|
Inlägg #21: Postat: 2010-01-14 23:21:00
|
|
Jocke -utsourzad |
Men är man jude, eller kristen, eller muslim, på fullt allvar, så tror man kanske att, som i det här fallet, att ISLAM är en övermänsklig kraft som styr folket! ISLAM är därför hotet, inte diverse politiska fenomen inom och utom landet. Makt, pengar, politik, olja, etnicitet eller vad det nu kan vara?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-01-14 23:40:00
|
|
Jocke -utsourzad |
Adamo. Du är ju kvar här ser jag. Kan du vara vänlig och citera mig igen, men korrekt! Annars bör man avstå seriösa debatter!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-01-14 23:42:00
|
|
Adamo |
#22 Hur vill du att jag skall tolka ditt inlägg? det låter för mig som Islam är inget att bryr sig om utan bara USA och Israel gör rätt så kommer allt att ordna sig...? eller vad menade du?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-01-14 23:53:00
|
|
Jocke -utsourzad |
Citerar man någon inom anföringstecken som du gör, och vränger till det som du gör. Då är man en debattfuskare! Du får läsa om vad jag skrivit. Att USA och Israel har ett särkilt ansvar, inkl. maktmedel, borde vilken människa som helst begripa. Finns även judar och israeler som gör det. Någonstans måste man börja, inte först hos fördmjukade palestinier, folk som knappt har mat för dagen. Då funkar heller inte allt, det är väl känt genom forskning. Resultatet kan bli terrorism, vilket ockspå historien visar. Verkligheten!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-01-15 06:42:00
|
|
Kate M |
# Han är inte så dum Jocke - utsourzad. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Vi kan inte sitta här i väst och gnälla över hur hemsk världen är när vi i allra högsta grad bidragit till denna våldtäkt av länders naturliga resurser och förtryck av folkslag. Muslimer, Islamister, Al-Q - är det "nya" hotet som vi kan gömma oss bakom som ursäkt för att fortsätta detta eviga korståg för herraväldet över världen. Ta fram en historiebok för helvete - historien upprepar sig gång på gång.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-01-15 10:42:00
|
|
jonjovan |
I Lars Nilsson artikel kommer han fram till ett recept, trots att han hävdar motsatsen. Nämligen att upphöra med undanfallenheten jämtemot Islam som skribenten upplever som tilltagande. Jag upplever det inte alls så, snarare tycker jag att man i Sverige alltmer publicerar artiklar som är kritisk mot radikaliseringen hos muslimska grupper. Och som du mycket riktigt påpekar är det oerhört svårt för oss som delar av det kristna västerlandet att påverka "troende" i en viss riktning. Jag är själv inte kristen, men tror ändock att Jesus recept "att vända andra kinden till" är den enda medicin som kan hela den historia av förtryck som vi har utsatt resten av världen för. Det bästa vore att avsluta de pågående övertramp vi idag ägnar oss åt. Ett exempel är att självmant ge upp vår militära närvaro i andra länder, USA och EU bör stänga de tusentals militärbaser man har över helavärlden, avskaffa vetorätten i FN och ge genrealförsamlingen legislativ makt, Upphöra med ockupationen av Panamakanalen, Palestina, Afghanistan, Irak samt släppa in Turkiet i EU Det finns en utbredd oro i väst att man genom att bjuda eftergifter till det muslimska länderna kommer flytta fram deras positioner så de innebär ett hot mot oss. Jag tror snarare att förtryck föder motstånd, om vi skulle ha rena händer skulle de kanske inte längre hata oss? För om de hatar oss, måste vi som makthavare helt enkelt göra bättre ifrån oss. Frihet, jämlikhet, broderskap står för oss alla!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-01-15 11:03:00
|
|
Utforskaren |
Kate M, Vadå gömma sig bakom? vi har ju skiten runt om oss som vissa förhärligar som en ursäkt för att föra krig. MUslimer som vägleds av islamsk smörja har fått USA tillstånd att invardera Europa och i gengäld ska USA garanteras olja nog om det och nu till de som blundar för vad som händer i vårt eget land.. Det vore tacksamt om vi i Sverige sopade rent framför egen dörr innan vi anklagar omvärlden för hur ruttna ledare de har, vi har samma skit i vårt land som vi måste få bukt med först, sedan kanske vi kan rekommendera något för andra länder och folk. Att Sverige har i långa tider velat framstå som ett föregångsland med demokrati och dess rättvisa, är och har alltid varit en myt. Vi kan möjligen godkänna att vi trots allt har varit det mest civiliserade landet i världen men det innebär inte att våra politiker var det, som var för trettio år sedan. Dagens destruktiva samhälle där inte någon vet hur vi ska komma ur den situation som politikerna straffat oss med, genom sin tvångshandling att införa mångkultur och den som kan försvara mångkultur har en skruv lös eller tillhöra de samhällsfrånvända och just därför, så har vi kanske ett olösligt problem, kanske först när vårt land är kört i botten så kanske folk reagerade sunt och började inse vad har vi ställt till med.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-01-15 11:11:00
