Inlägg #1: Postat: 2009-11-21 13:02:00
|
Jocke/sourzial |
Förre aktiegurun Laszlo Szombatfalvy varnar för globala megaproblem i Dagens Industri 20 nov. Han är inte den enda: Klimat, miljö, fattigdom, och politiskt våld. Dessa hänger ihopa. Det behövs ett överstatligt neutralt organ för att motverka och lösa problemen som ligger framför oss menar han. Och kriserna är här redan nu som bekant. Det behövs riskbedömning, hur stor risk och konsekvenserna. Allt det här har jag själv berört vid olika tilfällen. Står även om detta på MSN idag.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-21 13:06:00
|
Jocke/sourzial |
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-21 13:17:00
|
Allt Går |
Han kanske köpt på sig en post i Al Gores klimatbolag?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-21 18:53:00
|
Jocke/sourzial |
3 Al Gore nämns väl inte här, heller? Öh, men skulle han ha manipulerat Merkel, Sarkozy, Obama, Reinfeldt och alla andra, och hela nästan internationella forskarsamhället?
Om man lider av Al Gore-fobi så KAN ev. George W Bush ha ett verksamt motmedel. - Bluffa med siffror, fakta och annat, och du KANSKE blir av med Al Gore-nojan? För ett tag. Fast biverkningarna från Bush-medicinen kan bli ännu värre, som bekant.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-22 16:57:00
|
Ratatosk |
Din såkallade guru är själv problemet menar jag.Orsakerna till de problem vi har att hantera kommer inte från nationalstaten,utan tvärtom,de krafter som försöker upplösa densamma.Överstatlighet är antidemokrati.Finansfolket kan inte lösa några problem,de skapar problemen.Nihilismens prästerskap. mvh
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-11-22 17:31:00
|
Jocke/sourzial |
Han har inte själv utnämnt sig till "finansguru", och han tröttnade alltså efter stora framgångar på aktiemarknaden. Läs länken om du ej gjort det. Finns det problem? Då så, och de tenderar att upprepas redan, av finansfolket, precis. Men varför skulle just nationalstater vara oskyldiga, tror du det finns vattentäta skott mellan finans och stat? I USA, Europa, KINA, Sverige? "Överstatlighet" i sin bästa mening är nödvändigt samarbete, som nu i klimatfågan och i en mängd andra frågor/organ, inför gemensamma världsproblem. Orsakade av företag, stater, människor. Att det skulle uppstå en "global dikatur", visst risken finns. Men risken genom defaitism och att låta nationer göra lite som de vill inför globala problem, den är väsentligt större och är rena 1800-talet. Läs länken!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-11-24 16:33:00
|
Ratatosk |
Tack,jag har läst länken.Samarbete när det gäller tex klimatproblemen är vettigt,vad jag reagerar emot är begreppet "överstatlighet".Om du kikar lite på ekonomisk historia så kan då se att det är en evig upprepning.De krafter som ligger bakom begreppet "överstatlighet" har helt andra visioner än de som syns.Fåtalet vinner på det.Klimatet är bara en förevändning för annat.Kolla upp bankernas verksamhet de senaste femhundra åren,vem,vilka är ägarna?Vem arbetade Adam Smith för?
Vem arbetade John Stuart Mill för?I vilken tid levde de?Vem tjänar på deras tankar?Folket?hahahaa
|
|