|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-24 09:11:00
|
|
Jesper N |
Varför är det så viktigt att alla tackar gud tillsammans, räcker det inte med att de som tror på gud tackar honom/henne/det själv, och låter de som inte tror på gud slippa?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-24 09:58:00
|
|
Anders G |
Gud? Tacka? För vad? Jag har inte fått någonting av Gud, det jag har har jag skaffat mig själv eller med hjälp av närstående. Om någon känner att han/hon har Gud att tacka för något, så visst, men låt alla andra slippa. Men det är ju så typiskt kristendomen att alla måste tycka lika, alla måste tro på Gud, etc etc.
Och att religion skulle kunna bidra till fred i världen antar jag var menat som ett skämt?
Annars är ni VERKLIGEN insnöade...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-24 11:54:00
|
|
Michael Lundahl |
Lär dig skilja på dagarna. Halloween och Alla Helgons Dag är två helt skilda företeelser. Men jag tycker att både är ett ljus i höstmörkret. Halloween är festen då vi hånar döden och visar att vi inte är rädd för den. Att det hemska inte hemskt utan att vi kan skratta åt det. Alla helgons dag är dagen då vi hedrar och minns våra döda.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-24 15:59:00
|
|
G |
Mycket bra skrivet! Du har ett intressant sätt att väva in symboliken i dina texter, något som vissa inte verkar ha förstått......
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-27 00:13:00
|
|
Charlotte |
Halloween missuppfattas ganska ofta i debatten om att "den helgen hånar döden". I människans psyke ligger ett försvar; nämligen humorn och den ska vi inte ta bort! Den är helt naturlig.... Halloween och Alla helgona är heller inte samma helg. Faktum är att man har flyttat på Halloween nu. I USA handlar heller inte Halloween så mycket om döden som här - där klar man ut sig även till kända personer och inta bara döda och häxor m.m.
|
| |