Islam allt mer intolerant

Den här tråden diskuterar artikeln Islam allt mer intolerant.
Showing page 3 of 17: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Inlägg #41: Postat: 2010-01-15 12:12:00
Utforskaren
Peter Zoom att avskaffa nationerna är en garanti att vi avskaffar allt vad demokrati heter på samma gång, det är därför vi har demokratur i vårt land för att vi är på väg att avveckla Sverige som suverän stat och alla förlorar vi vår indentitet samtidigt och vår personliga röst har tappat sitt värde, alltså vi behöver aldrig mer gå till valurnorna för EU överförmyndighet äger all makt och de vet bäst hur den enskilde mår bra, för de har ju lovat att allting ska bli så bra så bra? Javisst för de rika och besuttna och du Peter är väl en utav dem får man förmoda?
Inlägg #42: Postat: 2010-01-15 12:16:00
Jocke-sourzial
35 Vad jag menar är väl rätt klart. Vad menar du i 28? LN, ordagrant: "...fin idé att ge FN överstatlig makt, där nästan majoriteten av medlemsländerna är hårdföra diktaturer."
"Nästan, hårdföra"?
Som sagt, siffror flyger omkring, får nog stärka mig med lite kaffe...
Inlägg #43: Postat: 2010-01-15 12:24:00
Peter Zoom
#41 Utforskaren, kanske går det att kombinera medbestämmande demokrati med avskaffande av "nationen". Jag kan inte se varför det inte skulle gå att göra.
Inlägg #44: Postat: 2010-01-15 12:25:00
Utforskaren
Jocke det var du som formulerade dig olyckligt så att man fick för sig att de två världskrigen skedde för 20-50 år sedan. Men vi har på sätt och vis ett tredje världskrig som handlar om den ekonomiska makten och tillika räddandet av det kapitalistiska systemet som vi vanliga dödliga deltar i som brickor i ett djävulusiskt tjuv och rackarspel och våra folkvalda har bara löpa med utan att kunna protestera, den enda jag har hört protester ifrån är vår vän Unto som börjar att få allt mer rätt i vad han påstår som faktiskt vi borde ta del utav och åtminstone lystra till. Sedan tror jag inte att man behöver vara kommunist för att vara vaken för att förstå vart vår värld är på väg, utan som jag politiskt obunden som kanske är det bästa för då slipper man ta hänsyn till det egna partiets bludder.
Inlägg #45: Postat: 2010-01-15 12:35:00
Kate M
Utforskaren och Janne B - tvångsmässig demokratisering ! kan ni tänka i bilder eller är det endast akademiker som gäller i den här debatten. Ett korståg i demokratins namn, men skall ej förglömmas att USA är ett väldigt kristet land -so help you God -
Utforskaren - det har inte funnits styrka i svensk utlandspolitik sedan Olof Palme och möjligtvis att Carl Bildt har haft lite stake men för det mesta liknar det hela en karikatyr av Mupparna. Och så har vi kristendommen - du kan inte mena allvar! Århundranden av övergrepp mot mänskligheten har skett i Guds namn. Same shit but a different name. En gång för fem miljader sedan, bla bla bla. Och Janne B: Militärisk försök av konvertering av muslimer till kristendom i Afganistan år 2009, inte så jäkla länge sen va? Synd bara att någon kom på dem.
Inlägg #46: Postat: 2010-01-15 12:36:00
Utforskaren
Peter Zoom, du påstår att vi kan förlika oss med andra kulturer och de med oss? Nej min vän det finns en rad av fallgropar med att upplösa nationerna, Demokrati innebär åtminstone att ta ansvar för sitt land och folk i god demokratisk sämja, tar man bort något som man inte behöver värna om så lär man inte längre bry sig, då får vi leva livets glada dagar i sus och dus utan ansvar och det är som jag säger vi blir något som katten har släpat in, alltså rena skitfolket utan kvallitè.
Inlägg #47: Postat: 2010-01-15 12:48:00
Utforskaren
Kate M ledsen att behöva säga dig att du behöver forska i både det ena och andra så att du sakligt kan lägga fram rätt argument. Olof Palme som var envåldshärskare i sitt parti som strävade efter att bli en världsledare kallar du för utrikespolitik han som kallade USA för mördare och i gengäld blev Sverige stämplat som ett kommunistland som i och för sig inte är ett helt fel påstående men ändå. Carl Bildt är nästa påve som är ute efter samma sak som Palme men han går extremhögerns ärenden och struntar totalt i Sverige likt hans eget parti som är ute efter egen makt vad det lider.
Inlägg #48: Postat: 2010-01-15 12:50:00
haku
Måste få tacka för en insiktsfull artikel.Varför är det inte fler som ser igenom de där dumheterna.För övrigt är det inte så mycket regeringar i väst kan göra så mycket åt så länge de har oljan.Om nu tokarna börjar bränna flaggor o försöker dräpa en stackars tecknare för att han ritat fel bild,vad kan de väl inte hitta på om statsöverhuvuden kritiserar deras seder o bruk.
Inlägg #49: Postat: 2010-01-15 12:54:00
Peter Zoom
#46 Utforskaren, jag har inte sagt att det är någon enkel lösning, någon sådan tror jag inte finns. Men uppdelning av jorden i nationella stater har vi provat nu i ett par tusen år. Det har inte funkat så bra.
Inlägg #50: Postat: 2010-01-15 12:55:00
Janne B
kate kl 12.35 / Ingen vettig människa har påstått att man omvänder muslimer i Afgahnistan. Det är snarare så att de sista kristna grupperna i området håller på att utrotas. Kyrkor bränns varje vecka i t ex Irak och de kristna i Iran får huka sig allt mer.
