Är vackra ögon nog för att leda ett land?

Den här tråden diskuterar artikeln Är vackra ögon nog för att leda ett land?.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-09-14 16:11:00
Leif-Arne
#20 I ett svagt ögonblick köpte jag Platons samlade verk, på danska, i ett antikvariat för en billig penning. För att försöka få lite bättre koll köper jag de svenska nyöversättningarna vartefter de kommer ut. Läsningen i sig är ett livsprojekt.
Inlägg #22: Postat: 2009-09-14 16:30:00
Utforskaren
Leif-Arne om platons samlade verk hitintills har jag bara läst artiklar och det som står i uppslagsböcker om honom och hans filisofi som lever än idag. Emananuel Svedenborgs livsverk går inte av för hackor, visserligen handlar det om vårt andliga liv men intressant att läsa ändå för vi måste ha vår andliga spis, fråga Janne får du höra om den frågan.
Inlägg #23: Postat: 2009-09-14 16:42:00
Jocke - halvlogggad
18 Hmmm. Vill minnas, även nyligen när han dök upp, att sign. ArHo reagerade starkt på mitt "världsmedborgare"... Att vi är just detta är ju elementärt! Så var det knappast på 30-talet, eller "ens" under Bush. Om du följt med någorlunda, så vet du att det är ett stort möte i Köpenhamn i dec, om klimat. Att det satsats enorma summor vems? på att lösa bank eller ekonomi eller finanskrisen. Som även om "den är löst", har drabbbat husägare och andra en masse. Och att det återstår både stora resurs- och miljöproblem som jag inte tänker "haspla" upp här. Det får du göra själv Utforskaren! Ut med haspelspöet på google! Tror någon att vi kan "konkurrera" oss ur förutom enskilda detaljer dessa globala fenomen? Vi är människor 6 miljarder på en enda planet. Något annat finns inte i sikte. "Världsmedborgare", eller vad man vill.
Inlägg #24: Postat: 2009-09-14 16:55:00
Utforskaren
Jocke reagerar stark gör jag inte, men är nyfiken vad det innebär det här har man hört till och från och nu passade jag på att fråga när någon nämde det. alltså vi måste värna om liv och jord för planetens bevarande. är det så du menar, tack, då är jag också världsmedborgare då har jag fått svaret på min fråga.
Inlägg #25: Postat: 2009-09-14 16:56:00
Leif-Arne
#22 Hur kan du överhuvutaget referera till Sokrates utan att känna till Platon? Det är i Platons verk som Sokrates dialoger finns.
Inlägg #26: Postat: 2009-09-14 17:55:00
Pia K
Varför ska man jämföra med sovjetiska folkkongresser Leif Arne? Vi är ju inte ryssar?Varför ska man snacka goja om Moder Theresa, hon var ju indier!? :-
Inlägg #27: Postat: 2009-09-14 17:56:00
JannesBlogg?
Platon är en mycket tydlig figur efter allt han skrivet och hans samtida har också skrivit om honom. Som jag vill minnas nu så har Sokrates inte efterlämnat något skrivet men han har ju uttolkats av andra. Sokrates avrättades rätt så ung för att han förförde ungdomen i andlig mening och missaktade gudarna. Död år 399 före Kristus.
Inlägg #28: Postat: 2009-09-14 18:01:00
Leif-Arne
Nej Moder Theresa var albanska. Rätt kul med ordet goja ändå, det är romskt och kan därmed möjligen har indiskt ursprung. Tja om ryssarna anammade en idé framtänkt av en tysk jude på ett bibliotek i England, så varför skulle inte en norsk invandrare kunna ta en rysk folkkongress som exempel på uppifrån danad "enighet"
Inlägg #29: Postat: 2009-09-14 18:04:00
Leif-Arne
#27 Jo Sokrates skrev inget själv, därimot så skrev Platon, Xenofon och några till om honom och hans idéer. De som skriver om honom skiljer sig åt i en del avseenden varför man kan anta att åtminstonde några av hans levnadstecknare lagt egna idéer i hans mun. Platon anses ha lagt till en del. Riktigt säkert vet man naturligtvis inte.
