|
Inlägg #1: Postat: 2009-11-28 17:56:00
|
|
Janne B |
Kan ca 500 svenska soldater i detta väldiga land ha någon betydelse? Det tror jag knappast. De kan inte skydda kvinnor och barn, skolor och vårdplatser. Utom i ett litet litet hörn av landet...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-28 17:58:00
|
|
Janne B |
Hur många muslimer i detta land vill ha "kristna vita västerländska" trupper på sinm heliga mark? Jag tror att detta är den avgörande frågan, dito Irak.Vem av er vill svara på detta?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-28 18:07:00
|
|
Lars Nilsson |
Nej, det är klart. Men här gäller det principerna. I Kongo finns det fn ca 18,000 FN-soldater som det inte skrivs om och beslut finns om att utöka styrkan med ytterligare 3,000. FN har varit där i sådär 50 år utan synbart resultat. Någon som kommer ihåg Sveriges tidigare engagemang? Med flyg och allt. Jaha, vad utmynnade då allt detta i? Inget är svaret. Och så fortsätter det!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-28 18:09:00
|
|
Lars Nilsson |
#2. Enligt de senaste opinionsundersökningarna man gjort hur man nu gör dessa? är stödet för de utländska trupperna rekordlågt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-28 18:51:00
|
|
Lars Nilsson |
Intessant vad gäller Kongo är att inte ensmassmediavänstern har några synpunkter. Trots att det är en av FN dyrbaraste och mest omfattande operationer. Kan det bero på att USA saknar trupper där?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-11-28 18:54:00
|
|
Lars Nilsson |
Ser att mitt svar # 3 avser inlägg # 1.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-11-28 20:04:00
|
|
Jocke/sourzial |
Jag minns väl Kongokrisen på 60-talet, eftersom min äldre halvbror var där. Har en "infödingskniv" som minne kvar från honom. Många av dem mådde inte bra efteråt, och så är det nu med. Att däremot blanda in "vänstern" titt som tätt, avfärda internationella aktioner, U-hjälp osv. betraktar jag som rätt meningslöst, även med något slags facit på hand. Att människan inte lär av historien är väl det man kan lära sig i så fall...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-11-28 20:40:00
|
|
Janne B |
Jodå Lars 3/ Jag minns att vi hade ca sex jaktplan därnere, så kallade flygande tunnor. Mycket vassa plan för sin tid. Sven >Jerring var nere ett par varv och rapporterade från marken och helikopter. Jag har flyttar runt mycket och träffat f d FNsoldater över hela landet. Även sådana som bevakat Suez och Cypern. Många hade mått verkligt illa.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-11-28 20:49:00
|
|
Janne B |
Min Missionskyrka började bygga små sjukhus och skolor där nere redan 1878. Betalt i kollekten av fattiga människor. Tiotusentals har fått vård och skolning. / Inte mycket av detta lär finnas kvar för olika stamgrupper i de två Kongostaterna har bränt ner det mesta under de senaste 20 år av inbördes strider.Att bygga upp igen just nu är rätt meningslöst. Det kan vara nedbränt nästa år// Hörde i radion att det mesta som vi skattevägen bekostat i GAZA har bombats sönder o samman av Israel i olika omgångar. Även där handlar det om skolor,vård, vattenverk och annan infrastruktur. Vi har nog satsat 100 miljoner på Gaza men i dag är ca 90 av alla företag utblåsta -sa radion i går. / Israel skulle bli demokratins skyltfönster men ...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-11-28 20:54:00
|
|
Lars Nilsson |
#7. Tjaa, tyvärr kan man nog avfärda de flesta FN-aktioner med undantag för uppdrag rörande iakttagande av vapenvilor. Och vad gäller FN:s uppdrag i Kongo under 50 år och nu med en av de största insatserna någonsin i FN:s historia kan jag inte annat än förundras över "vänsterns", så i vanliga fall, kritiska synpunkter på militär närvaro i U-länder, totalt saknas. Av det drar jag slutsatsen att det beror på att USA inte finns med i någon betydande utsträckning. Märklig åsikt. Kanske det. Åtminstone i Sverige!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-11-28 20:59:00
|
|
Janne B |
Lars Visst är det av intresse att studera när olika politiska grupper ryter resp jamar med...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-11-28 21:03:00
|
|
Lars Nilsson |
