Politiker är inte verklighetens folk

Den här tråden diskuterar artikeln Politiker är inte verklighetens folk.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-12-21 22:44:00
Leif-Arne
Tja. För vart år vi höjer medellivslängden med ett år, vilket hittintills skett ungefär vart 10:e år, behöver vi egentligen, runt räknat, höja pensionsåldern med ca 2 år. För att de äldre äldre skall kunna få den vård och omsorg de behöver, måste det nyanställas inom vård och omsorg. Varje nyanställning inom vår och omsorg kräver i runda slängar två nya jobb inom den privata sekton. Som femtiotalist så räknar jag med att pensionsåldern kommer att höjas några år. Det är bara att hänga i, käka grönt och motionera.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-21 22:49:00
avicenna
Livets mening eller lycka ligger inte i att jobba eller plugga som man vill tro i det moderna samhället.Människorna har blivit produktionsrobotar ,vars enda syfte är jobbajobbajobba och pluggasen skrotas de.Är det här det ultimata livet eller?
Inlägg #3: Postat: 2009-12-21 23:03:00
Leif-Arne
Inte nödvändigtvis så livets mening finns i arbete, men mycket av det vi betraktar som självklart omkring oss, medan vi funderar över livets mening, är resultatet av mångas arbete.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-22 00:35:00
Utforskaren
Politikerna har inte förstått att arbeta och göra rätt för sig är ett måste om vi alla ska ha ett välfärdsamhälle. Men vad händer? politiker driver folk i arbetslöshet med massinvandringen och aldrig någonsin i modern tid har vi så många tonåriga analfabeter och ädre som blir förtidspensionerade. Det här är ett sakargument mot massinvandring som alla skulle ta till sig och förstå. Än så länge maler den politiska propagandan med lögn och förtal, för att kunna fortsätta med denna ohämmade galenskap som det sist och slutligen handlar om, som på sikt får vårt land att hamna i en ekonomisk kris av sällan skådat slag? Det kommer att bli nästan omöjligt att ta sig ur nästa stora ekonomiska kris om vi inte unisont kräver att stoppa massinvandringen som även invandrare själva håller med om. Det är lika bra att någon börjar skriva en ny bok igen som ska heta utvandrarna! Tänk att historien är på väg att upprepa sig att vi är på god väg mot ett fattigsverige.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-22 08:43:00
peter_pan
Avicenna, det är livets nödvändighet att jobba, eftersom man behöver mat, värme och trygghet. Såvida man inte har någon som vill eller måste jobba åt en, medan man skådar sig i naveln och funderar på vad man ska göra när man blir stor. Genom att plugga så ökar dina chanser att jobba med något som utvecklar dina talanger. Att jobba och plugga borde ligga i ditt intresse såvida du inte kan ta din försörjning för given genom andras arbete. Det brukar bara hör till barndomsstadiet.
Inlägg #6: Postat: 2009-12-22 09:50:00
Utforskaren
Jaha, Sverige får beröm av politiska forskare av nyliberal kaliber och Reinfeldt jublar över att vi lämnat det nationalistiska oket. Slutsatsen är att Sverige har blivit Europas gemensamma egendom detta kallas för landsförräderi. I sak behöver vi inte rösta längre, vi kan ge blanka fan i folk och fä och hylla den anarki som många befarar ska drabba vårt land. Vi är ute på en mycket farlig väg när våra politiker nu ber oss att inte ta något samhällsansvar längre för den singnalen har nu EU givit oss, det blir besannat vi har ett europeiskt muslimskt välde att vänta oss. George Bush har lyckats med sin plan att ge muslimer fritt inträde i Europa plus teknologisk hjälp till arabländerna och i gengäld för garanterad olja hem till USA. En globaliserad värld utan folkets indentitet medför generell Anarki och den tendensen finns redan i Sverige med vår höga kriminalitet. Jag undrar när folken ska få upp ögona och se verkligheten som den är? Hela denna EU-dom att vi inte längre har någon rättighet till vårt land, kommer att visa sig på alla möjliga sätt, som att vi inte längre behöver ha något krav på oss att ha ett ansvar mer än för våra närmast sörjande, kommer att visa sig ganska snart. Det besannades att de folk som kommer hit får leva ut sin kultur och bakom det löftet fanns vetskapet om det som nu inträffat att vi sålt Sverige till mammons småpåvar, det här den slutliga förklaringen till massinvandringen. Hade vi inte blivit ett månkulturellt samhälle hade vi heller inte röstat ja till EU men landsförrädarnas plan gick i lås genom den påtvingade mångkulturen och det ena har givit det andra att söva svenska folket från vad som var i görningen, tack alla svenskar som röstat för vår egen nedfärd mot ett anarkistiskt samhälle.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-22 10:01:00
Janne B
Kan du inte utropa din lägenhet till ENRASIG ENKULTURELL REPUBLIK o sedan leva lycklig i alla dina dagar! Dra för persiennerna så du slipper se eländet utanför. Good Christmas!