|
|
Lars Nilsson |
#26. En sak är redan klar kan jag upplysa om. Panamakanalen tillhör Panama, men det har tydligen gått Din utrikespolitiska kunskapsmassa förbi. Jaa, och det verkar ju vara en fin idé att ge FN överstatlig makt, där nästan majoriteten av medlemsländerna är hårdföra diktaturer. Men dessa skulle då på något sätt rädda världen om vi dessutom sockrar med lite mer foglighet och underdånighet från väst. Att ingen har tänkt på det tidigare!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-01-15 11:12:00
|
|
Utforskaren |
jonjovan, önsketänka kan vi alla och det stannar där. En rättelse vad vet du om Turkiet som i det stora hela är ett asiatiskt land och EU där får du bakläxa av mig. EU är ett förräderi mot europeèrna punkt slut.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-01-15 11:28:00
|
|
Jocke-sourzial |
Jag håller delvis med Jojovan. Men som sagt Panamakanalen..., och varför just Turkiet? Skulle det ens gynna dem och färhjållandet Islam väst? Och sen fortsätta med Marocko, Ukraina, Israel eller vad?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-01-15 11:32:00
|
|
Jocke-sourzial |
28 "Nästan majoriteten är diktaturer." Har du då räknat in Tonga och andra stillahavskungadömen eller? diktaturer kommer, diktature går, Vilken är bästa metoden att hjälpa dem på fall? Kan påpeka att för bara 20-50 år sedan var vårt upplysta och demokratiska Europa nerlusat av diktaturer. Och med två världskrig som resultat...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-01-15 11:47:00
|
|
Janne B |
Kate skriver ovan "detta eviga korståg för herraväldet över världen".
Kan du berätta var i världen tvångsmässig övergång till kristendomen sker. Jag har liksom missat det!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-01-15 11:48:00
|
|
Utforskaren |
Jocke du menade väl för 70-90 år sedan eller lever du i en annan värld, berätta det låter spännande.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-01-15 11:52:00
|
|
Utforskaren |
Ja just det, var någonstans har folket tvingats till att bli kristna, Kate
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-01-15 11:54:00
|
|
Lars Nilsson |
#31. Vet inte vad Du menar med Ditt inlägg. Men kolla exvis vilka tjusiga länder som sitter med i FN:s kommission för mänskliga rättigheter. Gå också gärna tillbaka några år för att se vilka som suttit i ledningen och vilka beslut man tagit.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-01-15 11:54:00
|
|
Janne B |
Jocke. I FNs generalförsamling så har alla stater en röst. USA och Tonga väger lika. Ge FN lagstiftande makt vore en total katastrof. / EU fungerar bättre i detta avseende.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2010-01-15 11:54:00
|
|
Peter Zoom |
#26 Jonjovan, jag tror att du har en hel del rätt där. Möjligen är det en utopi att lösa världens konflikter med "andra kinden till". Men jag tror ändå att det är den enda lösningen. Det enda ytterligare sättet tror jag skulle innefatta ett avskaffande av "nationen" såsom vi känner den.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2010-01-15 12:02:00
|
|
Utforskaren |
Kate M, du väckte faktiskt en intressant fråga, historien berättar att för 400 år efter kristus samma århundrande som man ansåg att Jesus måste varit Guds son så hade man ett politiskt val, antingen skulle vi bli kristna eller ateister inte att jämföra med vad man menar med ateist i dagens läge Det intressanta är hur gick detta val till och hur många länder deltog? Dåtidens EU val, var hela världen införlivat med detta val? Nu begär jag inte att du ska kunna känna till det här eller så gör du det och såg det som ett tvång på den tiden.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2010-01-15 12:07:00
|
|
Jocke-sourzial |
Demokrati innebär en röst per representant, här per land. Nog vore det bättre än nuvarande vetosystem. Sedan får man naturligtvis gå långsamt fram. Metoden att bli av med diktaturer har hittills visat sig ganska dyrbar, och ineffektiv. Demokratisk diplomati på FN-nivå med alla stater inblandade är redan en realitet klimatmöten mm och på flera sätt än mer nödvändig i framtiden.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2010-01-15 12:11:00
|
|
Jocke-sourzial |
33 70-90 år sedan? Utforskaren, ett gott råd. Kolla själv dina siffror bättre i fortsättningen! För 20 år sedan fanns alla östeuropas diktaturer. För drygt 30 år sedan fanns tre diktaturer i Sydeuropa. Och för 65 år sedan fanns, som bör vara bekant, ett antal andra större diktaturer i Europa. 70-90 år sedan?
|
| |