Inlägg #41: Postat: 2009-08-30 22:21:00 | |
Utforskaren |
Maria att vara för öppenhjärtlig på det här forumet passar inte alla. Vid ett tidigare tillfälle markerade jag, att inte snacka politik, men allt har nästan med politik att göra, så att hålla det löftet ser jag som omöjligt. Visst fanns det lite ironi med i spelet om Jocke, men han är en hyvens karl så det är inte någon skada skedd. Du bombarderar oss med dina åsikter om kvinnan kontra mannen och då är frågan berättigad är du feminist, bortsett att du är kvinna?
|
Inlägg #42: Postat: 2009-08-30 22:39:00 | |
Utforskaren |
Maria jag är skolad i psykologi men inte i den högre skolan så att jag är ett proffs. Psykologin mellan man och kvinna gör att vi pratar förbi varandra och det ställer till en hel del onödiga problem som skapar förutfattade meningar. För att undvika sådant bör vi ge oss vinn med att tala direkt till varandra och undvika att tala om oss. Mycket skvaller och förtal finns om kvinnor och vise versa om män som drumlar och stora egoister för att ta något exempel. För att återgå till väldtäkter i hemmen mellan gifta och samboende så har kvinna rätt att säga nej till samlag, men där har du det typiskt manliga att han ska ha sin vilja igenom och det tar tydligen rätten hänsyn till vilket jag ser som helt förkastligt givetvis.
|
Inlägg #43: Postat: 2009-08-30 22:56:00 | |
Maria Whinter |
Som jag ovan har skrivit är jag inte feminist utan humanist. Jag anser att alla har lika värde oavsett kön, oavsett färg eller slags kulturell tillhörighet. Egentligen bombarderar jag ingenting kontra någonting utan hävdar enbart att kvinnan som blir utsatt för dessa vidrigheter i sitt eget hem varje dag, bör tas på större allvar. Det skulle jag tycka även om det rör sig om en man, likväl som jag tycker att barn i sådant läge ska försvaras och den skyldige ska ha ett rättmätigt straff oavsett om det rör sig om en manlig eller kvinnlig förövare. Jag talar hellre direkt än "om" någon. Jag arbetar själv som coach varje dag och möter i min vardag just dessa fall. När det gäller allas rätt att säga nej ska där inte finnas något "typiskt" som ger att man har ett berättigande. Utan att tala "om" något visar det sig att män har en stark libido och styrs mycket tydligt av sin sexualdrift men den får inte drivas så långt att det blir en våldshandling.
|
Inlägg #44: Postat: 2009-08-30 23:12:00 | |
Utforskaren |
Bra Maria då är vi inne på samma bog och vet vad vi snackar om, bortsett att vara humanist ut i fingerspetsarna. Är man en rättstänkande varelse med god uppfostran har man lärt sig vad gränserna går. Det där om lika värde bör man sätta ett situationstecken för men jag förstår vad du menar. Har du aldrig funderat på hur dessa oegentligheter har uppstått att kvinnor slår gärna mot män, som männen slår tillbaka emot, då syftar jag på den dagen när kvinnan skulle få bli jämställd med mannen och resultatet är det jag nyss nämde, aldrig någonsin har kvinna och man tagit sig friheter som var otänkbart för femtio år sedan. Slutsatsen måste bli att kvinnan har missförstått sin roll som inte minst feministrörelsen ger bevis på med sin aggretion mot mannen.
|
Inlägg #45: Postat: 2009-08-30 23:12:00 | |
Utforskaren |
Bra Maria då är vi inne på samma bog och vet vad vi snackar om, bortsett att vara humanist ut i fingerspetsarna. Är man en rättstänkande varelse med god uppfostran har man lärt sig vad gränserna går. Det där om lika värde bör man sätta ett situationstecken för men jag förstår vad du menar. Har du aldrig funderat på hur dessa oegentligheter har uppstått att kvinnor slår gärna mot män, som männen slår tillbaka emot, då syftar jag på den dagen när kvinnan skulle få bli jämställd med mannen och resultatet är det jag nyss nämde, aldrig någonsin har kvinna och man tagit sig friheter som var otänkbart för femtio år sedan. Slutsatsen måste bli att kvinnan har missförstått sin roll som inte minst feministrörelsen ger bevis på med sin aggretion mot mannen.
|
Inlägg #46: Postat: 2009-08-30 23:25:00 | |
Maria Whinter |
Om du går mycket längre tillbaka i tiden än dessa femtio år var faktiskt man och kvinna jämlika och levde sida vid sida, strävade i överlevnad. Där fanns de facto inte plats för trams så som att slåss mot varandra. Feminismen har stor skuld i hur det ser ut idag där det "moderna" samhället ställer kvinnan utanför och mannen ställs i maktposition - eller i själva verket allt sedan vi kristnades. Återigen får faktiskt religionen skulden, eller den dogmatiska religionen vill säga. Vidare har feminismen ställt sig utanför de mänskliga rättigheterna då de hävdar slags egen rätt och då undrar jag själv, som kvinna, vad jag tillhör för art. När man ställer sig utanför ramen för arten blir det en omöjlig kamp som jag inte ingår i. Varför ett lika värde ska marginaliseras förstår jag inte alls; vem har ett större värde än annan?