Inlägg #8: Postat: 2009-12-22 10:37:00
avicenna
Svar till peter pan:
Människan måste försörja sig, men hela dagen ska inte gå åt det.Det borde räcka med 5 timmar om dagen så att man kan man göra andra saker också.Livet måste ha balans annars slutar det i utslitning och psykisk tortyr.Vi ser redan hur dagens ungdomar mår och värre kommer det bli om man inte går till botten med det här.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-22 10:43:00
Utforskaren
Tänk att det finns svenskar som inte fattar någonting för att de är för hängivna gudsprofeternas hedendom. Denna kategori är oförlåtligt blåögda i tron att det står för det goda samhället.
Inlägg #10: Postat: 2009-12-22 11:49:00
Janne B
Tänk att det finns tomtar som bara mumlar i skägget i stället för att tala klartext. När var hur vem??? osv
Inlägg #11: Postat: 2009-12-22 12:06:00
peter_pan
Avicenna, det är som det är. Man får ta hand om sina primära behov först. Sedan är det upp till var och en var man ligga sin tid. Vad betyder "det borde räcka med 5 timmar om dagen"? Vill man ha det så så får man väl ordna det så. Om man jobbar 5 timmar så producerar man mindre än om man jobbar 8 timmar. Om du hugger ved i 5 timmar så hugger du mindre ved än om du hugger i 8 timmar. Du kanske inte kan ha lika varmt inne, men det kanske du tycker att det är värt? Du kan ju inte begära att grannarna ska ge dig av sin ved för att du ska ha lika mycket som de som hugger ved i 8 timmar.
Inlägg #12: Postat: 2009-12-22 12:13:00
peter_pan
Däremot så tycker jag och det kanske är det som du menar att vi inte okritiskt ska följa massan och vara rädda för att gå en egen väg. Det finns inget självändamål att jobba 8 timmar. Det är inte heller säkert att det är det bästa att skaffa sig en högskole-eller universitetsutbildning med tillhörande skulder. Även om jag tycker att de flesta utbildningar utom den ideologiska skolningen i feminism som pågår för fullt på våra universitet under etiketten "Genusvetenskap" har ett egenvärde, både för individen och samhället i stort.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-22 12:59:00
Utforskaren
Det är besvärligt för dig tomtefar? när andra gör som du skriver oadresserat till den som vill ta åt sig. Tänk på att vi är 9.347000 människor i landet tack vare din vurm för massinvandring 102.000 st bara i år och ökad kriminalitet som följd.
Inlägg #14: Postat: 2009-12-22 14:28:00
Janne B
Nähä Invandringen består av ca 1 miljoner personer medan 8 miljoner är lintottar eller valloner. I luciatider verkar ca 90 vara ljushåriga så det behövs lite färginslag. Tänk om vi bara hade vita hundar o katter?
Inlägg #15: Postat: 2009-12-22 14:37:00
avicenna
Peter pan
Genusvetenskap är inget annat än totalitär ideologi likt nazismen.
Inlägg #16: Postat: 2009-12-22 14:48:00
Utforskaren
#15 EU är ett praktexempel på att införa den totalitära staten och visst kan man skönja en viss form av nazism med vad de vill uppnå. Slavmentalitet under kapitalet skulle man också kunna kalla det för, som inte är helt olikt romarriket på sin tid.
