Matematikens räddning

Den här tråden diskuterar artikeln Matematikens räddning.
Inlägg #1: Postat: 2009-10-07 14:36:00
JannesBlogg?
I morse då jag låg o slölyssna på radion så sa de att eleverna mera sysslade med armbrytning än matte på lektionerna...Så det verkar vara dags att en räddare träder fram...
Inlägg #2: Postat: 2009-10-07 15:25:00
Jocke - djuploggad
Skolinspektionen, ho ho? Kan de ens räkna ut hur man kan få motiverade pedagoger och elever? Jag läste någonstans att i en nära framtid så kommer dagens nationalekonomer att hudflängas för sina opportunistiska uträkningar! Se på Wall streeets totala mattefiasko! Och de har inte ens genomlidit svensk matteundervisning!
Inlägg #3: Postat: 2009-10-13 02:27:00
Sven Ingvar
Jag skrev en gång till skolinspektörerna och klagade på att politikerna i min kommunal anställt en hemskolelärare i arabiska att undervisa i matematik i min sons klass.
"Läraren" kunde inte tala svenska och ingen i klassen kunde arabiska.
När jag påpekade detta så skrev skolinspektören att "du ska inte tro att du har nåt för att du håller på å skriver".
Skollärarna sänkte min sons bra betyg som straff för att vi som föräldrar lade oss i -- och skolpolitikerna beslutade att min son skulle tvångsförflyttas till en invandrarskola långt bort från hemmet.
Min son heter dessvärre också Sven.
Inlägg #4: Postat: 2009-10-13 07:56:00
peter_
#3. Det där tror jag inte på! Jag noterar en ny signatur.
Inlägg #5: Postat: 2009-10-13 09:19:00
JannesBlogg?
3 Ja här krävs faktiskt bevis för att göra berättelsen trolig.
Inlägg #6: Postat: 2009-10-13 09:33:00
Jocke - djuploggad
3 Vi skall vara glada för arabiska matematiker annars hade vi tvingats sitta med romerska siffror och då kan man tänka sig hur det blivit att räkna med bråk!
Inlägg #7: Postat: 2009-10-13 11:51:00
JannesBlogg?
På svenska sjukhus tycks man ha stora svårigheter att räkna i procent och tiondelar och sånt. En del kan inte skilja på längdmått,ytmått och rymdmått. Då ligger vi risigt till. Den äldre generation kunde allt om dussin, tjog,gross, alnar, fot med mera. Men svärmor hade ingen aning om procent...
Laddar...