|
Inlägg #1: Postat: 2009-09-08 21:09:00
|
|
angus |
Den i särklass absolut viktigaste artikeln jag läst på många år, tack Ann-Charlotte
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-08 21:17:00
|
|
JanneOloggad |
I nästa generation kommer barnen att ha ännu fler alkoholiserade föräldrar - berättar radion gång på gång i dag. Jag känner gråten i halsen...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-09 10:31:00
|
|
Ann-Charlotte |
Tack själv Angus för din positiva feedback! Det inspierar mig att skriva mer utifrån barnperspektivet...
Janne: Blir rörd av att du också kan "känna med barnet barnen". Det är kanske just med medmänsklighet, mod och ansvar som vi vuxna kan mota att det blir så som du förväntar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-09 11:14:00
|
|
Jocke - halvloggad |
"Alkoholissm är en sjukdom". "Ingen kan hjälpa alkolholisten mer än den själv." Råder inte en viss motsättning här? Kan man bota sig själv från sin egen sjukdom? I viss mån kanske, men nog behövs något annat. Och en del fall lär ju vara hopplösa. Sedan vill jag ha med frågan: Varför blir vissa missbrukare, och hur är fördelningen kulturellt systembolag - fri försäljning osv i de länder där alkohol är legalt?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-09 12:21:00
|
|
Utforskaren |
Vi har en stark psykologisk faktor i supandet, ja och några till. När det gäller tonåringar som vi har skämt bort och fortsätter att skämma bort genom deras habegär som de flesta föräldrar tillfredställer. Denna faktor finns med i dess helhet, som få tänker på att ungdomen kräver att allt måste vara roligt, man har inte förstått att allt måste ha sin tid, men nej allt måste vara roligt och vad säger det oss, just ja, livet är tråkigt att leva? Har vi fått helt nya slags människor som har bildat sig en ny kultur som de har skapat genom TV tittande och data, när man nu kan vandra världen runt som passiv åskådare och lagra de intryck som de tycker är häftigt. Jag tror att allt sunt förnuft har fått en slagsida? om det inte rent utav, att deras synsätt och all form av betraktelse har fått en snedvriden tolkning helt enkelt, men roligt ska det vara i alla sammanhang. Som jag anser är roten till det onda.
|
| |