|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-22 17:32:00
|
|
Janne B |
Lite ordförklarinag//Husarer var från början beteckningen på tungt kavalleri i Ungern. I Sverige började man sätta upp husarregementen under 1700-talet. Under årens lopp utvecklades de på olika sätt allt efter behov. /// DRAGONER var lite annorlunda för de red till häst till fronten och kunde då medför tung beväpning. Väl framme klev de av hästen och stred för fot som ett infanteri.Utvilade. Efterhand så har de här två vapenslagen växt samman på sina håll.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-22 21:07:00
|
|
YngveKarlsson |
Hej Sunny Tack för att Du introducerade mig på Facebook. Jag är dålig på att använda datorn så jag vet inte om det blir så mycket av det. Du skriver också om krig men det var 200 år sedan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-22 21:30:00
|
|
JannesBlogg? |
Vad tar Sunny per timme för undervisning i detta ämne - hon som håller på att bli drottning på nätet!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-22 22:30:00
|
|
Sunny Ologgad |
3 nej jag är teknisk idiot.Men vår redaktör här testade en teknisk nyhet med framgång i dag.Han lade ut en länk till min nya artikel på Sourze på min facebooksida o det funkade!!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-22 22:31:00
|
|
Sunny Ologgad |
Janne:jag blev bara så chockad av att hamna på den mest lästa listan när jag nästan inte varit inne på hela sommaran att jag tagit det för ett skämt ifall någon sagt det till mig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-22 22:36:00
|
|
JannesBlogg? |
Sunny Det måste ha varit omskakande och mer kommer säkert att hända. Jag blev totalt omskakad då jag som 23-åring blev ombedd att leda ett två timmars massmöte i Stockholms Stadshus.Inte säkert att jag hämtat mig än. ;-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-22 22:38:00
|
|
Sunny Ologgad |
6 DET kan Gud ske lov aldrig drabba mig :
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-22 22:40:00
|
|
Sunny Ologgad |
Å andra sidan har du säkert aldrig försökt bilda en fackförening med c.a 100 horor o lika många strippor???
Plus några förvirrade politiker? Jag måste ha varit bra naiv.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-23 10:00:00
|
|
Janne B |
Sunny / Tänk om jag på mötet i Stadshuset sommaren 1962 bett alla horor räcka upp handen för att bilda en fackförening! //Det var ett frikyrkomöte// ;-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-23 20:05:00
|
|
Sunny Ologgad |
*fnissar* Jag har mött både horor o horkunder som varit frireligiösa under årets lopp samt en del präster i svenska kyrkan.Men jag gissar att dessa kategorier lever dubbla liv??Utom en känd sjömanspräst:han var märkligt öppen med sina bordellbesök.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-23 20:12:00
|
|
JannesBlogg? |
Visst finns det folk som lever dubbla liv - dubbla moraliska standards heter det visst. Men frekvensen vågar jag inte gissa alls.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-23 21:22:00
|
|
JannesBlogg? |
Nu ska jag köra min vanliga grej. // jag har aldrig träffat några frireligiösa - men däremot en massa frikyrkliga/ Det finns inte heller numetra några stadskyrkliga eller statskyrkliga - bara folkkyrkliga. Det får duga.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-09-23 21:43:00
|
|
Utforskaren |
/Janne av gammalt intresse för religion och folk som tyr sig till olika läror egentligen borde det bara finnas en religion som skulle skapa fred Den så kallade frireligiösa, ingår det ett simulsarium från andra religioner i hans tro och han väljer ut det bästa ur varje religiös lära? Det är väl en lära och inte något spontant att vara religiös.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-09-23 22:29:00
|
|
Utforskaren |
Dummare än dummast teoriserar Hanne Kjöller på DN ledarsida idag.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-09-24 00:11:00
|
|
JannesBlogg? |
13 kan inte vara skrivet av en demokrat - borde bara finnas en religion!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-09-24 00:20:00
|
|
Utforskaren |
/Janne nu blir jag besviken, när handlade religion om demokrati, när den fungerar som ren maktfaktor. Var vänlig och förklara vad du har för underlig inställning om demokrati.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-09-24 09:00:00
|
|
peter_ |
#16. ArHo, det var just Jannes poäng. Att personer som vill föreskriva vad folk ska tro på använder religionen som ett maktmedel och är föga demokratiska. Precis som du så inser de kanske inte vad det har med demokrati att göra.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-09-24 09:46:00
|
|
Utforskaren |
Janne du skrev om katolska kyrkan och påvedömet, om någon ser det som en demokratisk makt, kan då kalla varje form av organisation för demokratisk. Vi har i vårt eget samhälle styrd demokrat som har föga med tio guds budord att göra, snarare djävulens tio budord. Vi har också detta fenomen att vi kan slå mot grupp eller organisation som ifrågasätter vad vi kallar för demokrati. Vi bör nog ta det säkra före det osäkra, att vi fortsätter och hyllar demokraturen sist och slutligen dikterad demokrati som visar på hur oenig världens befolkning är och inte minst de religiösa släkterna.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-09-24 09:53:00
|
|
Janne B |
Jag är uppväxt i Svenska Missionskyrkans miljö som alltid varit ett demokratiskt föredöme sedan 1876. Alla viktiga beslut tas lokalt i församlingar på 30-300 medlemmar ca. Varje år samlas tusentals"missionare" till rikskonferens, Kyrkomöte då gemensamma angelägenheter beslutas. Nedifrån och upp. Förmodligen är detta femdagarsmöte den största demokratiska samlinbgen år efter år. Mycket större än vad partierna och LO kan mobilisera.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-09-24 09:57:00
|
|
Janne B |
Denna demokratiska träning i min kyrka har inneburit att vi har haft en mängd riksdagsmän och lokalpolitiker. / Men stora maktkyrkor är det värsta jag vet så jag vägrar gå in i en Katolsk kyrka och endast med tvekan i Sv Kyrkan - men i morgon måste jag. Sv Kyrkans valkampanj de senaste veckorna tyder på enorma ekonomiska resurer. Val i frikyrkorna kostar inget alls. Det är den lilla skillnaden.
|
| |