Inlägg #30: Postat: 2009-09-14 18:13:00
Jocke - halvloggad
Trevligt att du känner dig tillhöra världsmedborgarna Utforskaren! Ja och tillsammans med Janne, Leif-Arne, Pia och Lars Nilsson och andra, det är bara att acceptera detta faktum. Och det finns bara en väg ut ur detta, och vart den leder vet vi ju inte.
Inlägg #31: Postat: 2009-09-14 18:35:00
Utforskaren
Självklart är vi världsmedborgare om man inte är född på en annan planet, men i och för sig är man jordbo om man bosätter sig här. såg en grön varelse för en tid sedan men det var en jordbo i form av en padda eller större groda.
Inlägg #32: Postat: 2009-09-14 19:07:00
Sunny Ologgad
15 Skriva kunde nästan ingen på den tiden: man gick til byns skrivare. Defenetivt inte en snickarson .De rika köpte till o med egna "skrivslavar".
Men han har kunnat vara läskunnig.I annat fall fått skrifterna,som han var bevandrad i ,upplästa för sig.Sina stora förkunnelser gjorde han ju "live" som vi säger i dag.Som Bergspredikan.
Inlägg #33: Postat: 2009-09-14 19:10:00
Sunny Ologgad
9Äntligen en vettig mäniska som inte faller i trans inför Moder Teresa som var en gräslig människa när man läser hennes uttalanden.O det bör man kanske göra o slopa den katolska reklamen?
Inlägg #34: Postat: 2009-09-14 19:18:00
Sunny Ologgad
6 Jag tror inte det existerar en människa som alla tycker om o påstår man det är det någonting som inte stämmer. Den som älskas av alla älskas av ingen säger ordspråket.Mandela är med rätta beundrad men om man frågar hans exfru så låter det lite annolunda.Bobby Kennedys fru hade oxå anledning till sin känsla av att vara bedragen o mest användbar som baby maskin. Det hindrar inte att Bobby visade stort civilkurage o hade visioner som var vackra ifall de varit realistiska.Han dog för ung för att bli realist.Liksom Martin Luther King o många andra visionärer.
Inlägg #35: Postat: 2009-09-14 19:32:00
Jocke - halvlogggad
33 Läste här på MSN om paret som väntade sitt 19 barn! "Moder Theresa sa: Finns det för mycket människor? Då finns det kanske för mycket blommor också". Ungefär Men nåt bra måste hon väl ha hunnit med..?
Inlägg #36: Postat: 2009-09-14 19:40:00
Jocke - halvlogggad
34 Mandela...han satt ju ändå inspärrad. Medan x..et förlustade sig och enl uppgift låg bakom ett mord. Så trevlig och trovärdig?, var hon väl inte ändå? Även om kvinnorörelsen i Sydafrika inte tittade längre än till hennes kön med tillhörande perspektiv. Men Mandela skröt om sina fruntimmershistorier från ungdomen i TV en gång. Lät lite väl belåtet, fast har man suttit inspärrad så länge kan kanske en sådan bagatell vara förlåten..?
Inlägg #37: Postat: 2009-09-14 19:43:00
Leif-Arne
#34 Det är lätt att tycka att dåtidens ledare var så mycket bättre och karismatiska, skillnaden mot idag är väl snarare att förr kunde makten kontrollera kommunikationen som oftast bara gick från ledaren till populasen. Hur många av dåtidens ledare hade klarat den granskning som sker idag, via bloggar, hemsidor, sant annan media som blivit mer orädd. Det är väl en sak att oemotsagd vara visionär och karismatisk, då ingen ifrågasätter klichéer och ställer besvärliga frågor.
Inlägg #38: Postat: 2009-09-14 19:46:00
Leif-Arne
#35 Man kan ju se det som att det nog vore en grannlaga uppgift att peka ut vilka människor som så att säga finns i "onödan". Fast, visst det handlade om betydelsen tillgång till preventinmedel.
Inlägg #39: Postat: 2009-09-14 19:56:00
Jocke - halvlogggad
34 Katarina den stora av Ryssland var väl också på hugget? Har jag hört...
Inlägg #40: Postat: 2009-09-14 20:09:00
Leif-Arne
#39 Definitivt en av historiens mest intressanta kvinnor, hon hade skinn på näsan. Intressant är att hon delar förnamn med en annan av historiens mer intressanta kvinnor, Katarina av Medici, styrde Frankrike genom sina 3 söner, i tur och ordning.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...