forts#10. Däremot har vänstern helt rätt i att vi skall lämna Afghanistan. Men det är mer tur än skicklighet vad gäller omdömet. Annars har alla partier utom v, vad jag vet, tom godkänt den senaste, i november utökade styrkan i Afghanistan.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-11-29 16:42:00
|
|
Lars Nilsson |
Själv tycker jag det är märkligt att den svenska upptrappning har genomförts utan någon vidare debatt. När man tog det senaste beslutet, bara för någon vecka sedan, klubbades det igenom rekordsnabbt i riksdagen. Alla tycks vara ense om att vi skall hjälpa landet, även v, som dock motsätter sig trupper där. Finns ingen som helst anledning att ge hjälp vare sig i form av pengar som går direkt ned i fickan till en genomkorrupt regim eller trupp. Ingendera har nu under flera år visat sig fungera. Ett iof vanligt fenomen när det gäller FN-aktioner eller u-hjälp.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-11-29 18:26:00
|
|
Jocke/sourzial |
13 Det är så mycket som är märkligt här i livet Lars N. Det är visst den mänskliga faktorn som ligger bakom... Att vi aldrig slutar hoppas, över oss själva, eller över vår förmåga att hjälpa eller påverka andras situation. Antingen det gäller att "sprida västerländsk demokrati", eller att hjälpa civilbefolkningen där det förra inte lyckats. Så vad är ditt alternativ?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-11-29 18:46:00
|
|
Lars Nilsson |
#14. Jo, efter ett långt liv med besök i många länder, har även jag fattat, att livet är märkligt. Men vad gäller Afghanistan är alternativet, som jag framhållit, att dra sig ur. Rent patetisk men inte helt förvånande när det gäller norrmännens omvittnat dåliga omdömevar det att ge Obama Nobels fredpris i ljuset av att han beslutat ökat USA:s trupper i landet med närmare 100 procent jämfört med Bush. Var det inte Bush förresten som var så hemsk och ville ha USA-trupper överallt? Åtminstone tyckte jag jag mig förstå att det var den allmänna åsikten i Sverige. Men jag kanske läste på dåligt?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-11-29 18:58:00
|
|
Jocke/sourzial |
Du läser nog rätt, Bush var alldeles riktigt en typ för sig själv som sällan läste visst. Men mot invasionen av Afganistan fanns det väl mindre opposition? Al qaida var där, och Sovjet hade varit där Och USA. Antagligen vill man därför ge landet och dess folkk en chans till
är, det sista chansen för Afganistan. Ett härligt land som jag rest runt och vet en del om. Antagligen vill man därför ge landet en chans till. Obamas åsikt om detta var väldigt tydlig, både innan presidentvalet och Nobelpriset. Det läste väl du också?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-11-29 18:59:00
|
|
Jocke/sourzial |
Beklagar slarvet innan klicket, men det går nog att läsa! Hoppas jag.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-11-29 20:02:00
|
|
Lars Nilsson |
#16. Tjaa, chans var ordet. 100 procent mer trupper. Men vad jag har förstått har han numera fått kalla fötter och har funderat några månader på en ny strategi. Okänt vilken.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-11-29 20:22:00
|
|
Patrick G |
Helt fantastiskt att finna mig på exakt samma sida som Lars, och dela hans argument om Afghanistan helt och hållet - fast han säkert tycker att det bara beror på något oerkänt USA-hat. Ang. avsaknaden av debatt här i Sverige: det beror på 2 saker: Det ena är att svensk press är ett fullständigt skämt, Grönköpings Veckoblad från början till slut. Det andra är naturligtvis att vänstern har sväljt Obama-hypen med hull och hår. Hur skulle en Nobel-fredsprisvinnare kunna göra fel? Underligare är varför fler av Lars vänner på högern inte reagerat som han? Kan det bero på att de är reaktionära motståndare till alla slags offentliga utgifter utom de militära? Det känns lika främmande för högern att vilja dra in på militära utlägg som det vore för vänstern att motsätta sig USA:s första svarta president - oavsett vilken bluff han visat sig vara.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-11-29 21:38:00
|
|
Jocke/sourzial |
19 "Hur skulle en Nobel-fredsprisvinnare kunna göra fel"? Konstigt "argument" eller vad det nu skall föreställa. Det vet man väl f.ö. att det blivit en hel del "fel" med fredsprisen efteråt, ett antal gånger. Men besluten om Afganistan har väl inget med det att göra? Skulle tro att man vill försöka ett tag till, samtidigt som man trappar ner i Irak. Finns nog inget tvärsäkert tips på området.
|
| |