|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-29 16:14:00
|
|
Linda85ologgad |
Jag vill än en gång upprepa det som stod i domen: "Kriminalvården har sammanfattningsvis bl a anfört: *namn* har ett uttalat behov av vård för att komma tillrätta med sin problematik. Frivården har utrett möjligheterna till kontraktsvård. Någon plats har dock inte kunnat beredas inom en överskådlig framtid." Det finns även att läsa att Frivården inte tror sig kunna få någon socialtjänst att betala vård, då min pappa endast vistats kortare perioder på de orter han bodde på. Men frågan är om man ens försökte få någon ansvarsförbindelse från Kirunas sociala myndigheter?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-29 16:29:00
|
|
Linda85ologgad |
Dessutom skulle jag vilja förtydliga det som jag redan tycker framgick i min artikel: att flera myndigheter har ansvar för att personer som dessa får vård. Det handlar inte bara om Kriminalvården, utan även om Psykvården och de sociala myndigheterna. Det måste finnas något bättre sätt att samspela på.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-29 17:20:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Det är ju möjligt att A-M G drivs av god vilja som person. Men ingen kan väl förneka, annat än de redan frälsta, att den offentliga sektorn i allmänhet, och krimininalvården i synnerhet, till stora delar saknar intresse, kompetens och resurser för att förbättra för de som hamnat snett. Eller om det nu är själva avsikten att en viss del män skall stå till tjänst för att hålla systemet igång. Ja till förmån för de anställda och deras löner, inom delar av den offentliga sektorn alltså.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-29 17:35:00
|
|
Utforskaren |
Kriminalvård behövs även om den dominerar. Men vård om brottsoffren talas det lågt om. Är det så att brottsoffer klarar sina psykiska men, utan professionell hjälp. Enligt mitt förmenande skall koncentrasionen sättas in på brottsoffren och skurkar och banditer ska ta sitt straff utan dalt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-29 18:53:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Hur illa vi än tycker om de som begår brott och med all rätt, särskilt hemska brott, så måste man se orsakerna bakom. Av presumtiva orsaker, för att kunna förbättra läget och sänka brottsfrekvensen OCH minimera antalet brottsoffer. ADHD anses numera ligga bakom en del, också sociala förhållande. Brottsoffer har fått mer uppmärksamhet, men det finns definitivt mer att göra. Och glöm inte: Ett brottsoffer som inte uppmärksammats kanske? idag kan bli en brottsling i morgon, just därför! Orsak och verkan. Men du kanske är överens med Leif-Arne och hans moraliserande "defekt-teori" utan varken analys eller vettiga förslag? Intressant! Jag kan ge länkar!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-29 19:08:00
|
|
JannesBlogg? |
Jocke Femman kan jag nog ställa upp på, ungefär så har jag tänkt som socialarbetare under 40 år. Dispyter du har med andra får ni reda upp själva.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-29 19:19:00
|
|
Jocke - halvloggad |
6 Lägg dig då inte i dom! "Det börjar med en knappenål och slutar med en silverskål." Religiöst ordstäv. Att uppmuntra eller se genom fingrarna med dåligt beteende, påhopp eller avslöjade anonymitet kan legitimera en "knappenål". Men det här blir väl för djupt för dig kanske.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-29 19:25:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Funderar på om man skulle göra en socialDarwinistisk analys över sourze och konstellationerna här. Darwin kom ju fram till evolutionsteorin på Galapagos genom studier och jämförelser av finkarnas utveckling där. "Dårfinkarnas evolution i cyberrymden ur socialdarwinistiskt perspektiv" kunde artikeln heta. Vad tycks?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-29 20:08:00
|
|
JannesBlogg? |
UTMÄRKT Jocke 8/ Jag hörde samma fördrag som du i dag. Även om jag nu hört samma sak några ggr förut. /Utan evolutionsläran går det inte att förstå biologi alls,// JA skriv på du - det kan bli intressant!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-30 10:10:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Mycket märkligt Janne! Jag hörde inte, och kände ej till föredraget i går på dan! Sedan slog jag på 23-nyheterna och så kom "vetenskapens värld" om fåglar, aha, jag gillar ju sådana. Och i programmet om revolutionerande forskning om Darwinfinkar och hur snabbt evolutionen kan gå! Men i mitt inlägg 8 hade jag ingen aning om detta program!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-30 10:15:00
|
|
JannesBlogg? |
Jocke Det finns märkliga sammanträffanden och jag vet att du kan mycket och har stora intressen. Tänka sig att en blott 25 årig Darwin åkte med ett sjömätningsfartyg. Han klev i land på minst tre öar med en medarbetare. Medan gänget i övrigt seglade runt flera veckor o lodade djup för att göra kartor - säkra leder.Han gjorde en massa iakttagelser av stort värde - men som var för banala för andra. Ty så funkar ett geni.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-30 10:16:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Men detta passar ju som hand i handske med min egen forskning över konstellationerna bland oss DårWinfinkar här på sourze. Och den snabba evolutionen här, beträffande speciaalisering och revir hos de olika "raserna", ja grupperingar, ibland med bara en enda individ. Som hos undertecknad...Sourze, ett evolutionärt experiment för Dårwinfinkar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-09-30 10:19:00
|
|
JannesBlogg? |
Jag har med förvåning suttit i timmar vid Ölandsbron och sett hur olika slags and-fåglar tar sig förbi bron på så olika sätt. En del flyger under bron utan minsta tvekan och andra över bron utan minsta tvekan. Men jag har också sett hur flockar rundar bron inåt land innan de flyger vidare.Ganska obegripligt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-09-30 10:22:00
|
|
JannesBlogg? |
Jag har stått vid södra udden och sett rödhakar totalt utmattade nödlanda framför mina fötter. Sedan bara legat stilla på parkering utan att bry sig om bilar. Först efter ca 10 minuter så har börjat röra sig igen.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-09-30 10:25:00
|
|
JannesBlogg? |
För 15 år sedan var jag med om fågelmassaker i Dalsland. Jag körde bil norrut mot ett mötande snöoväder. I hjulspåren efter lastbilarna satt hundrtals nödlandade flyttfåglar som efterhand blev mosade av nya lastbildhjul. Jag kunde ju i någon mån väja undan. Inga fåglar landade i den dm djupa snön Bara i spåren. Det var så sorgligt att se...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-09-30 10:31:00
|
|
Leif-Arne |
#15 Det är trist att behöva se sådant, likväl så kommer det nya fåglar sedan. Räven och kråkan fick väl äta sig mätt den dagen åtminstonde. Dottern har med tiden även kommit att engagera sig för bl.a. fåglar. Dock med sin egen stil, i våras var hon med fältbiologerna på södra Öland iförd rödprickiga stövlar och klänning.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-09-30 11:40:00
|
|
JannesBlogg? |
Caroline af Ugglas har infört nytt naturmode...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-09-30 11:50:00
|
|
Leif-Arne |
#17 Tänkte inte på det. Rätt intressant är ett projekt som hon och en väninna håller på att dra igång där finns många fler för att bevara Sveriges enda korallrev i Kosterhavet.
|
| |