|
Inlägg #1: Postat: 2009-10-21 11:40:00
|
|
Pia K |
Vi har kommit långt bort från ett samhälle, där vi VILL vara hemma och sköta våra barn.Kvinnor av idag tycker att man måste jobba för att bli jämställd och utgår från att hemarbete är underskattat. För mig är hemmet en viktig plats och även omvårdnaden av våra barn. Ska män och kvinnordela på det ansvaret, kommer allas jobb i kläm. Även männens. Var har kvinnans intresse för hemmet tagit vägen?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-21 13:51:00
|
|
paedrigh |
Är så trött på detta tjat om att det är en kvinnofälla. Vårdnadsbidraget är ett alternativ som står fritt att använda för den som så önskar. Det är väl förhoppningsvis ingen kvinna som blir tvingad att ta vårdnadsbidraget och om det förhåller sig på det sättet på något håll finns där andra problem som skulle behöva lösas på annat sätt. Själv tar jag gladeligen emot vårdnadsbidraget och kombinerar det med arbetet i egna firman webbdesign och datorsupport samt arbetet som deltidsbrandman. Går alldeles utmärkt för mig som man att stanna hemma med min son instället för att skipa iväg honom till något underbemannat dagis. Tjo!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-21 14:04:00
|
|
paedrigh |
Bäst att tillägga: Jag är MAN!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-21 20:28:00
|
|
razaha |
Jag är fullt medveten om att jag kommer att få på moppo nu, men är det inte så att barnen hade det bättre förr när mamma var hemmafru och alltid fanns till hands för sina små. Jag hade fördelen att ha mamma hemma tills jag var tretton och har många gånger tackat henne för det. Visst tappar vi pensionspoäng, men tror ni att vi överhuvudtaget får någon pension om en sisådär 20 år. Då har nog vår regering hittat ytterligare något kryphål för att slippa. Jag tror att vi måste gå tillbaka till grunden till alltihop, dvs bo i stora hus där även farföräldrar och morföräldrar bor, för att ge barnen chansen att lära känna de äldre, inte se dem som en främling som då och då hälsar på. se på utlänningarna hur de gör.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-21 20:40:00
|
|
Jannefrisinnad |
PÅ vikingatiden hade vissa släkten Långhus - där minst tre generationer bode med sina kreatur.På 1800 talet var det inte ovanligt att folk o fä bodde i samma hus med en liten vägg emellan. Så kunde kor o getter värma upp folkets rum också.Praktiskt men inte lukfritt o flugfritt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-22 09:21:00
|
|
Lena Olsson |
Det var en helt annan atmosfär i bostadsomrâdena när jag var barn och mammorna var navet i familjen.De tog mindre arbeten och lärde sej hushâlla med slantarna.Barn och äldre hadde ett bättre nätverk.Det kallar jag livskvalite.Kanske man fick mer för pengarna pâ nâgot sätt?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-10-22 09:41:00
|
|
peter_ |
Vi borde ta bättre hand om våra äldre anhöriga. Jag önskar att jag kunde ha plats för barnens mor-och/eller farförldrar på deras ålders höst. Staten borde snarare försöka underlätta än att försvåra att ena partnern väljer en hemmaroll. På dagens arbetsmarknad så spelar fysisk styrka liten roll, så jag skulle tro att det skulle bli ganska blandat med hemmamän och hemmakvinnor. Dock är det upp till resp par at bestämma och 50 fördelning är inget mål med egenvärde.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-10-22 10:19:00
|
|
steno/snabb |
Visst har du rätt men det är många kvinnor och en del män som efterfrågar det. Tidigare fick de a-kassa på deltid, nu har det begränsats, då blir vårdnadsbidraget i stället."Bondmoror" passar nog också på att få ett extra tillskott för sitt arbete
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-10-22 15:24:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Är barn bara något man ska ha som en i raden av statusprylar?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-10-25 17:24:00
|
|
Pia K |
#4 Ja, det är ju trist, att de gamla som har så mycket att ge de yngre, bara har reducerats till någon att hälsa på? man kan fråga sig vems fel det är? Jag är ju själv mamma och vet att på 70-talet var det inte populärt att ställa krav på barnen. Ville man hjälpa dem med läxor tex. sa skolan ifrån. Felet är att man tror att man måste ändra ett gångbart koncept hela tiden.En mamma är ju alltid en mamma i normala fall sen finns det ju avarter av båda könen. Man kan inte ändra konceptet man /kvinna tycker jag. Förståelsen mellan könen kan man påverka, men inte sudda ut gränserna mellan könen, för att få en likartad individ. Vi har ju inte ens samma uppgifter, män och kvinnor. Hur trist det än är att behöva påpeka det:-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-10-26 08:34:00
|
|
razaha |
Den absolut viktigaste frågan tycker jag är hur vi vänder på den här negativa trenden som finns nu?
Alla dessa ungar som i tidig ålder springer ute nätterna igenom medan föräldrarna tror att de ligger hemma och sover sött i sin säng, eller bara struntar i hur det är. Det är vi föräldrar som har högsta ansvaret för barnen, inte skolan eller kommunen. Att få barn innebär ett långt ansvar som man inte kan frånsäga sig. Har det inte gått lite väl mycket prestige i att alla skall vara jämställda osv? Och vad gör vi kvinnorFör det finns fler än jag som vill vara hemma med barnen tills de klarar av att sköta sig själva? Vi som vill ägna vårt liv åt att fostra barnen vi kämpat för att få och inte lämpa av dem som en säck potatis till dagis, fritis mm.
Vad gör vi?
|
| |