Inlägg #17: Postat: 2009-12-23 00:19:00
avicenna
I dagens sverige ska man ha samma åsikter som politikerna dvs tillåta massinvandring,ha feminismen som statsideologi propagera för normlöshet med mera. Den som vill värna om landet blir utskrattad.
Inlägg #18: Postat: 2009-12-23 00:25:00
Janne B
Nej - nej men det gäller att lägga fram sitt ärende på ett pedagogiskt sätt. Man kan t ex fråga folk om de vill bemanna kulsprutorna vid våra gränser! Eller om de vill vara med vid tvångsutvisningarna till Saharas utkanter.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-23 03:08:00
sunny fri
Avicienna: Mycket bra tänkt.Med industrisamhället började folk kedjas bildligt talas vid sina maskiner 10 tim/ daden till en början O halva lördagen.På söndagen förväntades man gå i kyrkan:vi hade kyrkoplikt rätt länge.Så när ska man då leva? Läsa o prata o älska vistas ute på sommarens ängar,i höstes svampskogar eller pulsa med sina barn i vinterns första snö? Hur gör man sig fri?
Ja man får ta sig en titt på vårt konsumtionssamhälle.Vad behöver vi o vad kan vi vara utan? Min dotter o svärson arbetade dubbla skift i 4 månader varje år o levde på te o nudlar:sedan åkte de världen runt.De var borta något halvår i taget i 16 år.Sin lägenhet hyrde de ut.Nu har de på 4 år fått 3 barn.De tar ut lika o maximal föräldrapenning o liksom vi andra i kollektivet har de väl knappast köpt en sak til sina barn:de är med i ett "soprumsnyckelgäng" där de tar tillvara allt som går att använda o sedan samlas de o byter efter stolekar o åldrar på barnen.Ingen här i familjen behöver någonsin köpa annat är trosor o sockor.Även fina skor ratas.Jag får blusar som prislapparna sitter kvar i :färgen blev väl omorden? Alla 3 våningarna i vårt stora hus är inrett med conainerfynd,återvinnigscentralen o i exklusivare fall ifrån myrorna
Inlägg #20: Postat: 2009-12-23 03:47:00
sunny fri
fortVi gjorde likadant som unga o när barnen kom hyrde vi ut bostaden o flyttade in i en husvagn under långa perioder.Med hur stor bostad behöver man ha? Om ens barn är på dagis o i skolan o sedan har fritidsintressen när de är lediga:behöver de verkligen var sitt rum då? Är det inte bättre att de delar o man hyr ut det andra rummet?
Jag studerade när man grävde fram en liten by som legat vid en varm lagun för mellan 8 och 10 tusen år sedan.Nu är den igenväxt igen De åt fisk o skaldjur,de samlade bär o ibland jagade de. Man kan se en del av byn rekonstruerad på Trelleborgs museum.Man har räknat ut att varje vuxen i byn kan ha arbetat i 2 eller 3 timmar /dag!
Vilka framsteg vi gjort! När jag någon gång förirrar mig in i en shoppinggalleria slås jag alltid av samma tanke:Himmel var prylar det finns som jag inte behöver!!Jag samlar på böcker men köper dem sällan när de är nya utan då läser jag dem för att köpa dem på loppis för någon tia.Jag äger varken smycken eller smink men behöver inte tänka efter ifall jag har råd att ta alla 7 ungarna på teatern 2 veckor i rad.Jag kan resa även om det i dag är lite besvärligt.Vi bor i kollektiv här i huset o delar 8 vuxna allt kan du säkert förstå att alla inte behöver arbeta heltid hela tiden.Men vår kulur är prylgalen! Folk slänger sina nya tv apparater när det blir inne med plattskärm:Jag lägger hellre pengarna på Viasat Guld eftersom det är pensionärerna som har tid att sitta o titta på History,natur o TV 4 fakta om dagarna.Vi vill ha ett liv men inte ett som fokuserar på våra arbeten."-Hej vem är du? Jag är ingeniör på Philpis.O du då? Jag är Roland." Det är en jäkla slillnad men man måste själv sätta de där gränserna för vad.man behöver. Bara att laga mat på resterna o sluta slänga mat vore en jättegrej ekonomiskt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...