|
Inlägg #1: Postat: 2009-10-02 12:25:00
|
|
Janne B |
Denna artikel har jag nästan väntat på...Här ska läsas. Om man söker på Spanien historia så får man en mkt bra skildring av Wikipedia om den muslimska erövringen. Man kan säga att kort efter Mohammeds död så hade Islam erövrat det mesta i Europa plus Afrika.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-02 12:57:00
|
|
Mulle123 |
Indikativt att det bara är kristna som skriver att Islam/muslimer och kristna kan samexistera?
Det hade varit intressantare med en troende muslim som går i mosken som författat något liknande.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-02 12:59:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Ja den här var väl bra! Tillsatsen längst ner borde du nog ta bort, den drar ner seriositeten. Problemet är väl delvis att folk tar text på allvar som det här ovannämnda :- Men jag menar att man tar tidningar på allvar. Och man tar Bibeln och Koranen på allvar. Där är vi, rent faktiskt. "Upplysningen" kommer/borde nog snarare att leda till sekularisering. Vilken fanns i mellersta östern nyligen som jag påpekade i går. Än till att man "kommer överens religiöst". Historien visar ju att ideologier splittras snarare än att smälta samman. De strikta politiska och reliiösa ideologierna behöver komma ner på marken genom upplysning. De har säkert behövts, men de har gjort sitt och bör återbördas som intellektuell och mental återvinning för nyare ideologiska kretslopp grundade på jordens och människans faktiska resurser.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-02 13:48:00
|
|
Leif-Arne |
#3 Kan ha en poäng där, tredje gången jag skriver om massmedial logik i samma text, två hade räckt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-02 13:51:00
|
|
Leif-Arne |
#1 Helt riktigt, där finns otaliga exempel på hur man bedrivit erövringskrig med religiösa förtecken, från båda sidor. Men där finns även exempel på hur religionerna under lång tid samexisterat utan krigshandlingar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-02 13:54:00
|
|
Leif-Arne |
#2 Det finns sådana texter, men media har en förkärlek för att lyfta fram provocerande uttalanden. Dessutom finns det en lika stor spännvidd inom islam som inom kristenheten, det är lika stor skillnads melan en wahabit och en sufist som mellan en pingstvän och en katolik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-10-02 16:14:00
|
|
mats hägglöf |
ABRAHAMS BARN! Abraham från Ur i Kaldéen är vår mest kände utvandrare.Någon amerikakoffert medförde han inte,däremot en tro och en förtröstan.Med honom utvandrade även religioner.Sonen Jakob,sedermera med namnet Israel,blev via sina 12 söner stamfader för folket med samma namn. Vad säger då Koreanen om Abraham Ibrahim? Bland annat att han är en Guds vän,han var den förste som förstod att det finns en enda Gud."Abraham" heter det i sura 3:67, "var varken jude eller kristen - han sökte och fann den ursprungliga tron".I Koranen 2:130 står att läsa: "Vem, utom den tanklöse,den lättsinnige,vänder ryggen åt Abrahms barn?" I likhet med politik och litteratur är religion en form av mänsklig verksamhet,styrd av känslor. Därför behöver vi olika religioner. Är vi detta till trots i visioner och drömmar alla Abrahams barn?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-10-02 16:17:00
|
|
Janne B |
Tack L-A för denna ideologiska genomgång av Koranen och Bibeln. Din artikel är mycket teologi och kanske filosofi. Det är viktigt att det lyfts fram och du är väl en av de få som klarar det. // Mitt intresse är mer historia och jag kan inte komma ifrån att redan under Mohammeds levnad erövrades Arabien och sedan i mycket snabb takt hela Orienten,Nordafrika,Spanien och Balkan. Det senare kallades Ottomanska riket. Jag har lagt ner någon timme nu på att söka Historia på de flesta av dessa länder. Det var delvis repetition men mkt var också nytt för mig.// Frågan är ju dock vilken relevans som historien har för Islams utveckling i Europa just nu? Men jag vet att kunskapen om Islams erövringar är nära noll hos svenska folket. Vad vet våra invandrade muslimer om Europas historia?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-10-02 16:21:00
|
|
Janne B |
OM NU Abraham och Jesus m fl var och är högt aktade inom Islam - varför drog då Mohammed igång en helt ny? religion?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-10-02 16:22:00
|
|
Leif-Arne |
#7 Tack för ditt inlägg, visst har vi mer gemensamt än vad man först vill tro, bra vi inte fixerar oss på olikheterna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-10-02 16:25:00
|
|
Leif-Arne |
#9 Bra fråga, undrar om inte de såg sig mera som arvtagare än nyskapare. Spekulation! Analogt så såg väl de förtsa kristna sig inte som kristna utan judar, i en pågående religiös process.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-10-02 16:32:00
|
|
Leif-Arne |
Min slutsats är att religionen måste få vara envars privatsak, rätten att utöva religion en rättighet som begränsas enbart då en religiös tillämpning innebär en annan människas ofrihet. Staten skild från samfunden, så som Baruch de Espinoza skissade på sin ideelstat i 1600 talets Amsterdam uttryckt i Tractatus theologicopoliticus. I den skriften vill han uppvisa, att tankefriheten strider varken mot statens rättsordning eller mot religionens intresse. Staten har att befatta sig blott med de yttre handlingarna, och religionen består inte i vissa dogmer, utan i kärlek, rättrådighet och hängivenhet åt Gud. För detta blev han för detta lyst i bann av sin församling
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-10-02 16:39:00
|
|
Janne B |
Religionen en privatsak är ju idealtillståndet? som nästan aldrig uppnåtts, "Gå in i din kammare och bed". BED OCH ARBETA var ett uttryck som jag lärde mig tidigt. // VÅRT folkhem övertog många av de funktioner som varit kyrkans i tusen år. Många kyrkor lade ner sin sociala verksamhet utom Frälsis. Men nu ropar åt samhället på kyrkornas sociala insatser. Diakonia och "Hela Människan" behövs överallt!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-10-02 16:49:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Det som ofta slår en är hur religion och maktpolitik kombineras. Då funderar jag ungefär som: vad är hönan och vad är ägget? Är maktpolitiken initierad av teologiska dogmer, eller är delar av den tillämpade uttolkningen av religiösa urkunder präglade av en maktpolitisk kontext? Jag tror det ligger nära till hands att föreställa sig hur en religion anpassas för att stöda maktpolitiska strävanden. T.ex. påbudet att göra alla människor till lärjungar behöver ju inte nödvändigtvis tolkas så att man skall göra det med vapen i hand Korstågen, där fanns helt klart en bakomliggande agenda av rent politisk karaktär. Utan för mycket på fötterna gissar jag att samma gäller t.ex Turkiets expansion. Erövringskrigen var nog inte primärt ämnade att tvångsvägen göra de erövrade folken till muslimer.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-10-02 17:16:00
|
|
Ralph Haglund |
Jag är nog pragmatiker. Steg 1 Sunnis och Shiiter slutar massmörda varandra. 2 Låt kristendomen välkomnas i Saudiarabien. sen får vi se.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-10-02 17:24:00
|
|
Leif-Arne |
"sen får vi se" Uttalar du dig inte för egen del, vem mer är du talesman för?
|
| |