Inlägg #1: Postat: 2010-01-14 09:13:00
|
avicenna |
Fikvinnor har ingen gräns och kommer aldrig att sluta förrän vi män sätter gränsen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-14 09:39:00
|
eriks |
Gå miste om ditt barns första år i livet, skita i att vara hemma men istället tjäna 3-4000 kronor. Pengar är allt! Jag förstår att du tycker att pengar är lösningen på det problem som du åtminstone tycks hålla med om finns. Lösningen på pengafrågan borde väl vara att kvinnor tjänar lika mycket som män, vilket en individuell föräldraförsäkring säkert skulle hjälpa till med att uppnå.
Att du sedan ens orkar argumentera för att familjer har ett "fritt val"... 99 av familjerna väljer fritt att mamman ska vara hemma. Oh yeah!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-14 09:48:00
|
Michael Lundahl |
Erik: Att förlora 3000-4000 kronor *i månaden*, när vi redan som situationen var gick plus/minus noll. Är pengar allt? När det handlar om att kunna betala hyra och mat så att dina barn har tak över huvudet och mat: JA! Jobba upp läsförståelsen, slutledningsförmågan och empatin en smula och försök sedan läsa artikeln igen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-14 09:57:00
|
Michael Lundahl |
Som jag berättade i artikeln så ville jag vara hemma med tösen. Men när det inte finns ekonomisk möjlighet till detta utan att vi svälter eller blir vräkta! så torde det vara uppenbart för alla att man gör barnen mer skada än nytta. Husrum, mat och kläder kommer *långt* före självgoda besserwissers önskan att få se 50/50 föräldraledighet i statistiken.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-14 10:00:00
|
eriks |
Jag kan inte döma hur ni gjorde, det var inte jag som gick miste om tid med min dotter. Ni i er familj gjorde förmodligen ett rationellt, smart och baserat på er situation ett helt riktigt val. Grejen är att ALLA familjer gör ett smart och rationellt val baserat på hur just deras situation ser ut. Det märkliga är dock att i stort sett ALLA väljer exakt likadant. Kan det verkligen handla om fri vilja då? Jag kan aldrig föreställa mig att det bara handlar om pengar. Det handlar om mer än så.
Jag ser gärna att ditt förslag om ett höjt tak i föräldraförsäkringen går igenom, men då är frågan om du har något skäl kvar för att motsätta dig individuell föräldraförsäkring? Statens uppgift måste väl ändå vara att få pappor att stanna hemma med sina barn?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-14 10:24:00
|
Jocke-utsourzad |
5 Vad är det för märkligt med att i vissa sammanhang "alla gör exakt likadant"? Vilket iofs inte stämmer alls här. Själv tog jag 80 av föräldraförsäkringen, trots Försäkringskassans prostester..."så var det väl inte tänkt". Det hade inte funkat med manshatande Fi:s under namnet "individuell" sig döljande kvoterade förslag!
Att det sedan är mest kvinnorna som vill stanna hemma förnekas, här som där. Sanningen är alltid för känslig när det gäller mammor och kvinnor. Där har dom en del att förändra och frigöra sig ifrån. Ständiga lögnaktiga påståenden om män är däremot ännu så länge helt helt OK!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-14 10:32:00
|
Michael Lundahl |
eriks: så länge du inte kan visa att *alla* som tar ut ledigheten annat än 50/50 följer Emmas sexistiska förklaringsmodell, samt att detta påverkade vart och ett eller ens något av barnen negativt, så har du inget att komma med. Du kan inte kasta skit på alla dessa familjer utan att känna till deras levnadssituatiner. Det är djupt orättvist och - som jag skrev ovan - sexistiskt. Du säger att du inte sätter dig till doms... men jag - som drabbas av dina härjningar och ditt onyanserade, trubbiga och stereotypskapande resonemang - säger: skitsnack, det gör du visst det. Ingen människa, och ingen familja, är det statistiska genomsnittet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-14 10:35:00
|
Michael Lundahl |
"Statens uppgift måste väl ändå vara att få pappor att stanna hemma med sina barn?". Nej varför det?!! Kan du på något sätta peka på att detta är bäst för ALLA barn? De som känner barnen bäst och vad som funkar bäst för unarna och familjen som helhet är föräldrarna, inte staten. Staten skall enbart gå in och hindra det som är brottsligt. Inte detaljstyra människors liv bara för att någon radikafeminist fått för sig att 50/50 är optimalt för alla!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-14 10:39:00
|
Jocke-utsourzad |
Bra du skrev den här, lite mycket matematik viktig obs för min del...Emma Svensson, skyller på männen redan i början. Som vanligt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-14 10:45:00
|
eriks |
Jag försökte inte bevisa någonting alls, jag konstaterade att i stort sett alla gör precis likadant, och att jag personligen inte tror att det har att göra med pengar. Enligt din logik borde du själv leda i bevisning att det i vart och ett av fallen handlar om pengar och ingenting annat. Men det är naturligtvis absurt att begära.
