Yttrandefrihet in absurdum

Den här tråden diskuterar artikeln Yttrandefrihet in absurdum.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-08-24 12:09:00
Lars Nilsson
Själv är jag inte särskilt förvånad över AB:s artikel. Den stämmer fint in i serien avsky för Israel med bla helsidor med jätterubriken "Israel anklagas för Palmemordet" och liknande. Donald Boströms artikel bygger på en gammal skröna från 1992 och som artikelförfattaren redan för 10 år sedan erbjöd DN, som då tackade nej. Att AB:s kulturchef Åsa Linderborg avskyr Israel är inget nytt. I en debatt i våras framförde hon på fullt allvar att historieintresset för 2:dra världskriget är en följd av att den judiska världskonspirationen drog igång intresset för att få bort fokus från den första palestinska Intifadan. AB:s chefredaktör hävdar exvis att Hamas alla 10.000 raketer från Gaza bara träffar bosättningarna på Västbanken. Listan kan göras hur lång som helst.
Inlägg #2: Postat: 2009-08-24 13:54:00
Thomas L. Aabo
Att en svensk tidning blir den första är sympomatiskt.
Inlägg #3: Postat: 2009-08-24 14:56:00
Lars Nilsson
Ärligt talat har jag svårt att uppröras över Boströms taffliga artikel. Den har fått mer uppmärksamhet än vad den förtjänar. Hans försvarstal kommer dock att bli en klassiker. "Jag har inga belägg för att det jag skriver är sant men jag har belägg för att palestinierna har sagt det till mig". Så vränger en gaphals ut rykten för att hålla sig själv skadeslös.
Inlägg #4: Postat: 2009-08-24 15:01:00
Leif-Arne
Nu påstår inte B. själv att IDF stjäl döda palestiniers organ, han refererar till palestiniers som påstår det. Ändå är naturligtvis kopplingen bestickande, när han kopplar anklagelserna till organskandalen i USA. Men, som Eva Posner hävdar i en artikel Länk: haaretz.com i Haaretz så har Israeliska regeringen med dörrvakten Lieberman lyckats göra självmål. Israel regerar precis som en del arabländer under Muhammed karikatyrerna. Man lyckas flytta fokus från en halvtaskig artikel till en fråga om tryckfrihet och sällar sig vad gäller reaktion till länder som Iran. Viktigt är att påminna att Freivald faktiskt fick gå efter att officiellt tagit avstånd från Muhammed karikatyrerna. Vill Israeliska myndigheter beivra vad man anser vara antigen HMF eller förtal så är det via juridiken och inte politiken man bör agera.
Inlägg #5: Postat: 2009-08-24 15:05:00
Jocke- halvloggad
Citat från artikeln: "...utan en enda tanke på att han anklagar en stat vars befolkning i sekel har beskyllts för att offra människoblod i sina ritualer..." Hade själv ingen direkt aning om detta, måste man veta det? Citat forts: "När man läser denna tidnings artiklar om Israel finner man att den har rapporterat om alla grundlösa och falska beskyllningar som landets fiender har kommit med." Det är ju förf. själv här som sprder rykten, se citat 1!
Men är inte grundproblemet här alla övergrepp och brott mot internationell rätt från STATEN Israel? Med tillgång till ett stort antal dödade palestinska män och kontroll över deras lik? Här blir sakfrågan effektivt borttrollad bakom "antisemitism"? Som vanligt! Och det är ju militären som anklagas, inte judarna som folk!
Inlägg #6: Postat: 2009-08-24 15:15:00
MatsLars54
"Regeringen i huvudstaden Jerusalem har studerat möjligheterna att stämma internationell media i många månader."
Wow! När dom ändå är är på G kan dom studera möjligheterna att följa några av de otal resolutioner FN har ålagt Israel att följa. OM man tex skulle riva sin Berlin-mur och dra sig tillbaka från ockuperat område så skulle Israel få se svängning utan like i hållningen från Europa. Men ärligt talat så undrar jag om man vill det, inget förenar som en yttre fiende. Jag förstår inte riktigt den här artikeln av Ishak Haskiya, vad vill du säga? Att den Israeliska armén bör skjuta civila, och sedan undersöka och obducera liken? Varför ständigt denna flykt från sakfrågan? Nej jag tror inte på organstöld för transplantation, inte kopplat till USA i alla fall
Inlägg #7: Postat: 2009-08-24 20:19:00
Lars Nilsson
Skojigt att Iran största engelskspråkiga tidning tar AB i försvar. Den enda kritiken man riktar är att AB borde framhålla att judarna också mördande Anna Lindh. Men Iran kan vara lungn. En sådan artikelserie kommer nog snart.
Inlägg #8: Postat: 2009-08-24 21:57:00
Uno Hansson
Vadå!
Yttrandefriheten finns ju i svensk grundlag. Israelska regeringen tycks inte fatta detta! Och det är ju bara trams att försöka blanda in svenska regeringen. Rubriken verkar ju vara helt IDIOTISK. Men det är klart att den väcker uppmärksamhet. En dum artikel i en tidning kan naturligtvis skada en enskild person, men att en hel stat reagerar är ju helt ABSURT! Varför bryr dom sej om vad AB skriver överhuvudtaget? AB en svensk tidning! DEt är ju ingen människa som på något sätt har blivit skadad. Obegripligt!
Inlägg #9: Postat: 2009-08-24 22:01:00
Uno Hansson
Att en "trolltidning" uttalar sig är väl inget att bry sig om.
Det räcker väl att Israel dementerar och uttryckligen säger ifrån att det inte är sant. SANDLÅDA så det skriker om det!
