Ny teknik för energiförsörjning på väg

Den här tråden diskuterar artikeln Ny teknik för energiförsörjning på väg.
Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #81: Postat: 2010-01-08 23:05:00
Jocke-sourzial
79 Som det här: Vad är det för skitsnack!Jag har presenterat tydliga siffror om vindkraftens existens. Fakta! Inget annat. Och att det behövs många energislag i framtiden. Ingen förordar 100 vindkraft, om du nu fått det på hjärnan! Som det där du fick om att "Eon har tjänat 100-tals miljarder kronor på dåliga elledningar." Senare nerskrivet till "100 miljarder", ho. ho! Tala om enfald, GunnarL, sourze självutnämnde energiexpert!!!
Inlägg #82: Postat: 2010-01-08 23:26:00
Leif-Arne
Visst kan vindkraften ge ett bidrag på marginalen. Vindkraft är beroende av suventioner via elcertificat och av att det finns reglerkraft, vattenkraft eller kolkraft. I Sverige kan en utbyggnad av vindkraften få den effekten att releringsamplituden i vattenmagasinen måste ökas för att tillfredställa behovet av mer reglerkraft. Utbyggnaden till havs har bromsats på grund av större korisionsproblem än väntat. Länge än bör vi behålla kk.
Inlägg #83: Postat: 2010-01-08 23:31:00
Jocke-sourzial
För den som intresserar sig för sakfrågan och att inte slösa energi på självdestruktiva angrepp:
"All elproduktion belastas med fastighetsskatt, där vattenkraften har högst skatt. Kärnkraften har en effektskatt. Även kraftvärme, avfallsförbränning och fossila bränslen beskattas extra. Enligt en rapport från Elforsk51 erhålls följande kostnadsbild för nya el-producerande anläggningar av olika slag, inräknat en kalkylränta på 6, statliga stödsystem samt skatter och avgifter:

Vattenkraft, anläggning: 90 MW, 15.6 öre/kWh
Kärnkraft, anläggning: 1600 MW, 33.0 öre/kWh
Vindkraft på land, anläggning: 40 MW, 30.4 öre/kWh
Vindkraft på land, anläggning: 4.25 MW, 37.6 öre/kWh
Vindkraft till havs 150 MW, 56.5 öre/kWh
Kolkondens med CO2 avskiljning 400MW, 81.2 öre/kWh.
Wikipedia. Danmark ha alltså över 20 vindkraft, Spanien över 10, tätt följt av Tyskland. Sverige under 2, på grund av vattenkraft och kanske mest kärnkraft i världen förstås. Tyskland med 90 miljoner inv vill avveckla sin... Från Wikipedia bl.a.
Inlägg #84: Postat: 2010-01-08 23:39:00
Jocke-sourzial
"sancho panza" dök visst upp och försvann, precis som jag förutspått... Tack för mig, vill inte skapa varken megadebatt eller uppenbar fientlighet. Saklighet med snygga angrepp men ovanför bältet passar åtminstone mig bättre. Alternativa energislag är en ökande realitet, oljan så saktelig på väg bort. Sen kan man tycka vad man vill!
Inlägg #85: Postat: 2010-01-08 23:46:00
Leif-Arne
"inräknat en kalkylränta på 6, statliga stödsystem samt skatter och avgifter" inräknat elcertifikat? Enligt Vattenfalls beräkningar kostar ny kärnkraft 34-40 öre/kWh, ny kolkondenskraft 44-51 öre/kWh, ny kraftvärme från biobränsle 54-60 öre/kWh och ny vindkraft 66-82 öre/kWh. Dessa siffror är rena produktionskostnader rensat skatter, elcertifikat och MOMS.Länk: helagotland.se
Inlägg #86: Postat: 2010-01-09 02:29:00
frisinnad
Jag minns en skåning som hette Göran Persson som diskuterade Barsebäck.....Jag tänker då inte sitta och frysa - var hans visa ord.// Myndigheterna har några dagar gått ut o sagt att ledningarna är håtrt ansträngda liksom generatorerna! Vad händer? Jo det solidariska svenska folk minskar genast sin el konsumtion. Riktigt snyggt.
Inlägg #87: Postat: 2010-01-09 02:31:00
frisinnad
OM man med ledig elkraft satte snurr på en snurra - så skulle den blåsa på de andra och vi skulle få ruskigt mycket ström.Eller hur?
Inlägg #88: Postat: 2010-01-09 11:49:00
Jocke-utsourzad
85 Ca dubbelt för vindkraft, för närvarande. Fortfarande under utveckling. Skatter är ju till för att ersätta framtida miljökostnader bl.a.,där kärnkraften ofta visar sig medföra obehagliga efterräkningar sas...Men hur som helst, inte heller kärnkraften har någon möjlighet att ersätta oljan eller ens att bli dominerande. Skall världen 2050 med 9 miljarder invånare nå den kärnkrafttäthet som de med flest per capita, Sverige och Frankrike, så fordrar det alltså 9000 kärnkraftverk, 8500 nya. Det innebär att det behöver invigas ett nytt kärnkraftverk per arbetsdag, och detta ständigt, med 50 års beräknad livslängd! Enkel matematik som saknas in debatten. Plus all uranbrytning och slutförvaring vilken inte alls är färdigutvecklad och löst som någon kärnfrisk? här nyligen påstått. 15-20 vindkraft i västeuropa är realistiskt.
Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...