Sedan tycker jag inte att en individuell föräldraförsäkring handlar om att detaljstyra på något sätt, det är snarare något som borde passa en individualist som du.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-14 10:45:00
|
Michael Lundahl |
"frågan är om du har något skäl kvar för att motsätta dig individuell föräldraförsäkring". Ja det har jag: det inverkar kraftigt negativt på familjens möjligheter att välja hur ledigheterna planeras och slår därmed mot familjens - och då gietvis också barnens - välmående. Att begränsa en familjs handlingsfrihet när det gäller barnen måste betraktas som en nödlösning. Och än så länge är det ingen som på ett övertygande sätt visat att snedfördelad föräldraledighet är ett så stort "problem" att sådana inskränkningar i familjernas handlingsfrihet är berättigad. Framför allt har man inte bevisat att en sådan åtgärd inte gör det *sämre* för barnen, bara för att man skall få statistik som är politiskt korrekt med 50/50.. Och då anser jag att jag har ett extremt stort skäl *emot* en sådan åtgärd.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-14 10:46:00
|
eriks |
Jocke, det är väl aldrig någon som har skyllt på männen i det här sammanhanget? Könsroller däremot, ja visst.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-14 10:47:00
|
eriks |
Och nej, det begränsar inga valmöjligheter. Alla får naturligtvis göra som de vill.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-14 10:50:00
|
Michael Lundahl |
"det är väl aldrig någon som har skyllt på männen i det här sammanhanget? " Som sagt eriks: jobba på läsförståelsen. Detta skriver Emma " Slutsats: män väljer att inte vara hemma med sina barn, trots att de har möjligheten. Samtidigt lämnar de över ansvaret för barnen till kvinnan". Detta är solklar skuldbeläggning av männen. Hur du kan få det till något annat får du banne mig förklara.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-14 10:53:00
|
Michael Lundahl |
"Och nej, det begränsar inga valmöjligheter. Alla får naturligtvis göra som de vill". Självklart tar det bort valmöjligheter när man tar bort möjligheten att välja att flytta ledighetsdagar mellan föräldrarna. Redan idag är ju grundförutsättningen att föräldrarna får lika många dagar. Vill man ha annorlunda så måste dessa flyttas från den ena till den andra via en ansökan till F-kassan. Det F! vill göra är att plocka bort den valmöjligheten. Så självklart innebär individuell föräldraledighet en inskränkning i valfriheten. Hur kan du få det till något annat?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-14 10:59:00
|
avicenna |
FIscummanifestet
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-14 11:07:00
|
Lasse i Gatan |
FI Flatornas intresseförening
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-14 12:00:00
|
Jocke-sourzial |
En anna sak hon skriver, Svensson: "Det är mamman, den upphöjda madonnan, som genom moderskapet har ett heligt kontrakt med barnet. Feministiskt initiativ säger bort med allt sånt, slopa moderskapet och fokusera i stället på föräldraskapet. Där alla föräldrar, man som kvinna, tar lika mycket ansvar." Vad betyder det, skall man ta sådant på allvar? En "halmgumma"?
Könen tar olika ansvar, vem som tar mest är ju omöjligt att räkna ut. Kanske den som är mest intresserad, eller "lämpad"? Men kvinnans intresse väger tyngst, och det kan inte Fi ändra på, det gör var familj för sig om den vill. DET MAN SKALL ÄNDRA PÅ ÄR DEN GIGANTISKA SKILLNADEN I BEHANDLING SOM DEN KVINNODOMINERADE OFFENTLIGA SEKTORN, SOC M.FL., VISAR MOT KVINNOR. RESPEKTIVE MOT MÄN!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-14 14:42:00
|
Bizon |
Egentligen handlar inte jämstäldhet om något procentuelt 50/50 tänkande, snarare då om att människor jämstält ska kunna vara interaktivt medverkande i sin och sina nära och käras livssittuation.
Det som radikalt skulle kunna skapa sådana förutsättningar och göra så att vi kommer ifrån denna inproduktiva könsrollsdebatt är LIKA LÖN.
Att inte lika lön är en självklarhet redan beror på att löneskilnade är exploateringsbara vilket alla förlorar på då det skapar ett olustigt samhälsklimat. Pengar är inte allt - barn och rellationer betyder för många mycket mer än några tusenlappar i månaden på minuskontot - men ekonomin är för närvarande så framväxt att vissa människor sitter så hårt i saxen av ekonomisk livegenskap att dessa inte längre har någon valfrihet - för dessa är en så liten skitsak som kviterad föräldraledighet en kattastrof som inte jag vill medverka till. Ansvarskännande föräldrar utan monetära handklovar väljer att lämna sina småttingar på dagis först sedan dessa fått ett språk så att dom kan berätta om sina upplevelser - till den dagen hjälps de inblandade åt att främja sin avkommas glädje och utveckling så vida nu inte föräldraskapet upplevs som ett tvång vilket mycket av den allmäna debatten pekat på - i det fallet är könskampen oundviklig för då handlar det bara om att parterna ska komma undan sitt ansvar så lindrigt som möjligt.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-14 16:05:00
|
Jacob |
Väldigt förvirrad artikel det här... Fullständig ihopblandning av alla feministiska inrktningar visar tydligt på att författaren inte har någon susning om femnism. En synpunkt är också att om mannen slår i taket i föräldraförsäkringen tjänar han så passa bra att han helt enkelt av ekonomiska skäl inte har några argument för att inte unna sig några månader med sitt barn...
|
|