Höstsonat för mödrar och döttrar

Inlägg #1: Postat: 2009-12-16 22:32:00
Janne B
Ingmar Bergmans Höstsonaten tog ordentligt tag i mig första gången jag såg den och sedan har det blivit ett par ggr till. Detta är nog det bästa han gjort även om jag är mkt trött på hans evinnerliga prästgårdar...
Inlägg #2: Postat: 2009-12-16 22:59:00
Leif-Arne
Nog var det som alltid en intressant text från Sunny. Vad gäller Bergman tycker jag inget slår filmerna Smultronstället och Det sjunde inseglet. Det är märkligt men jag har en känsla av att förhållandet mellan mor och dotter ofta är mer komplicerat än förhållandet mellan dotter och far.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-17 00:03:00
Sunny fri
Janne:jag tycker nog att Ingmar Bergman varit lite överskattad även om man som teatervän nästan kan jämföra ett sådant utttalande med att svära i kyrkan:Han var ju nästan helgonförklarad.Alla hans filmer tycker jag inte om även om jag älskar en del av dem.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-17 00:19:00
Sunny fri
Leif -A Smultronstället och det sjunde inseglet tillhör även de mina Bergmanfavoriter. Förhållandet mor-dotter är komplicerat.Du har väl hört det gamla ordspråket:"En son är din son till en hustu han tar/men din dotter är din dotter i alla sina dar/" Det låg i kvinnorollen att döttrarna skulle ta hand om sina gamla föräldrar o att deras barn liksom stannde i familjen medan sönerna ofta klev in i en ny familj där hustrun ,någons dotter,ville ta hand om o fira högtider med sin familj.Eftersom min son varit en otrolig kvinnokarl har han aldrig hunnit in i någon annan familj utan tagit med sina flickvänner hem hit.Så hade han ett förhålande som höll i 2 hela år o fick en dotter.De hade delad vårdnad men dotern bodde hos min son de första 12 åren.Nu har hon flyttat till sin mamma för att ge henne en chans.Tråkigt nog är henens morfar död o mormodern gammal o sjuk så det blir vi ändå som blivit henns "förstafamilj" förutom sin mamma.Nu har sonen äntligen haft ett 10 år långt förhållande med 2 underbara ungar.Men för några år sedan dog deras morfar ganska ung under en rutinoperation och förra året dog deras mormor,oxå ganska ung, i en sjukdom med snabbt förlopp.Så de har mig o Rolf,farmor o farfar ,samt Roland,min andre make,som extra farfar.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-17 00:32:00
Sunny fri
Att min dotter bott kvar i det kollektiv där hon växt upp o att hennes man flyttade in för över 20 år sedan gör relationen ännu tätare även om de sedan de började få barnefter 15 års resor har en helt egen lägenhet på bottenplanen.Men vi ses ju dagligen.Det är så lätt att kliva ner en trappa o leka med de små.Dottern o jag upptäckte för många år sedan när vi läste boken om Nancy Spungen:"Inte som andra döttrar", hon som blev dödad av sin pojkvän i punkbandet Six Pistols,som är skriven av mamman, att vi båda kunde känna igen oss i både modern o dottern omväxlande.O så var det ju här oxå.Vi får en del att bråka om under våren.Ni som tycker att jag skriver rakt ur hjärtat här på Sourze skulle se o höra min dotter.Ingen konflikträdsla där inte:
Inlägg #6: Postat: 2009-12-17 00:44:00
Janne B
Bergman var ett geni som kunde skriva fantastiska dialoger och en enastående filmteknik. Hans bilder o musik mm grep verkligen tag i oss. MEN VAD VILLE HAN? Jag spanade i alla år efter någon slags budskap eller sensmoral. Men jag hittade inget. Krävde jag för mycket? Någonstans i Bibeln står det om meningslöst spel på cymbaler och andra instrument! Låter mkt innehåller lite. // Vi minns hans slutord :Vem har gett oss musiken?
Inlägg #7: Postat: 2009-12-17 00:45:00
Janne B
God natt
Inlägg #8: Postat: 2009-12-17 11:15:00
ingloz
Tack för en välskriven recension!
Inlägg #9: Postat: 2009-12-18 23:57:00
sunny fri
Tack själv.Jag tycker pjäsen är mycker sevärd för den som har en vuxen dotter eller flera
Laddar...