Inlägg #51: Postat: 2010-01-15 13:07:00
Leif-Arne
#50 Vad som måste ses som ett verkligt misslyckande är att förföljelserna av kristna rejält tilltagit efter kriget. Paradoxalt hade de, sett till religion inte politiskt, lugnare under Saddam. Säkraste området just nu för kristna verkar vara i de relativt självständiga kurdiska områdena.
Inlägg #52: Postat: 2010-01-15 13:10:00
Leif-Arne
Vad gäller Iran så verkar allt fler ha fått nog av teokratin, jag är övertygad om att det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att se förändrigar til det bättre.
Inlägg #53: Postat: 2010-01-15 13:18:00
Utforskaren
Peter i Sverige har fungerat mycket bra ända fram tills vi blev påtvingade mångkultur av näringslivet som i ärlighetens namn dåvarande politiker inte såg faran med, alltså vi har största beviset här i Sverige att det inte fungerar med att samla ihop minst 150 olika nationaliteter i ett och samma land och det bevisar den brottslighet som råder och det har inte ett uns med demokrati att göra, inte ens att ta hit dem jag kallar jag för demokrati, utan för landsförräderi kort och gott och allra helst när vi inte fick rösta i frågan. Det är tur att vi är ett fredligt folk annars hade vi haft ett inbördeskrig på halsen för länge sedan och det vet våra politiker om och det är den största anledningen till att våra folkvalda vill kväsa alla tedenser till protester mot massinvandring och mångkultur. Därför vill man också inte offentligt kritisera muslimerna i landet av samma orsak. Trots det så är det rätt många av politikerna som inte heller kan förlika sig med islamister i Sverige men de tiger, det är mest privat de pratar bredvid munnen.
Inlägg #54: Postat: 2010-01-15 13:22:00
Jocke -sourzial
44 28 Så här skrev jag: "Kan påpeka att för bara 20-50 år sedan var vårt upplysta och demokratiska Europa nerlusat av diktaturer." Tydligt nog! Och "för bara", vilke tinnebär att det fanns diktarure även innan som bekant. Att jag sedan slängde in sista meningen lite slarvigt kan jag hålla med om: "Och med två världskrig som resultat..." Men i din tolkning förutsätter du dessutom att jag inte vet när väldskrigen var...Jo, jo,..Är själv född under ett. Ja nr två alltså!
Inlägg #55: Postat: 2010-01-15 13:27:00
Utforskaren
#52 det får vi hoppas och då kanske de lugnar ner sig även i vårt land att inte tvinga dina moderata muslimer att bli renodlade islamister som nu tyvärr sker och lika tyvärr så faller en hel del av muslimerna till föga av ren rädsla. Det här borde våra politiker diskutera och inte bara stryka dem medhårs som Reinfeldt gör han som gick upp till Södermalms moskèn och gjorde sig broderlig med islamisterna.
Inlägg #56: Postat: 2010-01-15 13:31:00
Peter Zoom
#53 Fast Sverige betraktas av väldigt många som en föregångsland vad gäller livskvalitet, detta "trots" att vi har tillåtit stor invandring sedan 60-talet eller så. Det kanske du inte tänkte på.
Inlägg #57: Postat: 2010-01-15 13:31:00
Utforskaren
Jocke, tack för din anmärkning, jag ska försöka att inte vara putslustig mot dig, med tanke på hur hårt ansatt du är av dem som inte vill begripa vad du talar om.
Inlägg #58: Postat: 2010-01-15 13:33:00
Lars Nilsson
#42. Stackars Jocke som lever i sin egen värld då han tvivlar på att "nästan majoriteten" är diktaturer. Men jag medger att jag hade fel. Det är majoriteten! Det är bara 89 av 193 av FN:s medlemsländer som är på alla sätt är vad vi kan kalla demokratiska. Det är knappt 45. Resten är hel- eller halvdiktaturer. Kolla exvis på freedomhouse eller andra som följer den här frågan.
Inlägg #59: Postat: 2010-01-15 13:36:00
Utforskaren
#56 Peter Z. det där får vi nog ta med en nypa salt, för kommer det påståendet ifrån politiskt håll så handlar det om reklam för deras egen föträfflighet och reklamens sanning är diskutabel som bekant.
Inlägg #60: Postat: 2010-01-15 13:40:00
jonjovan
Panamakanalen, är min miss. Problemet som jag ser det är att en ökad militariserad närvaro i "problemländerna" i kombination med ett ökat främlingshat, ökad kritik av oliktänkande och avdemokratiserad tillvaro i väst säkerligen är ett utmärkt recept för kollisioner. Med andra kinden till menar jag, att om nu en enskild grupp utför ett terrordåd i väst tex var fallet i 11 september, är vedergällningar och sanktioner mot hela länder Iran/Irak/afghanistanoch folkgrupper bergsstammarna i Afghanistan, sunniter i Irak, serber i Kosovo- osv en ganska dålig ide. Hela konceptet med att väst är onda baseras på den långa rad av övergrepp mot folk, folkrätten och utarmandet av respekten av deras suveränitet. Eftersom vi också delar upp världen i vän/fiende, hur kan vi förvänta oss att de ska ta emot våra ideal med öppna armar? Det enda sättet jag är intresserad av en västlig hegemoni är i alla fall som ett föredöme inte som påtvingare av ideal, och vår politik hos den västliga maktsfären påminner snarare om den senare. Vi ska inte glömma att ingen enskild region i världen bär så mycket skuld för historisk ondska som Europa. Den största bödeln är den vita mannen, lite ödmjukhet skulle inte skada europé.
Showing page 3 of 17: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Laddar...