|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-25 15:47:00
|
|
Christian Hasselberg |
En tänkvärd artikel och samtidigt skrämmande att vi inte kommit längre. Med tanke på Debatt-tävlingen här på Sourze: Tror du att kvotering hade varit en bra lösning på problemen du beskriver?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-25 15:47:00
|
|
peter horal |
väl skrivet.Isverige är ett utländskt namn ett större "problem" än i tex. usa. I mitt yrke är situationen likadan som den du beskriver
mvh
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-25 15:55:00
|
|
Juanita Zanetti |
KUL att du skriver igen. Den här artikeln är bra från första till sista bokstav och visst har du helt rätt. Vad gör man åt ett sådant problem? Svårt att svara på men det kommer förmodligen att bli bättre, får vi hoppas. Du är som en nätsyster för mig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-25 20:32:00
|
|
Invandrare |
Håller helt med dig i allt du skriver. Upplever samma förutfattade och nedvärderande handlingar som du. Det formar hela ens liv faktiskt...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-28 13:46:00
|
|
Fredrik Brandberg |
Affärsidé! Den allra mest lönsamma idén måste vara att samla alla underbetalda kvinnor och invandrare, som ju besitter en oslagbar kompetens, och köra igång ett eget företag. Dessa grupper kan ju genomföra ett bättre jobb till 75 av lönen för svenska män. Det som egentligen krävs idag är kompetens, det kan ingen förneka. Tänk vilken framgång! Nå, var är entreprenören?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-29 00:28:00
|
|
kafir i Malmö |
Snälla nån, I Tyskland finns det 7-8
miljoner muslimer och tyskarna måste ändå rekrytera hinduer och buddister för att få kompetens.
Här blir det bara löjligt att antyda
rasism. Så även i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-10-29 01:16:00
|
|
Trött gnälliga utlänningar!!!! |
En utbildning är ingen garanti för jobb,många goda yrkesmän t.o.m.svenskar går arbetslösa,vet du inte det?
Varför är du i detta hemska land,jag tror inte svenskarna tvingar dig,men det är inte ovanligt att tex.flyktingar
tackar för svenskarnas uppofringar med att kalla dem rasister osv.
Tröttsam följetång med alla dessa
"superpräktiga" invandrare som
blir så illa behandlade av hemska Sverige, men det går ju lämna svenskarnas hemska och
diskriminerande samhälle.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-10-29 01:31:00
|
|
Sören |
USA är ett förhållandevis mycket ungt land och jag ser inga paralleller med Sverige där. Varför tror du att en utbildning betyder att du skall få jobb överallt? I USA skrev du ju själv att parollen i början på 1900-talet var "Låt alla komma". Har du hört nåt liknande här i Sverige? Finns det nåt bevisat behov av invandrad arbetskraft som inte det ligger lömska multikulti tankar bakom?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-10-29 01:32:00
|
|
Sören |
USA är ett förhållandevis mycket ungt land och jag ser inga paralleller med Sverige där. Varför tror du att en utbildning betyder att du skall få jobb överallt? I USA skrev du ju själv att parollen i början på 1900-talet var "Låt alla komma". Har du hört nåt liknande här i Sverige? Finns det nåt bevisat behov av invandrad arbetskraft som inte det ligger lömska multikulti tankar bakom?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-10-29 02:02:00
|
|
Lina |
Vore det inte bättre att arbeta bort brytningen om den är ett hinder? Jag har full förståelse för att man kanske inte vill ha en advokat med brytning. Man kan luras att tro att advokaten inte kan alla ord eller korrekt terminologi. Är det verkligen så väldigt konstigt?
Det finns snabbkurser för att bli av med brytning. Satsa på en sådan!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-10-29 14:55:00
|
|
Aake Traak |
Du har nog en naiv uppfattning om USA. Mellan 1891-1943 var Ellis Island en mottagningkontroll och kontrollstation för immigranter.
De som ratades fick åka hem igen.
Analfabeter och sjukliga alltså.
Fram till 1955 var ön en karantän för illegala invandrare.
Att du kommer tillkorta i dina anställningsintervjuer beror knappast här i Sverige på din härkomst, utan på din egen attityd.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-10-29 23:11:00
|
|
Tomas Engman |
Väl skrivet! Jag håller med dig i ditt resonemang. Många arbetsgivare är omedvetet och i vissa fall också tyvärr väldigt medvetna om sitt urval till nackdel för arbetssökande med invandrarbakgrund och namn. Väldigt bra och VIKTIGT ämne...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-10-30 02:55:00
|
|
Souensken |
Visst är det säreget att, när man just avslutat en debatt om utländska läkares språktester och hur synd det är om dem som förväntas kunna vårt modersmål, så råkar man av ren otur på ännu en typ vars största intresse tycks vara att gny över Sverige och hur bra det är i USA. Innerligt trött på sådana rekommenderar jag en omgående flyttning, endera till USA eller, ännu hellre, tillbaka dit du kom från.
Tack på förhand...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-10-30 19:52:00
|
|
Harald |
Typiskt för svenska myndighets-
bortklemade invandrare när de
möter samma verklighet som infödda svenskar!
|
| |