|
Inlägg #1: Postat: 2009-10-07 10:06:00
|
|
Janne B |
NEJ religion går inte att tro på, inte filosofi heller. Men din upplevelse av Gud och Kärleken går att tro på...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-07 12:15:00
|
|
Utforskaren |
Vad är äkta kärlek? Ordet kärlek används lite hur som helst, ungefär som ordet demokrati, som enligt mitt förmenande har som nu i moderna tider blivit till ett bindeord i de flesta sammanhangen. Att ge kärlek, kan endast den ge som har människans urkraft av försoning, som är den sanna äkta kärleken. All annan form av kärlek är konstlad och tillgjord.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-07 21:01:00
|
|
avicenna |
gud är en men religionerna många.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-07 22:07:00
|
|
Pia K |
Människan är förgänglig, men kärleken består. Det svåraste är att ge kärlek till den som mest behöver den, eftersom rädslan tar över. Rädslan att ge och inte vänta något tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-07 22:14:00
|
|
JannesBlogg? |
Avicenna/ man kan också formulera det som // Gud är en men människornas tolkning av Gud är mångfaldig...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-07 22:37:00
|
|
mhmh |
Jag tror på att det finns lika många vägar som passagerare. För MIG och är Kärlek min Gud och min ledsagare är Jesus, vad helst som får er att bidra med kärlek till er näste är något ni enbart vet och ännu viktigare känner.
Tack för kommentarerna!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-10-08 03:15:00
|
|
peter_ |
Vad menar ni med "Gud"?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-10-08 10:02:00
|
|
JannesBlogg? |
GUD är en slags vägran att gå med på att allt är en slump. Det finns inga fasta värden, sägs det. Gud är granne med Kaos men är inte kaos själv. Vad fanns före Big Bang?? Ingenting eller Guds skaparkraft? // Jag vet inte mer än andra jordevarelser om detta,,,men tankarna och känslorna har cirkulerat kring detta så länge jag minns.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-10-08 10:02:00
|
|
JannesBlogg? |
NU Peter fick du reda på allt ;-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-10-08 10:21:00
|
|
peter_ |
Tack Janne! Jag uppskattar ditt tankeväckande och seriösa svar. Jag ställde frågan därför att diskussioner om "Gud" för det mesta hoppar över vad man egentligen menar. Som i de flesta diskussioner så kommer man egentligen ingen vart om man gör så. Man vet inte riktigt vad man pratar om och personer med olika åsiter pratar nästan bara förbi varandra. Tro på vaddå?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-10-08 10:44:00
|
|
peter_ |
Som kommentar till din förklaring: själv tror jag att de centrala värderingarna kommer ur fundamentala, generella behov vi har som människor. Jag tror att vår självuppfattning är mer eller mindre fragmentarisk så det är svårt att se hur ett visst val eller handlande kommer att påverka oss. Många förändringar har mycket djupare effekt på oss än vad vi först tror, tror jag. Genom generationer så har våra förfäder gått igenom enorma svårigheter och lärt sig den hårda vägen. De värderingar som ligger implicit i vårt samhälle kan vara svåra att skönja ibland men förtjänar den djupaste respekt. Icke desto mindre kan de vara otidsenliga, baserade på felaktiga föreställningar osv, men som sagt bör behandlas med respekt. Jag personligen ser dock inget behov av att föra in en gud i resonemanget, bara isåfall som förklaring till hur människor har tänkt och uppfattat världen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-10-08 10:50:00
|
|
peter_ |
Kaostanken uppfattar jag som en koppling till det märkvärdiga att materien tycks påverkas enligt vissa bestämda mönster, "lagar". Det är mycket märkligt och jag törs hävda att ingen har en uttömmande förklaring till det idag. Likadant med BigBang. Som någon var inne på häromdagen så leder modern partikelfysik matematiskt till att det måste finnas fler dimensioner än vad vi känner till. Att tänka sig vad det skule innebära är inte lätt. Vetenskapen har med sina utgångspunkter gjort, för de flesta, ofattbara framsteg. Jag hoppas att man landar i lite mer "konkreta" idéer så småningom som är lättare att smälta. Dock ser jag ingen anledning att på det här stadiet blanda in en gud här heller. Det är mina reflektioner just nu.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-10-08 11:07:00
|
|
peter_ |
Dock, med risk att bli missförstådd, så finns det ett förhållningssätt till världen som Bertrand Russell beskrev i artikeln "The Essence of religion". Det är detta förhållningssätt som är det centrala i religiös tro, men egentligen inte förenligt med dogmatisk tro. Betrand Russell som var ateist var nog dock religiös i denna mening om man nu väljer att kalla detta förhållningssätt och tillstånd religiöst. Jag tycker det är missvisande att göra det, men en viktig insikt att det troligtvis, iallafall för en del troende, är detta tillstånd som är den egentliga kärnan. Om jag kunde skulle jag skriva en komprimerad översättning här på sourze. Den skulle nog kunna lösa begreppsmässiga knutar för många.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-10-08 12:27:00
|
|
JannesBlogg? |
PETER Jag är mycket tacksam till dig att du tar dig tid och ork att föra dessa resonemang.Jag behöver liksom ett bollplank för mina kusnaper, åsikter, känslor med mera. Så tack för dina bidrag här.SJÄLV har jag ett tag suttit och formulerat min egen TROSBEKÄNNELSE där jag utesluter viktiga delar av den gamla läran. Men jag vill inte såra folk så jag ska försöka hitta mjuka formuleringar,,,,
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-10-08 12:40:00
|
|
JannesBlogg? |
Jag sökte på / The Essence of religion/ och fann mycket att läsa. För mkt att läsa just nu men jag spara bland Favoriter för senare läsning
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-10-08 12:43:00
|
|
peter_ |
Nema problema, Janne! Jag tycker att det är fantastiskt att du och jag kan mötas och diskutera det här och vem som helst kan hoppa in om de vill. Internet är fantastiskt!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-10-08 12:46:00
|
|
peter_ |
#15. Jag fann den boken "The basic writings of Bertrand Russell". Eftersom jag refererat till den så många ggr så har jag letat efter artikeln på webben men bara hittat en del citat på engelska.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-10-08 14:15:00
|
|
Jocke - djuploggad |
Alltid intressant med lite mer djupsinniga tankar på sourze...Men svaren finner vi förstås ej, trots vetenskapens "Big Bang", eller religionens "Gud är av sig själv, ty han har sin orsak i sig själv." Så när man då coh då funderar lite på saken, och "inser" att både tiden och rummet rimligtvis måste sakna både början och slut...... Då känner man sig ju på gränsen till att blir lätt fnoskig.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-10-08 14:27:00
|
|
JannesBlogg? |
UTAN INTERNÄT skulle jag vara en mkt ensam man trots att jag bor ett stenkast från ett socialt torg.Nu sitter vi här och samtalar som om vi var gamla vänner - det säger lite om våra hjärnors kapacitet.Den väldiga förmågan att blixtsnabbt koppla in en kompis och sedan lika snabbt ut till förmån för nästa vettiga människa.Det händer att jag tackar Gud för att jag fick leva i denna tidsålder - trots att jag minns många fasor efter vägen. Samt glädjen över Berlinmurens rivning!
|
| |