|
|
Adamo |
# 88 / Nämen... eta eller ira är ju väl lokala företeelser som inte har ambitioner att dominera världen sånt finns inte i deras stadga till skillnad från islam utgör dessa grupper inget globalt hot, utan de vill bara uppnå lokal självständighet. Kan du inte se skillnaden? Jag kan.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2010-01-15 21:42:00
|
|
Leif-Arne |
Nåja även om det förvisso finns islamister som är riktiga knäppskallar så är de inget hot eller särskilt många. I koranen finns givetvis skrivningar som kan tolkas som en strävan efter att göra alla människor till muslimer, men det finns ju strängt taget i NT åxå, något som tillämpades rätt hårt av Kung Leopold av Belgien i Kongo under 1800 talet men knappast sedan.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2010-01-15 21:46:00
|
|
Leif-Arne |
I ett sådant läge som nu är, är det viktiga att hålla en dialog med den opposition som finns bland muslimer mot islamisterna, det finns många men de har ännu inte fått höras så mycket. Om man drar på och stigmatiserar alla muslimer som islamister och stärker polariseringen, stärker man endast islamisterna.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2010-01-15 21:48:00
|
|
Janne B |
Leopolds avsikt var att totalt utsuga folken i Kongo. Inte att omvända dem till kristendomen. Folk blir inte kristna av att få sina händer avhuggna...
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2010-01-15 21:51:00
|
|
Janne B |
LA 93 kl 21.46 En ytterst riktig sammanfattning.Det gäller att stärka de humanitära och demokratiska krafterna jorden runt.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2010-01-15 21:55:00
|
|
Adamo |
# 92 / jag förnekar inte att det också finns extremister inom andra grupper eller religioner men det gör ju inte sakerna bättre. Tar man dock hänsyn till omfattningen och proportionerna så är uppenbart att islam utgör större globalt hot än de andra grupperna.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2010-01-15 21:55:00
|
|
Leif-Arne |
Strängt taget så brydde väl sig få av de koloniala erövrarna så speciellt mycket om de erövrades själar, möjligen fanns där en och annna medföljande missionär som satte det främst.
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2010-01-15 21:58:00
|
|
Leif-Arne |
#96 Hot? Det är inte islamistiska länder som har kapacitet att hålla militär pesonal i västerländska traditionellt kristna länder utan tvärs om.
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2010-01-15 22:03:00
|
|
Adamo |
Men hallå! islamisterna har ju bevisat att de kan hota och mörda hundratals på engång utan att ha tillång till några sofistikerade vapenarsenal eller militärstyrka, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2010-01-15 22:06:00
|
|
Leif-Arne |
Jag vet inte om du varit i Israel, men musslorna är inte det största mänskliga hotet mot en israels liv, det är en annan israel bakom en ratt. Hotet från islamister mot världen är rätt marginellt.
|
| |