Valt inlägg:
Men Maria:när tyskarna bara stövlade in i Norge så kände sig ganska många tvingade att försöka göra motstånd. Jag kände flera lite äldre kamrater till den Käre när jag bodde i Norge o några av dem var utan tvekan mördare.De hade skjutit i första hand norska nazister o grävt ned dem på oländiga ställen.Efter kriget visste många om det men de teg. Jag vet inte hur jag skulle ha handlat själv.Att de inte mördade flera tyska soldater berodde på att det fanns en lista på 10 betydelsefulla män i varje stad som blev skjutna direkt någon försökte döda en tysk soldat.Att min vän Herman inte rymde till Sverige som så många andra judiska familjer berodde på att hans far o storebror satt i byns häkte o skulle sjutas ifall någon av den andra familjen modern,systrarna o de yngre bröderna försvann.Han ångrade sitt beslut resten av sitt liv.Men hur skulle en 17 åring ha kunnat förutse Auschwitz?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?