Att leva på existensminimum

Den här tråden diskuterar artikeln Att leva på existensminimum.
Inlägg #1: Postat: 2009-09-30 14:49:00
Leif-Arne
Ingen blir lycklig av pengar, å andra sidan kan man bli olycklig av brist på pengar. Som Francoise Sagan skrev; Jag gråter hellre i en Jaguar än i en Volkswagen.
Inlägg #2: Postat: 2009-09-30 15:04:00
Thomas L. Aabo
Kämpa på. Starkt av dig att skriva om det. Inte många i den sutuationen som gör sig hörda.
Inlägg #3: Postat: 2009-09-30 15:29:00
Janne B
JUST NU förstör Försäkringskassan livet för 10 000 tals svenskar för många år framåt - för att de inte utbetalar de pengar som folk har RÄTT TILL I TID. FK pengarna brukar gå att leva på. Men socpengarna är oftast mycket mindre. Jag anser att det är ett GROVT BROTT att FK inte sköter sina utbetalningar varje månad - så att berättigade människor kan betala sin hyra och andra räkningar i tid. Statens Fogde förföljer människor hur länge som helst för att STATENS FÖRSÄKRINGSKASSA inte betalar som de ska. Jag kan inte fatta att detta bara kan fortgå årtionde efter årtionde. Jag träffa på sådana ärenden på jobbet redan på 1960 talet. För en timme sedan var jag på banken i ett liknande ärende. Vårt samhälle blir både bättre och sämre. På detta område ser jag inget tillfrisknande. Jan Brunnegård socionom
Inlägg #4: Postat: 2009-09-30 15:41:00
Leif-Arne
#3 Det är skrämmande hur illa FK servar de vilka betalat en slags försäkringspremie i.e. avstått löneutrymme via arbetsgivareavgifter till en sjukförsäkring. Otalia omorganisationer och puckat ledarskap har omvandlat FK till en synnerlig dysfunktionell organisation. Öppna upp för konkurrens inom sjukförsäkringssektorn, ingen kan rimligen utföra arbetet sämre än idag. Länk: sourze.se
Inlägg #5: Postat: 2009-09-30 16:22:00
Jocke - halvloggad
Så det är fel på försäkringskassan, och det är fel på Socialen, enligt två artiklar idag. Skall vi stanna där eller kan det vara fler fel någon annanstans? I den offentliga sektorn? Och kan felen vara "strukturellt" betingade? På vad vis då? Var ligger problemen, orsakerna? De är ej privat konkurrensutsatta? Privatisera fängelser också, där man kan låsa in folk konkurrensmässigt till minsta möjliga kostnad? Som i USA?
Inlägg #6: Postat: 2009-09-30 16:24:00
Leif-Arne
#5 Feminismens fel?
Inlägg #7: Postat: 2009-09-30 16:40:00
Jocke - halvloggad
5 Statfeminismens fel snarare. Eller medias. Att rikta all kritik mot män och manssamhället, helt riktigt i många fall men inte kunna kritisera kvinnosamhället och kvinnor "strukturellt" blir naturligtvis helt tokigt. Samt dessutom en chauvinistisk björntjänst mot kvinnor, utförd inte minst genom flata manliga politiker. Dessutom utestänger detta system en rimlig balans önskvärd hos just myndigheterjämställdhet", genom att män inte känner sig helt motiverade eller välkomna att jobba där. Som inom barnomsorg OK? Men man kan ju avfärda detta resonemang helt eller delvis om man har en annan politisk läggning. Feminismen är ju felfri, fråga dem själva, där finna alla svaren!
Inlägg #8: Postat: 2009-09-30 16:46:00
Jocke - halvloggad
Här är en fokpartistisk riksdagskvinna! som tar upp en del av problematiken:
Länk: newsmill.se
Inlägg #9: Postat: 2009-09-30 16:51:00
Jocke - halvloggad
5 Men sedan fick jag ju inte svar på frågorna i nr 5! Svarslös, kan jag väl inte tro?
Inlägg #10: Postat: 2009-09-30 17:17:00
JannesBlogg?
ETT enkelt svar är ju att statsapparaten ålagts uppgifter långt större än vad den klarar av.Gång på gång de senaste 10-15 åren har jag läst om neddragningar av personal på AF och FK samtidigt som de pålagts nya uppgifter.Jag vet bara ett fall där man minskat en myndighets uppdrag och minskat personalen. Man lade också ner Djurskyddsmyndigheten då man upptäckte att de inte hade några inkommande ärenden - inte ens telefonsamtal.
Inlägg #11: Postat: 2009-09-30 17:27:00
Leif-Arne
#10 Fast just FK har fått ökade anslag de sista åren. FK har ett notoriskt dåligt rykte som arbetsgivare, låga löner är en sak, dålig ledning är i grund värre. Genom mitt fack, JUSEK, så har jag kontakter med flera som arbetar för FK, i ett avseende är de samstämmiga och det gäller den usla ledningen. Andra statliga myndigheter fungerar riktigt bra i jämförelse, tom Arbetsförmedlingen är en toppenarbetsgivare jämfört med FK.
Inlägg #12: Postat: 2009-09-30 17:29:00
Jocke - halvloggad
10 Har dessa myndigheter saknat tillräcklig pondus för att säga till på skarpen då? Och apropå! Tror någon att en feministisk justitieminister, så trött att hon med möda orkar mässa fram sitt "hålla käften", med adress till sin kvinnliga polischef i Stockholm, att dessa tillsammans med en feministstyrd bara "mäns våld mot kvinnor", igen! rikspolischef, väcker något annat än munterhet hos helikopterrånare?
Inlägg #13: Postat: 2009-09-30 17:29:00
Leif-Arne
#11 På samma sätt som vi själva kan välja förvaltning för en del av de medel som avsätt till våra pensioner, skulle det vara möjligt att ge utrymme för andra aktörer än FK att ta på sig ansvaret för en individs sjukförsäkring.
Inlägg #14: Postat: 2009-09-30 17:47:00
Leif-Arne
#10 Ja annat var det förr, Hans Holmer väckte ju respekt i alla läger, inget jämstäldhetstjafs där inte. Å inte höll en sådan justistieminister som Lennrt Geijer på med sådat. Mera pang på rödbetan och se för tusan till att mörklägga.
Inlägg #15: Postat: 2009-09-30 17:49:00
Jocke - halvloggad
Skulle vara intressant vad Unto, eller Janne tycker om detta...
Inlägg #16: Postat: 2009-09-30 18:36:00
axelsson1234
Visst är det lite klurigt att leva på 3680 kronor i månaden men nog ska det gå. Jag lever på 4100 kronor i månaden efter hyra, hemförsäkring och el och det går okej, betalar iof inga tv avgifter eller liknande. Drygt 3000 kronor brukar gå till mat varje månad och cirka 1000 kronor till annat.
Laddar...