|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-11 17:08:00
|
|
Tage Sundin |
Max skriver "...jag är uppriktigt glad över att de fick ett straff värt namnet." Jag vill helt försynt påpeka att domen ännu inte har fallit i straffdelen. Det är vidare osannolikt att åklagaren får sina begärda fyra års sluten ungdomsvård. Praxis indikerar istället tre år. Om en dryg månad vet vi.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-11 17:17:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Var det inte "kärlek" som utlöste det hela? Och någon är "uppriktigt glad." Vad som är "positivt" eller "negativt" här i världen är svårbegripligt. Men sånt är livet, mer eller mindre. Däremot är det hög tid att politiskt fråga sig varför ungdomar är så vilsna, och så ofta destruktiva, trots alla materiella framsteg.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-12 09:34:00
|
|
Pia K |
När inte människans normala behov blir tillfredsställda, blir det en obalans.De här barnmördarna skapade sin egen trygghet i varandra- och det blev helt fel. Vi har förlorat vår trygghet i detta teknokratiska samhälle, där tekninken förändras dag från dag och bara en del hjärnor kan hänga med. Många ungdomar lever i cybervärlden och föräldrarna kna inte stoppa dem. Ungdomen har ett eget språk, som inte vi föräldrar förstår. De har sin egen värld. Den börjar redan på dagis i fem- sexårsåldern. Så ville vi ha det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-12 13:18:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Hela barn, skol, ungdoms, köns och familjepolitiken är inget annat än en katatrof som synes. Myndighetern kör över oss föräldrar, och utgår från att de är bättre och har mer koll och engagamng än vi. Men de kan inte göra någonting, i princip. Och varför det blivit så här, förutom genom cybervärlden. Det kan och bör nog de flesta föräldrar kunna räkna ut själva...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-12 13:34:00
|
|
JanneOloggad |
Det normala i de flesta kulturer är att unga lever så nära de äldre att de påverkas mycket av de äldres kunskaper och erfarenheter. MEN NU sitter en stor del av våra tonåringar i egna rum med egen dator mm helt frikopplade från föräldrarna - som håller på med annat än uppfostran.Uppfostran sker av okända personer bortom gränssnittet. Allt för många föräldrar har övergivit rätten och skyldigheten att påverka de unga i en social humanitär riktning.Vi lever inte i en katastrof men den verkar närma sig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-12 13:36:00
|
|
JanneOloggad |
Pia skriver / Ungdomen har ett eget språk, som inte vi föräldrar förstår. De har sin egen värld. Den börjar redan på dagis/// En utmärkt sammanfattning av läget. Vi har ett "Babels Torn" inne i våra familjer...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-12 15:14:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Här kommer mer moraliserande: Allra värst är mobiltelefonen. En explosion på bara fem år den nya tekniken med video mm kom då! Den är med ungdomarna överallt, de är jämt uppkopplade och kan nås av vem som helst, t.ex. kamraters kamrater med tvivelaktiga budskap. En del har flera hundra kontakter i sin telefon. Naturligtvis har den underlättat all sorts droghendel. Och så kan den förstås stängas av, eller "batteriet eller abonemanget tog slut." Mobilen ger en enorm frihet som mycket lätt kan missbrukas´. Men vi måste förstås lära oss att leva med detta, även föräldrar. Var finns råden, och ansvaret från myndigheter, operatörer och tillverkare?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-12 15:20:00
|
|
Pia K |
Jag pratade med rektorn i skolan och föreslog ett förbud av mobilen i skolan. Hon sa" det kan vi inte, vi vuxna gör ju likadant" Sådan är rädslan för ungdomen. Många föräldrar har ångest. Kanske därför de dricker. Personligen kan jag inte förstå, hur vi kan tillåta barn, att göra vad de vill. De kostar också enormt mycket.Barnen alltså. Ett låtsasliv.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-09-12 19:22:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Intressanta sammnfattningar från både Janne och Pia! Men jag skulle gärna se lite mer om orsakerna till att det blivit så här. Om det nu är som det har blivit, som ni säger. Det kan väl inte bara vara p g av den tekniska utvecklingen? Och det finns väl något bakom även den sociala?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-09-12 19:52:00
|
|
Sunny Ologgad |
Pia:Vi vuxna gör ju inte så. Var gång jag går på teater får vi en tillsägelse innan pjäsen börjar:inga påslagna mobiler tillåts.Självklart accepterar alla vuxna detta. Vi har betalat dyrt för våra biljetter o vill inte bli störda av att någons telefon ringer.Jag förstår inte varför det behöver vara svårare i skolan: att störa för sin kamrater är inte Ok även om du själv skiter i just denna lektion.Skolan åt våra barn har vi oxå betalt dyrt genom vår skatt: det är inte ok om någon/några sabbar detta.De av mina barnbarb som hunnit till skolårldern 3 som inte har mobil på teatern skulle självklart lämna dem hemma även i skolan ifall det blev ett förbud.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-09-12 19:54:00
|
|
Sunny Ologgad |
Och hade mina barnbarn en lärare som använde mobilen under lektionstid skulle jag aldrig acceptera det.Inte heller mina barn som ju är föräldrarna.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-09-12 21:48:00
|
|
JanneOloggad |
Jocke 9 Om den tekniska utvecklingen har full fart och fortsätter att öka vad har då humanismen att hålla emot med? Tekniken borde nästan passeraa ett humanismens filter innan den fick användas. / Om jag ringer min vårdcentral rätt så akut så ringer de åter till mig om 2 timmar, där stämmer inte teknik o humanism. Hör jag dåligt o har svårt att se knappar så är det kört...
|
| |