Inlägg #1: Postat: 2009-12-11 15:12:00
|
Thomas L. Aabo |
Förmodar du återkommer om Ravel och Wagner. ?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-12-11 15:30:00
|
Janne B |
Jag undrar hur brett "register" Leif-Arne har egentligen. Kan man dra ut dragspel hur långt som helst?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-12-11 16:42:00
|
Leif-Arne |
#1Nja, just Wagner är inte en så direkt favorit, kanske i stället en text om Tito & Tarantula för lite ombyte.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-12-11 16:49:00
|
Leif-Arne |
#2Tack Janne, intresset för musik är nog större än förmågan. Just piano är det enda instrument jag har utbildning i, det är jag tacksam för nu även om jag gjorde allt för att skolka från mina lektioner. Jag hör till dem som hyllar den kommunala musikskolan. Det är baske mig en demokratisk rättighet att ungarna utan kostnad får lära sig uttrycka sig musikaliskt
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-12-11 17:04:00
|
Janne B |
Musikskolan är en verklig höjdare sedan länge. Den finkammar hela högstadiet på talanger och har funnit många som gått vidare. Många har gått vidare till både dansband och frikyrkomusiken. Samtidigt har jag frikyrkorna under hundra år utbildat talanger.Hundra meter från mig ligger en en liten frikyrka som har ett Brassband sedan ca 70 år. De har 3- konserter på år i Missionskyrkan samt medverkar med musik i många sammanhang ute på samhället.Kommunalrådet tutar i en av lurarna. Hur kul som helst.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-12-11 19:13:00
|
Leif-Arne |
Helt rätt Janne frikyrkorna har många gånger ett rikt musikliv, hur många av de bästa soulsångerskorna har inte en bakgrund i en gospelkör i en baptistkyrka. Aretha Franklin bara för att ta den främsta, hon och systrarna fick sin skolning i kören i pappa predikantens kyrka.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-12-11 22:29:00
|
Janne B |
Jag vet att en väldigt hög procent av eleverna på Musikhögskolan på 1960-70 talen hade frikyrkobakgrund. Detsamma gäller visst dansbanden - i vart fall förr. Tänk så mycket väckelsesånger som det sjungs i badrum och bilar. det har Göran Persson och andra erkänt! "Har du kvar din barnatro?"
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-11 22:31:00
|
Janne B |
Jag har rest allt för lite i mitt liv. men jag har altid längtat efter att få vara med om en gudstjänst i svart kyrka i Södern - Franklins trakter. Det var ju delvis Elvis miljö också.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-11 22:45:00
|
Janne B |
Jag har ett svagt minne av Horowitz återkomst till Moskva ca år 1986 efter många år i tvångsexil.Jag ser nu på nätet att det var en bejublad föreställning som rörde mångas hjärtan och sinnen...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-12-11 22:48:00
|
Janne B |
Min kompis Ove Arneson sjöng i Karlavagnen i förgår kväll då de hade temat Musik. Spontant sjöng han för ca 1 miljon nattvakna. Kanske inte riktigt samma klass som de nämnda här ovan - men samma glädje.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-12-11 22:51:00
|
Leif-Arne |
Jag har haft nöjet att språka med några legendariska blues musiker, en fringis med att servera backstage, många har även ett nära förhållande till gospel. Man lirar blues på lördagskvällen, om trasig kärlek, sprit och så. På söndagen får bluesen vila för då är det Gud och gospel. Så är vi kanske lite var till mans, både blues och gospel
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-12-11 22:56:00
|
Janne B |
Det rollbyte som du beskriver är för mig typiskt amerikanskt och jag har hört om det i Afrika också. Kyrkorna i Sverige har en mer pietistisk tradition om "renlevnad". Man super inte på lördagen och gosplar på söndagen här. MEN det har lättat sedan jag var ung på 1950-60 talen.Den sociala kontrollen har minskat avsevärt i vårt självmyndiga Sverige...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-12-11 23:01:00
|
Leif-Arne |
Elvis fick tre grammys totalt över sin karriär. Två av dem för insjungningar av How great thou art, O store Gud. Själv vägrade han tro något annat än att hans favorit gospel var amerikansk
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-12-11 23:07:00
|
Leif-Arne |
#12 Eller så är det så att i däröver så går förutom kyrkans kärntrupper, som går den smala vägen, även resten av menigheten som går lite krokigare.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-12-11 23:08:00
|
sunny fri |
Leif A. Vid sidan av If I can Dream så är bland alla underbara inspelningar Elvis som bäst i O Store Gud. O nej:han visste knappt var Tyslkand låg så ett litet anonymt land här uppe i norr kunde ju inte ha producerat en sådan uderbara låt:
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-12-12 01:34:00
|
Janne B |
I USA tycks det vara så att ca 80 går regelbundet i Kyrkan, Synagogan osv men det varierar från en gång i månaden till fyra ggr i månaden.Så har vi ju en kärntrupp som övar i körer,städar,kokar kaffe mm och då kan det bli 7 ggr i veckan för stora skaror. Tiotusentals kvarterskyrkor i USA fungerar nog på ett sätt och centrala helgedomar på ett helt annat sätt. I många gamla missionshus i Sverige kunde det hända saker fem kvällar i veckan----minns jag från 1950 talet.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-12-14 02:00:00
|
Lars Nilsson |
Den som någon gång kommer till Clarksdale, Mississippi får bara inte missa Delta Blues Museum. Det ligger våningen ovan stadsbiblioteket. Från denna lilla håla kommer storheter som John Lee Hooker, Earl Hooker, Muddy Waters och Sam Cooke, bara för att nämna några storheter. För övrigt är Tennessee Williams också från stan han tog förnamnet senare. Ett litet anspråkslöst, men underbart museum.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-12-14 02:05:00
|
Lars Nilsson |
Har tom för mig att den store Robert Johnson var från dessa trakter.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-12-14 11:48:00
|
Leif-Arne |
Låter som någon man absolut inte får missa. Om Robert Johnson finns det många myter, en del förekommer även i svensk folklig tradition, R.J. bytte ju sin själ mot förmågan att spela gitarr bättre än någon annan i en transaktion med en person som hade svans och klövar vid en korsväg. Lapp Nils bytte sin själ med näcken mot förmågan att spela fiol i Galhammarån. Även inom klassisk musik så finns det liknande myter, om Paganini t.ex. Även om han gärna underblåste dem själv för att öka intresset för sin person och sina inkomster. Marketing by Tabloid redan då således.
|
|