Inlägg #10: Postat: 2009-08-24 22:14:00
Karin H oinloggad
De vill väl visa att de kan reagera lika bra som Mohammedkarikatyr-protesterare. De som protesterade mot Mohammedkarikatyrerna fick ju ändå rätt sanslös sympati så småningom.
Att Sverige har tagit mer och mer ställning mot Israel på senare år är väl ganska tydligt bara med en sån enkel grej som att var och varannan människa har Palestinasjalar runt huvudet.
För ett tag sen var det bara extremvänstersympatisörer och terrorister, som hade sjalarna virade runt huvudena,
nu går som sagt var väldigt många i vårt avlånga land Sverige omkring med dessa sjalar.
Israel har väl även om den här konflikten känns rätt löjlig reagerat på det.
Inlägg #11: Postat: 2009-08-24 22:31:00
Uno Hansson
OK, Karin
Detta med Mohammedkarikatyrerna är förstås SANDLÅDA så att det gallskriiiker om det förstås! Jag kommer själv ihåg att jag för skojs skull jag var just då blasé på tristessen gick omkring med en mobil för örat och så så där allå, allå precis som "emliga armen" som gick på tv, ni vet"nä, nä du kan dra åt helvete" och jag blev faktiskt utslängd från femman, trots att det bara var ett simpelt bskämt!!!
Inlägg #12: Postat: 2009-08-24 23:16:00
hans toss
VAD HAR HÄNT POJKENS ORGAN?
Inlägg #13: Postat: 2009-08-24 23:16:00
hans toss
VAD HAR HÄNT POJKENS ORGAN?
Inlägg #14: Postat: 2009-08-24 23:17:00
hans toss
dessa orientaler borde fixa sina egna problem först!
Inlägg #15: Postat: 2009-08-25 09:24:00
Jocke S - halvloggad
10,11 Jag håller inte med här. De som protesterade våldsamt mot Muhammedkarikatyrerena fick knappast sympati, och det förtjänade de inte heller. I de lägren råder lika stor galenskap som hos religiöst fanatiska Israeler, vilka dock har stort inflytande i landet. Men även jag tyckte att tilltaget med bilderna var mest destruktivt, i officiella sammanhang åtminstone, och det har jag beskrivit i en sourze artikel. Sedan är det en väsentlig skillnad på den här historien och karikatyrerna. De riktades som en oprovocerad pamflett direkt mot religionen. Här rör det sig om dödade människor, vilkas kroppar Israel har haft full kontroll över. De är väl en rimlig anständiget att man ger en redovisning till de anhöriga över kropparnas tillstånd? Borde stå i Genevekonventionen!
Inlägg #16: Postat: 2009-08-25 11:29:00
Karin H oinloggad
Fick inte de som protesterade mot Mohammedkarikatyrer gehör?
I det här fallet så skulle man absolut inte publicera några Mohammedbilder i Aftonbladet, för att smäda muslimer.
Debattörer gick ut med att ALLT är minsann inte tillåtet i tryckfrihetens namn.
Jag begriper inte riktigt vad som är skillnaden.
Inlägg #17: Postat: 2009-08-25 12:34:00
Palestinavän
Så där ja! Nu har sionisten Isak fått formulera sina dåligt grundade argument. Och det får han gärna. Han anklagar svensk journalistik att svartmåla Israel. Men, att Israels armé dödade 1400 värnlösa palestinier varav över 300 barn i den senaste attacken mot koncentrationslägret Gaza där över en miljon palestinier hålls isolerade som i ett koncentrationsläger. Det anser tydligen sionisten Isak vara svartmålning. Listan över sionisternas övergrepp läs: terrorism mot palestinier kan bli hur lång som helst. forts
Inlägg #18: Postat: 2009-08-25 12:35:00
Palestinavän
Pressfriheten är inte heller särskilt bra i den judiska staten Israel. När det gäller pressfriheten i världen så ligger Sverige på femte plats och Israel 59:de enligt Freedom House. Enligt Reportrar utan gränsers senaste pressfrihetsindex är Sverige på sjunde plats och Israel 46. Enligt samma organisation fängslas regelbundet palestinska journalister. forts
Inlägg #19: Postat: 2009-08-25 12:36:00
Palestinavän
Kommer sionisten Isak ihåg Israelambassadören i Sverige mellan 2002-2006 Zvi Mazel. Han som handgripligen förstörde konstinstallationen ”Snövit och sanningens vansinne” det var en svensk jude som hade gjort installationen. Nu härjar denna Mazel fritt i israelisk press med sina Sverigefientliga artiklar. T.o.m. hans hustru Michelle Mazel har blandat sig i leken med Sverigefientliga artiklar. I Jerusalem Post skriver hon att hon hade sett fram mot kunglig glans och trevliga bjudningar men istället möttes hon av hatiska, antisemitiska stämningar. Då har hon inte läst borgarpressens ledarsidor som är överdrivet Israelvänliga. forts
Inlägg #20: Postat: 2009-08-25 12:39:00
Palestinavän
Tölpen före detta ambassadören Zvi Mazel skriver i Jerusalem Post: ”Åttio procent av tidningarna där i Sverige – särskilt de fyra stora tidningarna i Stockholm DN, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen … är anknutna till socialdemokratin och facket vilka bägge är antiisraeliska Antiisraeliska?” Hur var det med Göran Persson han var ju en äkta Israelkramare. Aftonbladet ägs till 9 av LO resten tillhör mediekoncernen Schibsted. Schibsted äger även Svenska Dagbladet. DN och Expressen ägs av Bonnier en känd judisk familj liksom den svenska ambassadören i Israel har efternamnet Bonnier som tog kraftfullt avstånd från Aftonbladets artikel. Egentligen skulle det innebära att nämnda ambassadör bör få sparken för sina uttalande … hon är inte värdig en demokrati där pressfriheten är en av grundpelarna. forts
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...