|
Inlägg #1: Postat: 2009-08-23 13:31:00
|
|
Jocke- halvloggad |
Mjaha, det här var ju en idé som jag yppade vid en annan av dina artiklar, den om "Resmål ej värda att besöka". Fick du ett tips där, ärligt talat? Annars blir man ju LITE avundsjuk på en. Vanuatu skulle jag gärna ha besökt, befolkas av melanesier. De övriga, som jag känner till, mer tveksamt. Men NZ har väl en annan koloni, Rarotonga Cooköarna? Visst finns det härliga öar, och jag själv har alltid gillat öar, och är lite av en ösamlare, om än inte fanatisk. Det finns dock öar som känns rätt trista, nämligen de som är fullständigt platta mitt ute i Oceanen. Inga dimensioner, bara palmer, sand och hav...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-23 16:03:00
|
|
JanneBologgad |
För många år sedan skulle jag tillträde en tjänst på en västkustö. Du måste betänka att här råder en helt annan kultur än på fastlandet sa man till mig. Hur då sa jag? Men på det fick jag inget svar så det mesta gick snett för mig på en gång. Så efter ett halvår var det bara att ge upp...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-23 16:23:00
|
|
Lars Nilsson |
#1.Ja, faktiskt fick jag tippset av Dig. Vad gäller Cooköarna definieras dessa numera inte som en koloni utan såhär: "Self-governing in free association with New Zealand; Cook Islands is fully responsible for internal affairs; New Zealand retains responsibility for external affairs and defense, in consultation with the Cook Islands". Tokelaus status definieras därmot såhär: "Self-administering territory of New Zealand; note - Tokelau and New Zealand have agreed to a draft constitution as Tokelau moves toward free association with New Zealand; a UN sponsored referendum on self governance in October 2007 did not produce the two-thirds majority vote necessary for changing the political status".
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-23 19:24:00
|
|
Leif-Arne |
Onekligen imponerande att ha besökt alla dessa öar, dessutom intressanta fakta. Själv besökte jag i våras Azorerna, vilket inte är så speciellt avlägset eller exotiskt, men helt ok för vandrigsturer. Mest intressant var alla deras släntkossor.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-23 20:51:00
|
|
Sunny oinloggad |
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-23 21:36:00
|
|
Lars Nilsson |
Nyheter från örikena i Södra Stillahavet är det sparsmakat med i svensk press. Men för den som funderar på att åka bil på Samoa nu i september kan jag meddela att den 7 kl 06.00 går man över till vänstertrafik. För att ge samoanerna lite tid att vänja sig så har landet infört två dagars ledighet under måndagen och tisdagen då alla verksamheter håller stängt. Samoaner har efter vad som rapporterats dock inte varit lika fogliga som vi svenskar när vi gick över till högertrafik 1967. Protester har inte saknats.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-08-23 21:49:00
|
|
Jocke- halvloggad |
Å fasen, det var intressant. Det är väl för att grannskapet några hundra mil bort i båda vädersträcken? är åt vänsterhållet? Minns inte riktigt att det var höger, fastän vi åkte bil runt båda Samoaöarna -90. Ett annat problem när man reser runt därnere är att plötsligt så försvinner en veckodag, eller så det blir det två i rad! Var det väl...?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-08-23 22:10:00
|
|
JanneBologgad |
OJ vad jag minns hur jag körde massor av mil i 30 km och 50 km 1967. Jag var kurator för utvecklingsstörda i Västerbotten och de skulle jag hälsa på regelbundet...en gång nicka jag till o hamna på fel sida ...återfallsförbrytare...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-08-23 22:14:00
|
|
JanneBologgad |
DEN svenska laglydigheten och diciplinen samt enorma förberedelser resulterade i nästan inga olyckor alls - trots att vissa "utlovat" blodbad. På Samoa finns det nog många spontanister...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-08-23 23:36:00
|
|
Lars Nilsson |
Apropå höger och vänstertrafik så finns det ett land som har högertrafik men där alla person- och lastbilar samt bussar har ratten till höger. Dvs en variant av det vi hade före 1967, fast tvärtom! Och det är Burma eller Myanmar, som man numera kallar sig. Det beror på att regimen träffat avtal om import av beg. bilar med Japan, som ju har vänstertrafik. Nya bilar säljs för övrigt inte i Burma. När jag var där och åkte buss hade varje buss en "utkik" på vänster sida som varnade föraren för mötande trafik vid omkörning. Med tanke på den ringa biltrafiken i landet tog jag mig friheten att rekommendera en övergång till vänstertrafik. Märkligt nog tog man illa vid sig! Och inte blev det bättre när jag som alternativ föreslog import av bara vänsterstyrda bilar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-08-23 23:40:00
|
|
Lars Nilsson |
Att Burma över huvud taget gick över till högertrafik 1970 berodde nog helt enkelt på att man ville markera "den nya tiden" genom att kasta loss allt som kunde påminna om den gamla kolonialmakten England. Men vidare bra blev det inte.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-08-24 07:42:00
|
|
JanneBologgad |
LARS Jag trodde att du var rädd om livet! Danskar som kommer hit o talar om "svenska pesetas" är inte heller poppulära!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-08-24 09:20:00
|
|
Lars Nilsson |
#12. Nåja, lite världsförbättrartankar måste få sprida. För övrigt har jag aldrig blivit anklagad för överdriven finkänslighet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-08-24 13:35:00
|
|
Leif-Arne |
Att samtliga bilister skall byta från vänster precis samtidigt verkar så hårt och diktatoriskt. Hellre då en mjuk övergång, låt de med jämn slutsiffra börja övergången till vänster trafik, sedan efter en vecka även de med udda slutsiffra.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-08-24 22:00:00
|
|
Beth4020 |
Aah, detta är underbar läsning :-. Välskrivet, fängslande, komplett galet och beundransvärt. jag hade gärna sett det du berättar med mina ögon men jag får nöja mig med de bilder jag får upp i huvudet när jag läser dina ord. Skriv gärna mer..... /Birgitta Stiefler
|
| |