Konsumenterna mer etiska än butikerna tror

Den här tråden diskuterar artikeln Konsumenterna mer etiska än butikerna tror.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-12-02 16:01:00
Thomas L. Aabo
Här har myten om det svenska köttet och djurhållningens överlägsenhet punkterats.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-03 00:38:00
Sunny fri
Thomas:Kejsaren står naken!
Inlägg #3: Postat: 2009-12-03 00:46:00
Sunny fri
Tack snälla Steno:
Jag hade velat skriva om detta men kan inte.Jag bara gråter o orkar inte ens se bilderna.Ingen skinka mera för mig.Men det är oxå ett bakvänt sätt att reagera för är det några som lider i djurfabrikerna så är det dels slaktbrolierna.dels värphönsen o man bör inte stöda det med att köpa kycklig eller ägg.Så har vi de bundna korna som aldrig kommer ut på en sommaräng...
De framavlade Belgien blue som knappt kan stå på benen.
Vad är det för fel på människorna som kan göra så här? Jag har själv haft värphöns o jag vet hur viktigt det är för dem att komma ut i det fria o leta mask o annat.Flera o flera blir vegetarianer av etiska skäl o jag börjar luta åt ssmma håll
Inlägg #4: Postat: 2009-12-03 08:55:00
steno/snabb
Sunnu, man kan använda samma argument för allt djurkött. Äggen kan få en mera rättvis tydligare beskrivning än "frigående", sprättägg etc.Så att kunderna vet hur djuren vi äter har det. ASedan är det väl egentligen inte hållbart att äta kött men jag har inte vant mig att äta grönsaker från barndomen och tydker det inte smakar gott. Äter bara av nyttighetsskäl
Inlägg #5: Postat: 2009-12-03 08:56:00
steno/snabb
Numera äter jag mest fisk men aldrig odlad.
Inlägg #6: Postat: 2009-12-03 21:35:00
steno
Konsumenterna verkar redan ha reagerat,. Den ekologiska julskinkan som är dyrare är redan slut i många affärer Så viss är kunderna beredda att betala för sunda och glada grisar!
Inlägg #7: Postat: 2009-12-03 21:59:00
Janne B
Till mitt Högkvarter inrapporteras att kunderna liksom smyger framför köttdiskarna och sedan liksom i smyg nappar åt sig något. ICA handlaren är övertygad om att slutresultat blir samma som förra året - med viss fördröjning..O det tror jag också
Inlägg #8: Postat: 2009-12-03 22:08:00
steno/snabb
ICA-handlaren är väl part i målet! Signalen att folk tömmer hyllorna på ekologiskt kött tycker jag är en signal. Skinka kanske vi behöver ha en bit men mycket annat kan man avstå ifrån när man ser grisarna framför sig...Kanske ska ta och laga några goda fisksoppor.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-03 22:26:00
Janne B
Ja de är oerhört part i målet och kan därför ha både rätt och fel.Jag tror att vi kommer att få en SVINdlande allmän julhandel. De pengar som vi INTE köper bilar för just nu går nog till lockvaror...
Inlägg #10: Postat: 2009-12-04 09:56:00
steno
Ett alternativ byggt på sojamjöl skulle nog sälja just nu. Men några saftiga biffar från oxar som gått och betat gräs är ett bra alternativ till att äta kannibaler
Inlägg #11: Postat: 2009-12-04 10:48:00
steno
Vildsvinen är pigga och välmotioneade.En skadskjuten har hämnats på en jägare som nu ligger på sjukhus. Vildsvinen är inplanterade och börjar bli ett problem i trafiken.. Kanske ett alternativ när ekologiska grisar tryter. Vildsvin är en delikatess och är nog god som julskinka också
Inlägg #12: Postat: 2009-12-04 11:02:00
Jocke/sourzial
Om vildsvinen är inplanterade eller ej kan ju diskuteras, en definitionsfråga. De fanns här från början, liksom bävern och vargen, utrotade. Den förra planterades också in igen. Den senare beskylls för att ha blivit inplanterad. Storken har blivit inplanterad igen, lever på dock på gränsen av sitt utbredningsområde till skillnad från övriga.
Men visst har det blivit problem med för mycket vildsvin. Kan bristen på varg vara en anledning? Så här många var nog inte svinen förr.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-04 11:06:00
steno
Om jag minns rätt så var det en grev som anordnade ett vildsvinshägn. Vildsvinen rymde och började föröka sig och re3sultatet börjar visa sig på vägarna. Fast visst har vi haft vildsvin även förr i tiden. Vargteorin kan stämma
Inlägg #14: Postat: 2009-12-04 12:10:00
Janne B
Utanför Alingsås fanns under många år ett stort hjorthägn. Men de rara djuren ville imnte hålla sig på plats. Så nu tycks hjortarna hoppa runt fritt i trakten o ägaren har frånsagt sig ansvaret. Steno - gillar du hjortstek - de är nästan tama?
Inlägg #15: Postat: 2009-12-04 12:11:00
Janne B
VILDSVIN hade vi hängande på väggarna där hemma när jag var barn. Men när jag var tio år började jag höra att föräldrarna sa Vildvin - som påminner om murgröna på ytterväggar.
Inlägg #16: Postat: 2009-12-04 12:29:00
steno
Hjortär Ok men Vildsvin och rådjur är bättre. Älg är också ok. Så visst har vi sunt kött i Sverige om de får sköta sig själva. Karl den 12:e höll hjortar i Mariefred. De finns kvar än idag och kan ses från vägen. Min första skolresa gick till Mariefred. Då besökte vi Hjorthagen sedan jag spytt utanför gengasbussen mot ett alléträd. De är borttagna nu
Inlägg #17: Postat: 2009-12-05 10:24:00
steno
Ny skandal i Lund.Två döda, en döende ko. En djurägare som har rundat förbud i tjugo år. Anmälningar börjar komma. Vem ska anmäla om inte bondekollegorna om de vill skydda sitt yrkes fortlevnad?
Inlägg #18: Postat: 2009-12-05 11:43:00
Janne B
JUST SÅ BONDEKOLLEGERNA måste övervaka varandra efter alla dessa skandaler- LRF har distrikts o lokalorganisationer som borde vara första Fronten i Djurförsvaret. Kommunernas inspektörer hade inget stöd från sin Kommunstyrelse. Veterinärerna är betalda av bönderna o slakterierna och agerar inte för djuren osv. HÄR RÅDER TYSTNADENS KORRUPTION.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-05 13:11:00
steno
Då har den här skandalen gjort att en rätt så hatad prganisation som djurrättsalliansen har putsat upp sitt varumärke. Det står klart i alla fall att det behövs någon obunden och helst neutral kraft som kan förklara för konsumenterna vad det finns att välja på och vad koderna för till exempel ägg betyder. De kunde informera allmänheten med "Sprättägg Från höns som får ta några steg men aldrig får se dagens ljus. Certifikat på varor eller på leverantörer? Eller på affärer. Då skulle ICA mfl tvingas flåsa runt på gårdarna för att säkerställa konsumenternas välvilja. Jag googlade på grisskandalen, där finns en hel del...
Inlägg #20: Postat: 2009-12-05 13:12:00
steno
Många har blivit radikalare än de var före skandalen...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...