Inlägg #1: Postat: 2009-09-07 10:38:00
|
Roger S |
Thomasz har en poäng i det han skriver. Facket måste arbeta för sina medlemmar och jag håller absolut med. Däremot efterlyser han en begränsing av antalet juridikstuderande precis som läkarna gjort. Jag tycker att Uppdrag granskning visat tydligt att läkarna har äckligt bra villkor som jag som skattebetalare måste betala. Sjukt mycket mer än övriga i vården som gör ett lika viktigt arbete. Jurister tillhör samma frälse som läkarna. Genom kravet på tingsmeriteringen med strikt begränsade platser blir effekten lika som för läkarna. På tok för höga löner. Öka antalet tingsmeriterande. så fler kan bli advokater till en rimlig ersättning.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-09-07 15:53:00
|
Leif-Arne |
Nåja, själv Jusek medlem sedn många år har jag motsatt syn på hur väl mitt fack företräder mig. Fackets uppgift kan aldrig vara att agera som ett gammaldags skrå, som hade till uppgift att begränsa konkurrensen genom att se till att bara ett begränsat antal individer har möjlighet att konkurrera om jobben. Jusek ger bra service genom bl.a. lönestatestik, rådgivning mm. Dessutom en jämförelsevis låg fackvgift.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-09-07 15:55:00
|
Leif-Arne |
För övrigt så minskar möjligheten att blåsa upp lönerna genom att begränsa utbildningspatserna, det gå utmärkt att utbilda sig till läkare i t.ex Polen. Även rörligheten inom EU ger ett större utbud på arbetsmarknaden.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-09-07 18:46:00
|
GunnarL ologgad |
Arbetsmarknaden fungerar väl ungefär som alla andra marknader - priset på varan/tjänsten bestäms av efterfrågan och utbud. Med tanke på dagens advokatarvoden finns det definitivt inte för många jurister utan alltför få. Sen är det väl inte så svårt att själv starta upp en "juridisk byrå" och hoppas på att man får kunder så att man kan försörja sig. Har man en vettig arvodesnivå och är en duktig jurist så fungerar nog det. Själv är jag ekonom och när jag p.g.a. en omorganisation blev arbetslös i början av 90-talet gjorde jag så. Jag startade en konsultfirma för ekonomiska och administrativa tjänster. I början var det tufft men efter något år gick det ganska hyfsat. Men inte fan satte jag mig och gnällde på facket! Bra karl reder sig själv.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-09-08 09:46:00
|
steno/snabb |
Du tror att du är klient som betalt för ean advokatsbyrås tjänster som kostar 1000/tim Men du är medlem i ett fackförbund. Där bestämmer medlemmarna genom beslut vad ombudsmän och övriga tjänstemän ska driva för politik. Det gjorde Läkarförbundets medlemmar när det gällde att lobba för mindre studerande så det skulle bli svår läkarbrist och sämre vård
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-09-08 10:06:00
|
Utforskaren |
steno/snabb som en udda händelse när en vanlig fackansluten tar eget initiativ och lyckas ordna en löneökning med tusen kronor mer i månaden till sig själv och sina tjugotre arbetskamrater utan något fackombud till hjälp. Att det var jag som fixade detta gick bra, bara för att jag hade ett strejkhot att komma med som vapen och de jag förhandlade med var statens förhandlingsorganisation FSO. Efter det här fick jag ett erbjudande av facket att bli utbildad till ombudsman i LO, men jag tackade nej till detta erbjudande.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-09-08 10:09:00
|
Leif-Arne |
Sedan är man tvungen att ta reda på hur den framtida arbetsmarknaden ser ut, löneläge med mera, då man väljer att påbörja en längre högskole/ universitetsutbildning. Väljer man t.ex. som jag en ekonomutbildning måste man vara medveten om att det är en knivskarp konkurrens om de mest intressanta och välbetalda jobben. Samma gäller en jurist, börjar man en juristutbildning så vet man att det är ett ruggigt race fram till de bästa jobben, sedan fortsätter det i samma stil. Det är ett ratrace, inser man inte detta är man naiv.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-09-08 10:56:00
|
Leif-Arne |
#7 Mycket intressant, att SFO går in enskilt på en arbetsplats tillhörande ett av sina medlemsförbund, och under hot om vild strejk förhandlar om höjd lön. Att ett LO förbund erbjuder en organisatör av en vild strejk anställning som ombudsman. När och var skall då denna exeptionella händelse ägt rum?
|
|