Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Panamakanalen, är min miss. Problemet som jag ser det är att en ökad militariserad närvaro i "problemländerna" i kombination med ett ökat främlingshat, ökad kritik av oliktänkande och avdemokratiserad tillvaro i väst säkerligen är ett utmärkt recept för kollisioner. Med andra kinden till menar jag, att om nu en enskild grupp utför ett terrordåd i väst tex var fallet i 11 september, är vedergällningar och sanktioner mot hela länder Iran/Irak/afghanistanoch folkgrupper bergsstammarna i Afghanistan, sunniter i Irak, serber i Kosovo- osv en ganska dålig ide. Hela konceptet med att väst är onda baseras på den långa rad av övergrepp mot folk, folkrätten och utarmandet av respekten av deras suveränitet. Eftersom vi också delar upp världen i vän/fiende, hur kan vi förvänta oss att de ska ta emot våra ideal med öppna armar? Det enda sättet jag är intresserad av en västlig hegemoni är i alla fall som ett föredöme inte som påtvingare av ideal, och vår politik hos den västliga maktsfären påminner snarare om den senare. Vi ska inte glömma att ingen enskild region i världen bär så mycket skuld för historisk ondska som Europa. Den största bödeln är den vita mannen, lite ödmjukhet skulle inte skada europé.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?