|
Inlägg #1: Postat: 2009-12-30 23:29:00
|
|
ingloz |
Bente, Vilken cyckeltur, alltså! Makalös! Men nog måste ni väl ha fått en och annan punka? Du skriver riktigt proffsigt. Komprimerat utan ett enda ord för mycket. Kanske att man ibland skulle vilja ha lite "brodyr" också, men det är ju faktiskt en smaksak. Ser att du tävlat genom att recensera film tidigare. Då är det viktigt att hellre säga för lite än för mycket, och det är en svår konst som du verkligen behärskar. Genom den här utfärden har du material som kan fylla en bok. Har du tänk på det? Men då får du spä på lite mellan raderna. Tack för intressant läsning!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-01 14:25:00
|
|
Beth4020 |
tack för trevlig läsning och jag kan inte låta bli att suga åt mig då jag om några månader ska bege mig just till Goa på backpacker-vis.....God fortsättning :-
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-01 16:35:00
|
|
ingloz |
Det var ju perfekt, Bente, att Beth kan dra nytta av din berättelse. Du ser att det är på Sourze dom verkliga äventyrarna finns :
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-01 23:51:00
|
|
Bente |
Tusen tack ingloz att du hjälper mig på traven så bra med dina uppmuntrande och hejarop till Beth som ska i väg själv till Indien! Tar du med cykeln nu då, det är en av de finaste ställena att cykla på där runt Goa. Så det kan jag rekommendera!
Jag blev så glad for det du skrev Ingloz om att jag inte använde för många ord, för det har varit en del av mitt problem, jag har alltid så mycket att berätta. :- Jag har skrivit en cykelbok, har mycket mera material från cykelturen i Indien och även långa turer runt om i Europa och massa fina bilder. Jag komprimerade här som ett prov på om jag skulle få några läsare...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-02 00:28:00
|
|
Janne B |
VÅR NIMBUSFÄRD var en bok som två danska killar skrev bara några år efter kriget 1945, De for Medelhavet runt på en dansk motorcykel a la HD. De for genom Saharas utkanter och Turkiets bergstrakter. Turism var vid denna tid nästan obefintlig, Men motorn snurrade och gick medan mycket annat måste lagas då och då, Ja den var en fantastisk äventyrsbok för en tioårig pojke som 8 år senare köpte en liknande sidvagnshoj.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-02 14:27:00
|
|
ingloz |
#4/ Här på Sourze behöver jag bara gå till mej själv för att upptäcka att de lååånga kommentarerna läser jag oftast lite slarvigt - Men när du har bildmaterial och sammanställer ord och bild en reseberättelse så blir bilderna det som mjukar upp texten och det blir perfekt med ditt raka och rena språk.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-02 17:46:00
|
|
Leif-Arne |
#5 En märklig hoj, långt innan Honda satte en standard för motorcyklar med den 4 cylindriga cb 750 så hade Nimbus en fyrcylindrig maskin, lägndsmonterad vattenkyld ?dessutom. De påstås vara otroligt slitstarka
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-02 17:56:00
|
|
Janne B |
Trots min ringa ålder så förstod jag att detta var en märklig dansk maskin. Sannolikt driven via en kardan.Jag har några ggr på senare år läst om Nimbus på nätet - rätt roande. Det finns några hundra av dem kvar i Danmark. Nimbus gjorde också dammsugare.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-02 17:58:00
|
|
Janne B |
Hade Nimbus haft HD:s sinne för reklam PR så hade nog vi haft Nimbustillverkning ännu...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-02 18:13:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Det var väl så att de tjänade så mycket bättre på damsugaren Nilfisk att man koncentrerade resuresrna på den. Nimbus hade kardan, pecis som andra motorcyklar med längdsmonterade motorer,som Moto Guzzi och BMW, men de var vinkel eller boxer motorer. Inte förrän BMW kom med den liggande radfyran fanns något liknande, har jag för mig.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-02 18:23:00
|
|
Leif-Arne |
En HD är egentligen en rätt medioker motorcykel, men den har en så otroligt stark metaprodukt att det inte spelar någon roll. Krasst beror försäljningssuccen på att en hoper 50 herrar vill vara lite vild och vacker, tjackar HD och skinnbrallor och leker biker på helgen. Medelådern för en registrerad HD ägare i Sverige är 56 år. Lite förstadie till rollatorn mao.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-02 18:46:00
|
|
Bente |
Haha nämen oj då pojkar va det blev mycket motor snack här då. Min lilla historia handlar ju om riktig cykling för hand med fötterna trampandes på två hjul. Va tycks om den sporten då och har någon av er två varit i det fjärran land jag beskriver? Vore kul om ni kom tillbaka in och in på rätt spår och sport hehe va säger ni nu då motorfantaster finns det några benmuskler?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-02 18:59:00
|
|
Leif-Arne |
När du väl lämnat din text lever kommentarerna sitt eget liv, ibland med koppling till texten ibland inte, har du otur så kommenterar ingen din text, så är det bara. Vad gäller cykel med eller utan motor så har jag båda sorterna. Men MC är skojjigare. En motocrossförare har för övrigt syreupptagning i nivå med en elitsimmare, strax under längdåkare i genomsnitt. Bancyklisterna ligger nog i nivå med ländåkare. Världens första dopingfall är för övrigt kännt från cyckelsporten från 1920 då en belgare trampade sig till döds hög på kokain, eller något liknande.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-02 22:29:00
|
|
ingloz |
Ja, Bente, tyvärr är det som Leif-Arne säger. Du får vara glad att "pojkarna" skriver i kommentarspalten till din text. Du vet det där med pojkstreck växer dom aldrig ifrån hur gamla dom än blir :-
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-02 23:13:00
|
|
Leif-Arne |
#14 Tja, alternativet är att skriva på en egen blogg, då kan man ju välja själv vilka kommentarer mam vill ha. Får man inga så kan man ju skriva dem själv och på så vis få precis de kommentarer man vill ha.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-03 16:38:00
|
|
ingloz |
# 15/ haha - Nej då är det kuligare med dina pojkstreck, Leif-Arne, fast det är ju min åsikt!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-03 17:12:00
|
|
Janne B |
I akut brist på andras begripliga åsikter - så måste man ibland skaffa egna kloka,visa och riktiga åsikter!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-03 17:21:00
|
|
Janne B |
BENTE Jag tycker att du ska vara glad över att du stimulerat fram många tankar och banor. Vi kanske blir sakligare nästa gång. // jag har i dag på fullt allvar studerat järnvägarnas historia i Västergötland. Skara har i dag 5 km järnväg men var ett tag en mkt betydande järnvägsknut med spår i fem riktningar. Staten byggde stambanor av breda sorten och städerna byggde smalspår fram till stambanan. En del lyckade projekt och några gick i stå..Kul nästan nutidshistoria. Jagh har en kompis mats Bjurbom som gav ut en indienbok för några år sedan. Det finns många urgamla långsamma spår i Indien.Ja Ni har sett dem i TV många ggr. / Jag har en dotter på resa i Afrika just nu, ytterst spännade...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-06 01:17:00
|
|
Pia K |
Ha ha ha ha ha! man blir väldigt uppåt av den här artikeln! Den är rätt fantastisk! Har funderat på att flytta dit faktiskt. Jag gillar eldar och skinn!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-07 00:32:00
|
|
sunny fri |
Pia: I det här vintervädret kan jag tänka mig att följa med dig.
|
| |