|
Inlägg #1: Postat: 2009-08-30 22:58:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Jag vet 2: min Käre o min son.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-30 23:08:00
|
|
Sunny Oinloggad |
Men Maria:när tyskarna bara stövlade in i Norge så kände sig ganska många tvingade att försöka göra motstånd. Jag kände flera lite äldre kamrater till den Käre när jag bodde i Norge o några av dem var utan tvekan mördare.De hade skjutit i första hand norska nazister o grävt ned dem på oländiga ställen.Efter kriget visste många om det men de teg. Jag vet inte hur jag skulle ha handlat själv.Att de inte mördade flera tyska soldater berodde på att det fanns en lista på 10 betydelsefulla män i varje stad som blev skjutna direkt någon försökte döda en tysk soldat.Att min vän Herman inte rymde till Sverige som så många andra judiska familjer berodde på att hans far o storebror satt i byns häkte o skulle sjutas ifall någon av den andra familjen modern,systrarna o de yngre bröderna försvann.Han ångrade sitt beslut resten av sitt liv.Men hur skulle en 17 åring ha kunnat förutse Auschwitz?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-31 12:38:00
|
|
Jocke - halvloggad |
Som jag skrev någonstans, jag vapenvägrade och fick tre månaders påbackning, rättegång och kraftiga böter. Har du behövt vapenvägra Maria Whinter, du som mest ser det egna könets orättvisa? Skulle inte tro inte det. Att unga män i alla tider tvingats ut i vidriga krig, är inte det uppenbarT "könsförtryck"? Men som sagt: "I lumpen är väl mannens känger såklart, ej lämpade för mannekängers gångart."
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-31 12:53:00
|
|
Maria Whinter |
Alla krig är förtryck och allt förtryck är lika vidrigt oavsett kön eller annat som visst låter oss skilja oss åt. Hade jag behövt vapenvägra hade jag självklart gjort det. Det är glädjande att även du valt ett sådant alternativ och därmed tar ställning mot krig. Det borde fler göra eftersom, som jag skrev någonstans, skulle makthavarna inte ha några soldater att kriga med. Att unga, både pojkar och flickor runt om i världen tvingas föra väpnade krig är så klart en katastrof.
|
| |