Vart tog det goda samtalet vägen?

Den här tråden diskuterar artikeln Vart tog det goda samtalet vägen?.
Inlägg #1: Postat: 2009-11-18 08:37:00
Ronjas matte
Tvärr måste jag säga att det som du skriver är både riktigt och skrämmande. Den "nya tekniker" är jätte bra i många sammanhang, t.ex. som jag använder den just nu. Men vi tappar kontakten med varandra på ett bättre och mer engagerat sätt. För att göra detta måste man reflektera och aktivt ta del av ett samtal och därmed lyssna in varandra. För detta krävs också att man tränar dagligen, men ger så mycket mer. Vill gärna ge dig ett lästips "Jag har solen i ansiktet så jag ser inte vad du säger"
Risken är mycket stor att en ny pandemi kommer att spridas; Ensamhet, skulle jag vilja kalla den.
Inlägg #2: Postat: 2009-11-18 13:49:00
dissidenten
Tack för en fin och läsvärd artikel.
Människor är ensamma flockdjur. Det mest betydelsefulla ord vi har i vårt språk är ordet ”varför?”. Vi använder det för sällan!
Din text tenderar en gammal och aktuell problemställning:
”Folket styr. Ja visst, men vad är det för krafter som styr det folk som styr”? Vi är ockuperade och är helt utan vilja till att kämpa oss fria. ”Varför”?
Inlägg #3: Postat: 2009-11-18 18:43:00
avicenna
vi lever i en materialistisk,ytlig värld där prylar är det enda som har något värde.
Inlägg #4: Postat: 2009-11-18 20:28:00
Leif-Arne
Vad som har värde eller inte är väl individuellt. De värde många av oss sätter på en del av våra relationer är högt. Att allt skulle vara materialistiskt idag är mer en cliché än ett oomrunkeligt faktum.
Laddar...