|
Inlägg #47: Postat: 2009-08-30 23:35:00 | |
Utforskaren |
Maria du säger samma saker som min mor ofta talar om, att kvinnorna har förstört en hel del för sig själva som de gärna skyller på mannen. Var tog gentlemannen vägen brukar hon säga, för att inte nämna mannens respekt för kvinnan allt är som bortblåst.
|
Inlägg #48: Postat: 2009-08-30 23:41:00 | |
Maria Whinter |
Känns då som om man gör det ganska enkelt för sig. Jag tror inte att kvinnor på så sätt har förstört för sig själv. Troligtvis genom industrialismen och den vägen som kvinnan försvann och förlorade sitt värde som tidigare fanns. Här blev det nu svårt att vara den vi en gång var, männen blev missmodiga och började supa och där träder ofta våldet in. Den feministiska rörelsen är ingen kamp i sig utan enbart ett symtom på något slags sjukligt tillstånd i samhället och som inte vann genomslag och där sitter vi faktiskt nu; fint tillbakalutade; inte ens mannen är nöjd.
|
Inlägg #49: Postat: 2009-08-30 23:47:00 | |
Utforskaren |
Maria enligt mitt förmenande så har det satsats allt på kvinnan och mannen har blivit försummad liksom dagens ungdom.
|
Inlägg #50: Postat: 2009-08-30 23:51:00 | |
Utforskaren |
Maria jag tror också att mannens våldsmentalitet förknippad med spriten är ett resultat av denna försummelse.
|
Inlägg #51: Postat: 2009-08-30 23:57:00 | |
Maria Whinter |
Nu tycker jag nog att man istället börjar skylla på kvinnan. ;- Jag vet inte var du ser satsningen på kvinnan som förutom att ska ta hand om hem och barn med allt vad det innebär av utflykter, föräldramöten, fotbollsträning, dans, inköp, matlagning, dessutom ska arbeta minst ett jobb, samt umgås med vänner, allt detta till en lön långt under mannens? Var ligger satsningen när man plockade bort våra hemsamariter som på 70-talet kom hem och passade våra barn när de var sjuka så att vi faktiskt kunde gå och jobba? Var ligger satsningen nu när vi går i väggen och försäkringskassans egna läkare drar in sjukskrivningar utan grund. Glöm nu för all del inte bort att vi dessutom ska hinna med att både streta och gapa. Skärpning!
|
Inlägg #52: Postat: 2009-08-31 00:08:00 | |
Utforskaren |
Maria nejdå nu kan vi gå vidare, du har rätt att det du räknat upp är inte mycket som finns en rättvisa med. Personligen tror jag på kärnfamiljen där alla har sina givna uppgifter som de är bäst passande för. I dagens samhälle med ensamma mödrar är ju fruktansvärt som tvingas ut i förvärvslivet och ungarna får en kollektiv uppfostran i förskolorna som gör dem griniga och besvärliga att hantera i den halva familjen. Denna utveckling står våra folkvalda bakom och mången kvinna har tagit emot den här bilden med öppna armar och då undrar jag vad den utslängda pappan kommer in i bilden?
|
Inlägg #53: Postat: 2009-08-31 07:28:00 | |
Maria Whinter |
Ja, jag undrar också var den "utslängda" pappan är. Verkar finnas en generell tanke kring män som ska "förverkliga" sig själva och struntar i sina barn. Kärnfamiljen verkar ha utvecklats till en slags utopi - speciellt en sådan där man dessutom känner sig lycklig i. Samhället skulle tjäna på, i förlängningen, att se till att det finns möjligheter för den ensamstående föräldern, oavsett kön, att få satsa tid på sina barn, även sjukvårdskostnaderna skulle minska genom minskat antal sjukskrivna.
|
Inlägg #54: Postat: 2009-09-01 17:47:00 | |
Schystan |
Maria, du verkar vara en vettig person. Det finns gott om mysogynister på Sourze. Dräm till dem med brödkavlen bara.
|
Inlägg #55: Postat: 2009-09-01 23:12:00 | |
gökenböken |
Vet inte hur många som har läst vad han egentligen sa och menade. Problemet är att ena parten är i nöd och den andra inte i lust som det så fint heter. Om då denne i nöd ivrigt försöker få till det så att den andre till sist går med på det trots tidigare sagt NEJ. Då är det inte en våldtäkt trots att hon inte egentligen ville ha sex. Inget fysiskt våld har förekommit.
Problemet är att vissa kvinnor går och anmäler sådana tillfällen som våldtäkt eftersom de kan psykiskt känna sig våldtagna. Den känslan hade jag en gång till och med som en man. |
Inlägg #56: Postat: 2009-09-02 01:33:00 | |
Schystan |
Du, gökenböken, du som vill att lärare och elever skall tillfredsställa varandra skall väl inte komma här och snacka?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.